Zdeněk Mácal:
Nejtěžší je
udělat správné rozhodnutí v pravý čas
Jaké byly po roce
1989 vaše návraty domů?
Vždycky radostné; v polovině 90. let jsem byl pozván k dirigování České
filharmonie, pak na post šéfdirigenta. S filharmonií jsem ale začal spolupracovat už
v roce 1965, tento orchestr hraje v mém životě stále významnou roli. Spíše než
návraty by se asi dalo říct, že jde o pokračování cesty, o
další trvání naší spolupráce - i když s většími či menšími přestávkami.
Když jste
po letech po prvé stál na pódiu v
Rudolfinu, cítil jste dojetí?
Těžko říct, já totiž
prožívám dojetí několikrát za den. Vnitřně se zachvěju často, a vůbec to
nemusí být jen na pódiu. Když se třeba podívám v Rudolfinu z okna své pracovny na
Hradčany osvětlené sluncem, nebo projdu ulicí, jejíž půvab mě osloví, bývám
taky dojatý.
Váš nedávno
odvysílaný televizní portrét měl název Mezi
nebem a zemí, proč?
Víte, když stojím před
orchestrem, opravdu se často cítím jako bych byl mezi nebem a zemí. V tom momentě si
ani neuvědomuji, že stojím na pódiu; jako bych se někam vytratil, vnitřně rozplynul
v prostoru. Mezi rukama mi proudí jen hudba. A těma rukama jako bych formoval symfonii a
snažil se být skladateli, který ji napsal, duchovně co nejblíž. Rozmlouvám s ním.
Pouze to je v této chvíli důležité, ten dialog, a hudba, která plyne. Ztrácím
pocit vlastní osobnosti, ocitám se kdesi jinde, nejspíš nahoře. Těžko se to
popisuje, ale je to fascinující pocit.
Jak přitom
stihnete vnímat hráče před sebou?
Je to zajímavé, ale perfektně.
Když je nějaký problém, když se něco stane, třeba některý nástroj včas
nenastoupí, během zlomku vteřiny mě to vrátí zpátky. Jinak mám při dirigování
většinou zavřené oči a nenechám se ničím rušit, ale v případě potřeby jsem
hned zase tady, už se na hráče dívám a dávám nástup. Je pozoruhodné, jak rychle
mozek dokáže zareagovat, když je třeba, jak přesně pracuje. Než udělám jeden
pohyb taktovkou, už mi prolítnou hlavou nejméně tři možnosti řešení situace a
okamžitě vybírám tu nejlepší. Kdybych to ze zkušenosti neznal, těžko si tu
rychlost umím představit. Vždyť člověk normálně myslí mnohem pomaleji - asi
stejnou rychlostí jakou mluví -, ale když je třeba, je to mnohem rychlejší. Jako by
mozek věděl: teď, právě teď je důležité se bleskově rozhodnout a udělat to či
ono - a mám na to pouze tento okamžik.
To musí hodně
vyčerpávat, ještě že potřeba bleskových reakcí
není častá.
Není, vždycky se snažím orchestr připravit co nejlépe, abych nebyl při dirigování
koncertu rušen. Protože ty okamžiky na pódiu se nedají ničím vyvážit. Kvůli nim
to člověk dělá, při nich si uvědomuje smysl i krásu života. Některá
náboženství slibují, že po smrti přijdeme do nebe, ale já si
myslím, že v určitých momentech už v tom nebi jsme, jen si to neuvědomujeme.
Ve vašem
přístupu k hudbě je jakási až mystická vroucnost.
To nemá s náboženstvím nic
společného, spíše je to filosofická otázka. Vždyť v hudbě je spousta filosofie a
podtextů skrytých v tónech. Když posloucháte třeba Brahmsovu volnou větu a
vnímáte jeho duchovní svět, začnete uvažovat v docela jiné dimenzi. Možná kdyby
všichni lidé byli muzikanti nebo aspoň měli rádi hudbu, stali by se lepšími a
nedokázali by si být nepřáteli.
Škoda, že k
tomu není každý uzpůsoben.
