NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Jiří Bárta
a Jan Čech:
Zoltán Kodály, Vítězslav
Novák - Sonáty pro violoncello
(Supraphon)
Naléhavá krása Kodályovy hudby a nasazení Jiřího
Bárty zaujmou posluchače už od prvních tónů. V jedné z nejslavnějších a také
interpretačně nejnáročnějších komorních skladeb osobitého maďarského
komponisty, známého i jako sběratele a zpracovatele folklóru, v Sonátě pro
violoncello sólo i v další sonátě s doprovodem klavíru, uplatňuje Bárta své
osvědčené kvality: mimořádnou technickou vyspělost, hráčskou suverenitu i hudební
cit. Dobře rozumí jemným nuancím i proměnám Kodályovy hudby; dává zaznít jeho
rapsodické rozevlátosti i uvolněnosti, umí vyjádřit temperament maďarských
lidových melodií, přítomných ve většině Kodályových kompozic, i tiché
meditativní pasáže. Je vášnivý i lyrický, efektně bujný i zamyšlený. Zvláště
v závěru sólové sonáty dokáže rozehrát nástroj jako celou škálu instrumentů -
od dud, tárogató až po citeru či cimbál. Bárta tu znovu potvrzuje, že četná
ocenění svých výkonů obdržel právem (např. jeho album Reflexe bylo vyhodnoceno
jako nejlepší česká nahrávka roku 2000). Klavírista Jan Čech, s nímž
spolupracuje, je mu rovnocenným partnerem (vynikající interpretace osobitého
"dialogu" cella a klavíru v první větě Kodályovy sonáty). Uznání
zaslouží i provedení pozdního díla Vítězslava Nováka, Sonáty pro violoncello a
klavír z r. 1941, jímž skladatel vyjádřil svůj protest proti nacistické zvůli.
(ap) |