Marie Rottrová:
Nejraději
jsem sama za sebe
U pěveckých
hvězd bývá běžné, že mívají "odlivy", a pak s větším či menším
úspěchem musí usilovně pracovat na svém comebacku. Pro vás to ale nejspíš
neplatí, jste populární pořád. A přitom ani nechodíte na mediálně atraktivní
večírky. Jak se vám to daří?
Taky o tom přemýšlím. Je opravdu docela zajímavé, že přes jednu velmi dlouhou
přestávku - od konce roku 1988 jsem pět let nekoncertovala, nevystupovala v televizi,
nenahrávala - na mě lidé nezapomněli. Vracela jsem se pak jen pomaloučku a nesměle -
pár koncertů, po letech zas nové album...
Zdá se, že si té pauzy nikdo
ani nevšiml. Proč jste se k ní vůbec rozhodla?
Protože po dvaceti letech intenzivní práce a stálého ježdění po šňůrách na mě
přišla psychická i fyzická únava. Dokonce taková, že se mi už nechtělo vůbec
zpívat, měla jsem v úmyslu všechno pověsit na hřebíček. To mě ovšem později
přešlo. Jak to, že jsem docela nezmizela z povědomí publika? Myslím, že hlavně
díky písničkám. Byly zřejmě takové, že se k nim hudební
redaktoři rádií rádi vraceli. Vysílaly se pořád, zněly v éteru i po celých pět
let mé reálné nepřítomnosti. Byla to pro mě dobrá zkušenost: Ověřila jsem si,
že se vyplatí, když si zpěvák vytvoří svůj "zlatý" písničkový fond,
do kterého může rozhlas kdykoli sáhnout.
Vaše "hitová" deska
je už po prvních několika týdnech hodně úspěšná. Jak se na ni vybíraly
písničky?
Některé tipy jsem dostala od vydavatele, pomáhal mi můj fanklub, který uspořádal na
internetu anketu u mých příznivců, mnozí z nich se zapojili a radili. Mohla jsem se
samozřejmě opřít taky o vlastní zkušenosti: celá léta za mnou po koncertech
přicházejí lidé a říkají - vy jste kdysi zpívala tu a tu písničku, na které
desce ji najdeme? Nebo litují, že některá skladba nevyšla.
Vím, které písničky má publikum rádo, takže konečný výběr jsem dělala sama.
Máte ale určitě víc hitů,
než se vejde na jednu desku.
Jistě, a vybírat je docela těžké, zvláště pod tak zavazujícím titulkem, jaký
tohle cédéčko má - "Všechno nejlepší". Na jedné straně to samozřejmě
musí být nejpopulárnější písničky, které lidé znají a které - co bychom si to
nepřiznali - mají rádi i rozhlasoví redaktoři. Na straně druhé jsem tam ale chtěla
písničky, ke kterým mám osobní vztah.
Které písně vás nejvíc
oslovily, trefily se vám do života a pocitů?
Takové pro mě kdysi dokázala psát hlavně Jiřina Fikejzová. Velice jsem si oblíbila
například písně To mám tak ráda. Když vznikla, opravdu
vyjadřovala mou tehdejší životní situaci. A řekla bych, že to vycítili i
posluchači, protože když vyšla na desce, dostávala jsem stohy dopisů. Ten text je
nejen krásný, ale má i obecnou platnost, dokázal vystihnout situaci, do níž se
dostane skoro každý. Líbila se mi i Jiřinina píseň Máma.
Neříká převratné věci, ale když se nad ní člověk zamyslí, uvědomí si jak je
pravdivá: Málokdy se v uspěchaném životním rytmu dokážeme zastavit a najít
správná slova pro maminku, říct jí něco opravdu hezkého. A léta plynou, uplyne
celý život - a pořád jsme to jaksi nestihli. Zažil to kdekdo z nás, a ta
písnička je úžasná, že nám ten dluh připomíná.
K
nejúspěšnějším a stále hraným patří určitě vaše duety - například známý Klíč
pro štěstí s Jiřím Bartoškou nebo některé písně s Jaroslavem Wykrentem.
Jak takové společné projekty s pěveckými i hereckými partnery vznikaly?