Škoda, třeba by bylo méně válek. Já hudbě opravdu věřím. Když se připravuji na
koncert, trávím hodně času sám, jen s partiturou. V místnosti není nikdo jiný, jen
já, noty a skladatel. A jde o to, abych s ním našel kontakt. Někdy se bojím abych tu
možnost nepromarnil, nezmeškal ten správný okamžik, tu možnost spojení. Dostalo se
mi výsady dirigovat tolik krásné hudby a skvělých orchestrů, setkat se s tolika
krásnými lidmi, kteří mě obohatili, že kdybych zítra umřel,
byl by můj život naplněn. Ničeho nelituji, ani minuty. Díky tomu, že hudba je moje
zaměstnání, mohu žít pro tento moment. Respektuji minulost a musím plánovat
budoucnost, ale důležité je pro mě to, co je zrovna teď. Ten okamžik na pódiu.
Tohle štěstí nepotká
každého.
Je to štěstí, ale abyste ho pocítil, musíte pro to hodně udělat.
Nenapadlo vás
někdy hudbu skládat?
Už se mě na to ptalo mnoho lidí,
naposledy nedávno během japonského turné houslová virtuoska Ida Händel: Ty tak
krásně diriguješ, určitě bys mohl i komponovat, říkala. Nikdy jsem neskládal hudbu
a ani nebudu. Nemůžu napsat ani notu, nejsem schopen tvořit na papíře. Mám talent na
to, abych vzal partituru, otevřel ji a skrze hudbu, kterou tam čtu, se dostal do nitra
skladatele a cosi o tom řekl muzikantům, které řídím, a publiku, jemuž to
předáváme. Mám snad schopnost dostat se do srdce skladby.
Váš zdejší
"mediální obraz" je mimořádně bohatý; málokomu
se třeba stane, že je o něm odvysílán velký
profilový dokument jen pár měsíců poté, co
stanul v čele umělecké instituce.
A ještě musím dodat, že Česká
televize vysílala nejen dokument, ale v novoročním večerním programu i můj
říjnový inaugurační koncert. Bodejť bych nebyl spokojen. A na kontakt s médii, jsem
zvyklý, byl kromě hudby a organizačních otázek spojených s řízením orchestrů,
vždycky součástí mé práce.
Je to
tedy pro vás profesionální nutnost.
Vůbec ne, profesionální radost!
Jedním z důvodů mého mediálního úspěchu možná je, že se setkávám s novináři
nikoli proto, abych je využil, ale jako s partnery a přáteli. Když se setkám s
příjemným novinářem, působí mi to potěšení, mám skoro stejně radostný pocit
jako z dirigování.
S dokumentem
o sobě jste byl spokojen?
Velice, však jsem se na něm dost
nadřel i já. Domluvili jsme se s režisérem Mudrou, že mu dám tolik času, kolik bude
potřebovat. Nakonec se natočilo 28 hodin materiálu, další dlouhé hodiny jsme
strávili diskusí nad pojetím i výběrem. Na výsledku jsem se podílel, musím si ho
tedy taky pochválit.
Jste v něm velmi
otevřený, prozrazujete leccos i o své nátuře
a zálibách, třeba o neobyčejně vřelém vztahu
k autům.
A proč ne? Však jsou taky auta moje vášeň, bylo období, kdy jsem měl i čtyři
cadilaky najednou. Pravda, někteří přátelé říkali mé ženě, poslyšte, to by v
televizi radši nemělo zaznít, v Česku přece panuje velká závist. Ale já ta auta
koupil za vlastní peníze, které jsme vydělal jinde než v Česku, tak co. Pasáž o
autech je tam hlavně kvůli tomu, že vyjadřuje mou radost z velkých i malých věcí -
třeba z toho, že umím vydělat na nové lepší auto. Když mi v
Německu o mém BMW říkali, že ho tu má každý první houslista, jako pravý Čech
jsem na to hned reagoval - já vám ukážu, že mám i na lepší. To není snobismus,
ale spíš snaha sám sobě něco dokázat, možná i zvýšit vlastní mínění o sobě.
Dařilo se
vám na světových pódiích prosazovat českou
hudbu? Jak vypadá v této položce vaše "konto"?
Českou hudbu jsem uváděl pořád a
budu i v budoucnu. Jsem dost hrdý na to, že se symfonickým orchestrem Milwaukee jsme
nahráli všechny Dvořákovy symfonie a symfonické básně, v New Yersey jsem v tom
pokračoval natočením jeho velkých sborových kompozic: Svaté Ludmily, Requiem a
Stabat Mater. Měl jsem tam k dispozici vynikající pěvecký sbor, jeden z nejlepších
v Americe. Takže téměř celé symfonické a sborové dílo Antonína Dvořáka jsme
vydali na CD se dvěma americkými orchestry, snad tedy mohu říct, že už před lety
jsem měl na mysli letošní český hudební rok končící na čtyřku. Kromě toho jsem
bez ohledu na jakéhokoliv výročí dělal festival české hudby v New Yersey, který
trval tři týdny a hráli jsme na něm nejen Dvořáka, ale i další české skladatele.
Teď se rozbíhá podobný projekt
s Českou filharmonií, do roka a do dne bychom měli mít nahrávky všech Dvořákových
symfonií.
Jak vaše
české projekty přijímali hudební manažeři, neměli
tendenci prosazovat své vlastní, komerčnější požadavky
na program?
Vždycky jsem si program koncertů
sestavoval sám. Bylo ve mě dost drzosti, abych si prosadil své. Teď po letech se už
asi chovám uhlazeněji, ale ve třiceti jsem byl divoch, možná i trochu namyšlenej,
vždyť jsem vyhrál významné dirigentské soutěže v Besanconu a New Yorku, zvala mě
Česká filharmonie, vypadalo to na slibnou kariéru. Takže mi nechybělo sebevědomí, a
dával jsem ho najevo.
Ale pak
jste odešel do exilu a v zahraničí vás
na začátku ještě moc neznali.
Měl jsem štěstí, že jedním z
prvních orchestrů, který mě po mém odjezdu z domova pozval, byla Berlínská
filharmonie, nejlepší těleso v Německu, mnozí z kolegů se k ní nedostanou za celý
život. Dopadlo to dobře, vycházely super kritiky, proto jsem hned od začátku neměl
problémy sehnat práci. Taky finančně jsem nebyl na nikom závislý, takže jsem si
mohl prosazovat repertoár podle svého. Vlastně jsem nikdy nedirigoval něco proti své
vůli. Pravda, bylo tu riziko, že když něco odmítnu, mohou mi říct - nechcete, tak
si běžte! Naštěstí nic takového neřekli, dokonce to často fungovalo tak že když
jsem něco odřekl, buď mi vyhověli programově nebo zdvojnásobili honorář.
Na program
svého prvního šéfdirigentského koncertu s Českou filharmonií
loni na podzim jste zařadil Novákovu Slováckou
suitu a 5. symfonii Gustava Mahlera. Proč
právě tyto skladby?
Slovácká suita se v poslední době
hraje dost málo, filharmonie ji neměla na repertoáru už léta. Uvádějí se z ní jen
některé části, a přece si myslím, že stojí za poslech celá, je to krásná hudba.
A Mahler?
Ten je mi velice blízký odjakživa,
jistě i proto, že byl Čech a v jeho skladbách se to pozná. Pochází ze stejného
regionu jako já, narodil se jen padesát kilometrů od mého rodného Brna v Kališti a v
Jihlavě pak bydlel blízko kasáren - zvuky vojenské muziky mu zůstaly natrvalo v
podvědomí a ozývají se v jeho tvorbě. Kdysi jsem to vyprávěl Leonardu Bernsteinovi,
který do té doby nevěděl, proč je v Mahlerových symfoniích tolik žesťů. Ale
hlavně: Jeho hudba je strašně silná, stravuje posluchače i interprety, někdy je
velice obtížné tu zátěž vydržet. Představuju si, jak teprve musela být
emocionálně i psychicky náročná pro skladatele! Přitahuje mě, protože je
spalující, a pořád se jí zabývám. Ale nevím, jak dlouho to ještě vydržím
dělat. Někdy se z ní cítím hodně vyčerpaný, ta hudba je obrovské fyzické i
mentální zatížení, má tolik kontrastů, emocionálního náboje a krásy, že by
vás mohla třeba i zabít. A on s tím musel žít. Musíme se s tím tedy znovu a znovu
utkat i my.
Myslíte, že
by se Mahlerovi líbilo současné provedení jeho
symfonií?
Věřím, že ano. Jsem
přesvědčen, že za svého života zdaleka nemohl slyšet takové výkony, jaké jsou
dnes. I když i v jeho době byla řada vynikajících orchestrů, myslím, že většina
z nich nemohla zvládnout technické požadavky, které na interprety kladl. Vždyť i my
dnes, při vynikající úrovni symfonických těles, musíme na jeho skladbách tvrdě
pracovat. Přitom většinu Mahlerových symfonií mají orchestry na repertoáru, když
přijdu třeba na zkoušku do České filharmonie, všichni už znají noty, a já můžu
začít dělat už přímo muziku. V Mahlerově době se orchestry musely nejprve každou
notu naučit.
Gustav Mahler
kdysi řekl, že se všude cítil cizincem.
Také vy léta putujete světem, zeptám se
vás ale opačně: kde se cítíte doma?
Na to je těžké odpovědět. Byl
jsem skoro všude ve světě, z mnoha míst mám skvělé vzpomínky, zážitky a taky
okamžiky, kdy jsem měl pocit domova. Je to asi tak, že se cítím doma tam, kde je mi
momentálně dobře. Miluji New York, mám rád Paříž. Už dlouho se cítím se dobře
v Praze. Ale na otázku po domově musím odpovědět - jsem doma všude a nikde. Mohl
bych snadno jmenovat jedno nebo dvě konkrétní místa, ale nebyla by to celá pravda. A
já nerad říkám nepravdy.
Po nástupu
do čela České filharmonie jste ovšem řekl:
"Kruh se uzavírá, vracím se." Máte
v plánu v Praze i trvale bydlet?
To není jednoduché rozhodnutí,
vždyť já mám tady v hotelu veškeré pohodlí, dokonalý servis a navíc filharmonii
za rohem. Manželka už nějaké bydlení v Praze vyhlížela, ale mám odtamtud jezdit do
Rudolfina šalinou nebo taxíkem sem a tam, a když něco zapomenu ve své pracovně, zase
se vracet? Celý život jsme měli aspoň dvě rezidence, pořád mám jedno bydliště ve
Švýcarsku, druhé v Americe. Zvážíme, jestli máme mít ještě třetí, ale není to
vyloučeno. Když jsme byli o dvacet let mladší, bylo snazší se o ně starat. Ostatně
myslím, že "stálé bydliště" není to nejpodstatnější. Když mi z
Rudolfina zavolají kvůli nějakému problému, není důležité, zda to telefonicky
řeším z Luzernu nebo z Floridy, hlavní je, že mě vždycky spolehlivě najdou. Pro
vedení orchestru dnes nehraje roli, kde bydlím.
Pokud byste
měl sestavit program koncertu ze svých nejoblíbenějších
skladeb, jak bude vypadat?
Loni v říjnu bych odpověděl:
Novákova Slovácká suita a Mahlerova Pátá. Teď by to byl Martinů a Ravelovo Daphnis
a Chloe, o měsíc později zas něco jiného. Protože jsem vždycky plně zaujat tím,
co právě dělám.
Liší se české
hudební publikum nějak od obecenstva jinde?
Nerozlišoval bych to. Jestli je publikum jinačí, lepší nebo horší,
tak je to většinou moje vina. Hledám zodpovědnost u sebe, stejně jako při hodnocení
výkonu orchestru. Když nehraje dobře, nikdy mu nedávám vinu, obviňuji sebe. Je to
přece můj úkol, připravit orchestr tak, aby byl koncert kvalitní.
Hudební vydavatelství
si stěžují, že trh se zvukovými nosiči upadá,
jaké máte zkušenosti vy?
Nemohu posoudit, nakolik se v Česku
kupují cédéčka, ale myslím, že tu není dostatečná nabídka, postrádám kmenový
repertoár české hudby. Velice slabě jsou tu zastoupeni Novák, Suk, Fibich i další;
když jsem byl v prodejně na Můstku, o níž mi řekli, že je největší v Praze,
zjistil jsem, že oddělení klasické hudby je poměrně malé a chudé, když jsem se
ptal na Suka, pomalu nevěděli, jak se to píše.
