číslo 6 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Pavel
Šporcl a Česká filharmonie: Houslové koncerty A. Dvořáka a P. I. Čajkovského (Supraphon) Houslista Pavel Šporcl objíždí už od podzimu hudební sály republiky s ambiciózně náročným programem: v jednom večeru totiž interpretuje dvě díla - Houslový koncert D dur Petra Iljiče Čajkovského a Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka. Turné pokračuje i v prvních měsících nového roku. Mladý houslista představuje oba velké slovanské houslové opusy i na svém novém CD. Díla vznikla skoro současně, ruský skladatel napsal svůj houslový koncert roku 1878, Dvořák o rok později (ale premiéra se v podání Františka Ondříčka a Vídeňských filharmoniků konala až v prosinci 1883). Měl s ním úspěch, zatímco Čajkovského koncert byl - shodou okolností rovněž ve Vídni - přijat nejprve s nelibostí. Nicméně v průběhu let se prosadil. Čajkovskij působivě využil melodiku své země - v jeho hudbě znějí ozvěny ruských lidových písní a také spontánní vitalita a temperament. Dvořákova skladba je romantické virtuózní dílo vyznačující se strhujícím výrazem a formální originalitou. Sólový nástroj tu dominuje jako protagonista orchestru, skladatel mu nepředepsal sólové kadence. Dílo přináší vroucí dvořákovskou lyriku vycházející z české zpěvnosti (tuto inspiraci mají obě díla společnou, byť různě zpracovanou), lidově laděné, taneční ústřední téma, které se v závěru vrací. Obě náročné skladby zvládá Šporcl s bravurou a virtuozitou, zvlášť vynikající je jeho výkon v Dvořákově koncertu. (ap) |