Za většinu z nich může televize,
hlavně pořad Divadélko pod věží, který jsem před lety moderovala. Tam vznikla
třeba písnička S tím bláznem si nic nezačínej s Pavlem Bobkem, duet Najednou
s Karlem Gottem a další. I Klíč pro štěstí s Jirkou Bartoškou je původně
televizní písnička, byť ne z Divadélka pod věží, ale z jednoho zábavně
soutěžního pořadu. Tenkrát jsme s Hankou Zagorovu byly v Karlových Varech
kapitánkami soutěžních družstev: Hanka "velela" mužstvu lázní, já
borcům z porcelánky. Celý pořad uváděl Jiří Bartoška, a při té příležitosti
jsem si s ním zazpívala duet. Přesněji on mluvil, já zpívala. Ujalo se to,
podobných televizních duetů pak byla spousta, třeba s Bolkem Polívkou v Manéži, s
Viktorem Preissem a dalšími. Možná by vydaly i na samostatný kompakt...
Jak
vzpomínáte na svá bigbítová léta s Flamingem?
Velice ráda, to byly moc pěkné
roky. Stejně dobré vzpomínky mám i na skupinu Majestic. S tou jsme dělali soul i
bigbít a ve Flamingu pak pokračovali hlavně v bigbítové hudbě.
A tam jste začali hrát
české písničky...
Velkým mezníkem v tom byla písnička Jardy Wykrenta Lásko.
A brzy přišly další od něj i od jiných domácích autorů.
Pokud vím stála jste u startu
kariéry Jarka Nohavici. Jednou jste ho dokonce přivedla do svého televizního pořadu.
Tehdejší vládci ho neměli vůbec rádi, přesto se vám to tehdy podařilo prosadit.
Byla jsem moc ráda, že se to podařilo. Po odvysílání Divadélka pod věží jsem ho
pak pozvala ke spolupráci a nějakou dobu jsme vystupovali spolu. Na jedné šňůře
mých koncertů měl své okénko hosta. Dodnes vzpomínám, že působil na publikum
úžasně a měl úspěch. Nedlouho poté se rozhodl, že si udělá vlastní program a
bude jezdit sám. Nedá se ale přímo říct, že začínal se mnou. Určitě však
platí, že pořád ráda zpívám jeho písničky.
Vždycky jste
sázela na dlouhodobé spolupracovníky: vedle paní Fikejzové třeba na Jaroslava
Wykrenta, Jarka Nohavicu, teď na Zdeňka Vřešťála. Vyplatilo se to, vždycky vám
přinášeli kvalitní a sdělné texty i příjemnou hudbu, která není laciná. Jak
jste budovala své autorské zázemí?
Měla jsem zkrátka štěstí. Byla
tu velká nabídka domácích autorů, z nichž postupně vznikal tým. Díky stálému
kontaktu jsem už pak uměla odhadnout, kterému dát tu a kterému jinou písničku k
otextování, předem jsem tušila, kdo udělá skvělý text. Často to byly i
zahraniční melodie, které jsem hodně poslouchala, a mohla z nich vybírat, hlavně z
americké, později i z francouzské muziky.
Pořád máte na
spolupracovníky štěstí?
Řekla bych, že teď to prořídlo, život je trochu probral: Zdeněk Borovec, který
psal nádherné písničky - třeba Ten vůz už jel, nebo
Zřejmě letos nikde nejsou kytky - zemřel, Jiřina Fikejzová už nechce psát
texty. Kvalitní textaři jistě pořád existují, jen je složitější je vyhledat,
oslovit, zainteresovat. Je s tím víc práce.
Čí text byste si ráda
zapívala?
Písniček současných autorů mám celkem dost od textařů i muzikantů. Ale určitě
bych měla ráda písničku od Michala Horáčka.
Proč jste dosud nevystoupila v
žádném muzikálu?
Měla jsem pár nabídek, ale myslím, že daleko víc mi sedí prezentovat se sama za
sebe než v nějaké roli. A to mi písničky umožňují daleko lépe. Proto v žádném
muzikálu asi nevystoupím.
Váš dosavadní život vypadá
na první pohled tak trochu neklidně - někde zakotvíte, a vypadá to, že nadlouho, ale
pak zas balíte kufr: Z Ostravy do Prahy, z Prahy do Německa, z Německa zas do
metropole, odtud do vsi za Prahou... Kde se vlastně cítíte doma?
