52 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM Během necelých pěti měsíců - v době mezi prosincem 1945 a dubnem následujícího roku - vznikly téměř tři desítky nahrávek velkého orchestru českého muzikanta, kterému věnujeme náš dnešní výlet do historie české populární hudby. Některé z těchto gramofonových snímků uslyší posluchači ČRo 2 - stanice Praha v úterý 23. prosince krátce po 21. hodině. Ladislav Habart - český Stan Kenton Ladislav Habart, rodák ze Svatoňovic u Písku (1914-2000), se od svých šesti let učil hře na housle, ale již ve svých patnácti letech, během studia na reálném gymnáziu, založil se spolužáky ze školy (byl mezi nimi i pozdější skladatel a pianista Jiří Traxler) pětičlenný taneční soubor, s nímž účinkoval při odpoledních čajích a podobných lokálních příležitostech. Zároveň si přivydělával v píseckém biografu hrou na housle při projekcích němých filmů. Po maturitě odešel Habart na studia do Prahy. Zpočátku hrál v několika studentských orchestrech, v polovině třicátých let se stal členem Orchestru Gramoklubu, v němž hrál na klarinet a altsaxofon. Jeho někdejší spolužák a přítel Traxler se v tomto našem prvním čistě jazzovém souboru uplatnil jako klavírista a aranžér. S Orchestrem Gramoklubu také Habart poprvé nahrával gramodesky pro značku Ultraphon. Po rozpadu tohoto souboru Habart krátce účinkoval ve swingové formaci bubeníka Karla Slavíka, aby z jeho Blue Music přešel do orchestru Blue Boys, což byl první soubor vedený saxofonistou a kapelníkem Karlem Vlachem. V letech 1939-1941 hrál Habart v orchestrech Karla Vlacha a Emila Ludvíka. Se swingovým orchestrem tohoto klavíristy, kapelníka a skladatele také nahrál v roce 1941 několik gramodesek značky Esta - první snímek tohoto progresivního souboru měl příznačný název Na programu máme swing.
Svůj první velký orchestr, který měl být výlučně rozhlasovým a koncertním tělesem, sestavil Ladislav Habart - společně se svým dlouholetým přítelem Jiřím Traxlerem a hudebním impresáriem Františkem Spurným - až po válce v roce 1945. Traxler i Spurný sice z tohoto projektu z různých důvodů velice brzy odstoupili, přesto ale Habartův orchestr natočil v polovině prosince roku 1945 ve studiu gramofonové firmy Esta prvních šest titulů. Na Rudolfem Cortésem česky zazpívaném standardu Good Night sice slyšíme hrát saxofonovou sekci v unisonním "glennmillerovském" stylu, zbývající nahrávky však jsou výrazně ovlivněny spíše tehdejším zvukem orchestru Stana Kentona (všechny aranžoval Alexej Fried).
Vůbec posledních šest nahrávek velkého orchestru Ladislava Habarta vzniklo 25. dubna 1946 opět v nahrávacím studiu firmy Esta v ulici Na Maninách v Praze-Holešovicích. Všechny tyto snímky určitým způsobem předznamenávaly Habartovo smíření se s realitou: léty prověřené "neškodné" tituly Kiss me again, Moonlight serenade, Solitude, Candy, Take the A Train či Moonlight Mood, tehdy známé již i u nás z originálů v podání orchestrů Glenna Millera či Duke Ellingtona, na krátký čas uspokojily příznivce jazzového mainstreamu v očekávání věcí příštích. Ladislav Habart však musel absolvovat půlroční vojenskou službu, a když se na podzim roku 1946 znovu pokusil sestavit svůj orchestr, všechny členy svého někdejšího big-bandu již nedohledal - obnovil svůj soubor již jen v menším obsazení, ale i ten byl nucen postupně redukovat - v poslední fázi, v roce 1953, jeho soubor vystupoval již jen v triu. Až do sedmdesátých let minulého století se Ladislav Habart živil jako barový hudebník doma i v zahraničí (například v Polsku, Finsku, ale i v Kanadě a Kolumbii) a bavil svou hrou i pasažéry četných zaoceánských parníků. Věrní příznivci českých filmů nepochybně zaznamenali i vůbec poslední pro veřejnost určené vystoupení Ladislava Habarta a jeho pro tento účel sestaveného barového orchestru v politicky tendenčním retrofilmu "Rytmus 1934" režiséra J. Balíka z roku 1984. GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Příště: Eddie Rosner (II.) Obrazové materiály archiv J. Müllera |