Středa 14. 1. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00
hodin
Berlioz méně známý
Teprve v
posledních letech se častěji objevuje na koncertech i nosičích oratorium Hectora
Berlioze Dětství Ježíšovo. V dřívějších dobách bylo u nás zcela
neznámé (církevní hudba se prosazovala velmi těžko), ale i v ostatním světě bylo
spíše čítankovým než repertoárovým titulem. Jde o dílo velmi zajímavé, hudebně
krásné, koncepčně pozoruhodné - v čem tedy tkví příčina opatrnosti a nedůvěry?
Odpověď není jednoznačná. Tím nejpravděpodobnějším důvodem je velká obliba
některých rozměrných vokálně-symfonických skladeb francouzského romantika. Asi i v
budoucnu bude větší zájem o zpracování dodnes přitažlivé shakespearovské
(programní symfonie Romeo a Julie) či goethovské (dramatická
legenda Faustovo prokletí) látky, kterou Berlioz navíc vyšperkoval svým
příznačným uměním instrumentačním. Berliozovo celovečerní vokálně-symfonické
dílo Dětství Ježíšovo (má podtitul Trilogie sacrée) je i v tomto
směru dílem neobvyklým. Onen zvukový efekt však zde ustupuje poněkud do pozadí, za
což se skladatelovi dostalo v roce 1854, kdy dílo vzniklo, velké pochvaly ze strany
konzervativních oponentů, kteří se dříve neuměli vyrovnat s jeho moderním
myšlením. Vedle hudby naplněné hlubokým vztahem k Bohu a víře nelze přehlédnout
zajímavé zpracování příběhu z Nového zákona o útěku Svaté rodiny do Egypta
před Herodesem vraždícím betlémská novorozeňátka. Na rozdíl od jiných děl s
náměty z církevního teritoria Berlioz v mnoha místech "zesvětšťuje"
pohnutý příběh a místy je až úsměvně vkládá do aktuálního, tedy novodobého
prostředí. Více nám o díle prozradí ve svém Koncertě průvodce večera Ilja
Hurník. Uslyšíme jednu z nejlepších a nejnovějších nahrávek díla. Vznikla s
vynikajícími sólisty na konci 90. let v Montrealu a je pod ní podepsán Charles
Dutoit.
BOHUSLAV VÍTEK |