Určitě ve svém domečku. Je to můj domov, mám tu kolem své lidi i své věci,
doufám, že se mi podařilo vytvořit si opravdové zázemí. Možná na někoho
působím nepokojně, jako by mě pořád poháněl jakýsi neklid, ale ve skutečnosti
jsem rodinný typ. Se mnou to vlastně bylo vždycky tak, že jsem se sice občas
radikálně přemístila, ale i na novém místě se nakonec dokázala zabydlet, dopracovat se k pocitu jistoty.
Co k té jistotě potřebujete?
Nejvíc asi pocit, že ve svém domově dokážu poskytnout bezpečí a azyl komukoliv,
kdo to potřebuje. Rodině i přátelům. A to teď můžu.
Několikrát
jste se zmínila, že pro vás hodně znamená rodina, především synové a vnuci.
Pamatuju se, že kdysi dávno jste si v televizi se svými chlapci, když ještě byli
malí, dokonce společně zazpívali písničku Mámo kup mi brášku.
Mám pocit, že s tou písničkou to
bylo trochu jinak, původně vznikla v rozhlasové soutěži Písničky pro Hvězdu a
vůbec nevím, že bych ji se svými dětmi někdy natočila pro televizi. Ale možné to
je, třeba se jen nepamatuju.
Paměť opravdu klame, možná
se špatně pamatuju já, když tuhle písničku mám léta v duchu
"zaznamenanou" jako rodinné vystoupení. Takže se raději vraťme k reálu, k
významu rodiny...
Je pro mě samozřejmě obrovský, proto taky rodinu mám a stále pracuji na tom, aby
byla v pohodě. Máme se rádi, jsme stále v kontaktu, udržujeme úzké vztahy.
Pravidelně pořádáme velké rodinné oslavy, třeba u příležitosti dětských
narozenin. To se vždycky sejdeme u mě. Pravda, jeden z mých synů to má kapku daleko,
žije až v Kanadě a pro mě je trochu smutné, že se nemůžeme vidět tak často, jak
bych si přála. Ale co dělat, líbí se mu tam, má svou práci, je
v ní úspěšný. Právě nedávno jsem se z dlouhé návštěvy u něj vrátila.
Lidé pracovně vytížení tak
jako vy zpravidla nemívají moc času, jak to děláte?
Asi nemám toho času tolik, kolik bych si představovala, ale nechávám si aspoň volné
neděle, a ty jsou vždycky vyhrazeny pro rodinu. Mám zatím dva malé vnuky,
sedmiletého a pětiletého a doufám, že se kluci ke mně těší. Jsme celý den spolu,
věnuju se jim, vařím velké rodinné obědy, a když je hezky, býváme celý den na
zahradě.
Synové jsou profesionální
muzikanti, a co vnoučci? Mají vztah k hudbě?
Musím se trochu svými muzikantskými syny pochlubit, myslím, že jim to jde. Vítek
například dostal cenu Akademie populární hudby za nejlepší píseň roku, snad si
vzpomenete, byla to písnička pro skupinu Buty Nad stádem koní.
A vnuci? To se teprve uvidí. Starší Maxíček začal chodit do dětského pěveckého
sboru a pan sbormistr si ho velice chválí. Doufejme, že v něm objeví skrytý talent.
To víte, že bych si to přála.
Řada známých
osobností takzvaně "dělá do charity", u některých to spíš vypadá, že
se tím chtějí zviditelňovat, hlavně v této předvánoční době. Jiní to dělají
tak, že o tom skoro nikdo neví. Třeba zrovna vy. Podílíte na dobročinné nadaci,
pomáháte průběžně i jinými formami, ale nezveřejňujete to. Proč?
Mám naprosto jasnou představu, komu
chci pomáhat a jak. Dělám to spíš individuálně a složenkami než prostřednictvím
médií. Ani to zveřejňovat nechci, je to moje soukromá věc. Ale nikoho nekritizuju,
každý se chce nějak medializovat, to chci jistě i já. Jen si nemyslím, že veřejná
charita je pro mě ten správný způsob.
Na jaké Vánoce se letos
těšíte?
No přece na bílé! A na to, jakou budou mít děti radost. Svátky jsou hlavně kvůli
nim.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |