52 |
|
Televize |
|
FILM
Hry lásky
šálivé po anglicku
Žánr romantické komedie, střídající úsměvnou polohu s dojímavou, si okamžitě podmanil diváky doslova po celém světě. Jak u vytržení hleděli na zpravidla milostné příběhy dvou zdánlivě nerovných partnerů (povahově, sociálně atd.), kteří museli překonávat bezpočet překážek, předsudků vlastních i cizích, než si konečně spočinuli v náručí. Jakýmsi shrnutím užívaných postupů, zápletek i postav se nyní stává film Láska nebeská. Režisér Richard Curtis se totiž rozhodl nabídnout mozaiku vystavěnou na souběžném sledování mnoha milostných motivů, spojených všeobjímací ideou lásky v nejširším slova smyslu, navíc umocněnou zasazením do (před)vánočního období. Vypravěčský princip to není nijak nový, proslul zejména zásluhou Roberta Altmana, jenž s oblibou načrtával příběhy zaplněné desítkami postav. Curtis ovšem nedosahuje Altmanovy vypravěčské brilance ani vypovídací síly. Příběhy se mnohdy blíží pouhé anekdotě, vztahy mezi postavami nejsou pořádně vyznačeny ani zdůvodněny, ledabylost v nakládání s jednotlivými motivy i rozporná začlenění některých postav do děje nasvědčují, že výsledný tvar vznikal drastickým krácením natočeného materiálu. Režiséru se osudným stalo nejspíš to, že natočil příliš mnoho (snad i okouzlujících) epizod, s jejichž časově vymezeným skloubením si pak nevěděl rady. Láska nebeská zkoumá své hrdiny napříč společenským spektrem, aniž by se samozřejmě hlouběji zabývala jejich sociálním statutem. Tak poznáváme ministerského předsedu (Hugh Grant), spíše nesmělého a ostýchavého, roztomile zrozpačitělého záchvěvy lásky, i osamělého vdovce (Liam Neeson), jenž sotva pochoval milovanou ženu, musí řešit synovy milostné trable. Seznámíme se se zhrzeným spisovatelem podřadného čtiva (Colin Firth), který si léčí nervy ve slunné Francii, kde jej zaujme sličná hospodyňka, jíž však nerozumí ani slovo, neb ona pochází z Portugalska. A nakonec nahlédneme i do soukromí jednoho odcizujícího se manželského páru (Alan Rickman, Emma Thompsonová). Obeznámíme se s nejrůznějšími podobami lásky i nevěry, budeme přihlížet nesmělému namlouvání i zkušenému svůdnictví. Hrdinové jsou ochotni vykonat mnoho, aby si lásku vysloužili či udrželi: premiér se vypraví do podřadné čtvrti za svou milovanou, spisovatel se pilně učí portugalsky... Závěrečná sekvence školní besídky se pro většinu zúčastněných, ať již se znají či nikoli, stává místem, kde se jejich osudy jakoby protínají, kde nabírají nový směr. A nemohou chybět milostná vyznání doslova na poslední chvíli. Režisér s oblibou využívá dvou osvědčených principů: jednak těží z trapasů, jednak z nečekané pointy, která převrací naruby dosavadní očekávání. Akcentuje nečekané reakce, občas výstižně rozehrané: stačí připomenout Granta, jak zachytil rozdurděnost svého hrdiny, když jej žárlení na záletného amerického prezidenta přimělo k rozhodnému státnickému vystoupení, jakkoli se předtím tvářil smířlivě. Láska nebeská je příjemná podívaná, kterou občas zahlcuje přítomnost zbytečných figur (například prodavač Rowana Atkinsona), na jejichž rozvinutí už jaksi nevybyl prostor. Dokládá, že natočení dobré zábavy vyžaduje nejen hodně úsilí, ale také talent. JAN JAROŠ |