Jinde je
trh bohatší?
A pružnější. Tak například můj
říjnový mahlerovský koncert v Praze nahrála japonská firma a když jsme v listopadu
byli v Japonsku s filharmonií na turné, už se tam prodávalo CD. Vydali je za měsíc!
Po každém koncertě stála fronta zájemců o podpisy, muzikanti už byli dávno
převlečení a šli pryč a já podpisoval a podpisoval.
Pořád je
v Japonsku česká hudba v kurzu?
Je, nejvíc milují Dvořáka, ale
vřele přijímají i hudbu, která tam není příliš známá. Hráli jsme například V
Tatrách Vítězslava Nováka, Janáčkovu Symfoniettu. Letos pojedeme do Japonska na
třítýdenní turné společně s Pražským filharmonickým sborem a provedeme kromě
Dvořákových symfonií i jeho Stabat Mater a Janáčkovu Glagolskou mši.
Proč jste
vlastně kdysi odešel z Česka? Copak vám komunisti
bránili prožívat a vytvářet hudbu? Vždyť jste
si mohl v této oblasti - a právě že jen v této oblasti - dělat svoje, nebo ne?
Nemáte docela pravdu. Především,
vnější okolnosti totalitního systému člověku znepříjemňují život, brání mu
svobodně dýchat, dělat, co by rád, jet, kam by chtěl nebo kam ho pozvou. Kolikrát
jen jsem musel na Pragokoncertu vést nekonečné ponižující debaty, zda na to či ono
turné smí moje manželka, zda nemám moc pozvání na Západ zatímco pomíjím
Sovětský svaz!
Při troše
obratnosti se v tom ale dalo bruslit, ne?
Jenže to byla jen jedna, vnější
stránka věci. Pak tu byly složitější vnitřní otázky. Jistě, mohl jsem si myslet
co chci a říkat jim, co chtějí slyšet, v některých situacích jsem mohl mlčet - i
když já jsem byl vždycky zvyklý říkat, co si myslím, mohl jsem dělat kompromisy.
Ale člověk potřebuje být čistý sám pro sebe. A vždycky tu bylo nebezpečí, že
když budu příliš často zticha, když mě dokonce přinutí k úlitbám, ztratím svou
identitu. Představoval jsem si život jako velkou budovu ve tvaru pyramidy, v níž je
hodně pokojů. Postupně od nich dostávám klíčky, stoupám stále výš a odemykám
je. Ale co když si jednou nezasloužím dostat klíče od těch nejvyšších pokojů?
Pak už nebudu mít právo, či ještě hůř - už se nedokážu dostat k podstatě
Mozartovy, Beethovenovy nebo Dvořákovy hudby. Navždy se přede mnou zavře poslední
komnata.
Kdybyste tu zůstal,
byly by pro vás ty vyšší pokoje uzamčené?
Přesně. Vždycky by to šlo nějak zaranžovat, slušně pozdravit, ano soudruhu
ministře, vyhovět Pragokoncertu, a uvnitř si říkat, vlezte mi někam. Jenže takový
způsob duchovní prostituce lze provozovat týden či dva, ale kdybych to dělal roky,
měl bych strach, že už nebudu vědět, co jen tak říkám a co si myslím, kdo
vlastně jsem. O tom je ztráta identity. Někdo s tím může
žít, ale pro mě jako umělce to je kritické, protože já pořád toužím odmykat
další dveře. To je smysl mého života. Chtěl bych odejít z tohoto světa s pocitem
uspokojení a klidu. O posledních okamžicích člověka se říká, že vám v nich proběhne celý život jako zrychlený film. Nechtěl bych mít z
toho pocit zmaru, protože když na tom filmu objevím něco, co bylo úplně špatně,
budu vědět, že už není čas to napravit. A to je to peklo.
Možná řada
lidí odešla právě kvůli obavám ze ztráty
identity.
Možná. Můžeme dostat spoustu
informací a nějak s nimi naložit, ale rozhodnout se musí každý sám. Člověk má
svobodnou vůli, možnost volby. A udělat správné rozhodnutí - to je vůbec
nejtěžší věc na světě.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |