Čtvrtek 5. 2. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
To nejlepší z Bacha
Americké
chápání artificiální hudby vykazuje pozoruhodnou netečnost k evropské mentalitě,
která vychází z tradičního rozdělení žánrů. Bylo by jistě neobyčejně poučné
dobrat se počátků, příčin a sociologických důvodů rozkastování hudby, které
způsobily, že vedle populární hudby známe a respektujeme i tak zvanou hudbu vážnou.
Možná, že to je vlastně jakási cechovní obrana a vyjádření skutečnosti, kterou
mnozí zjednodušeně popisují jako hudbu jedinou, ale dobrou nebo špatnou. Díky
existenci žánrů užíváme i různých termínů při jejich prezentaci. Firma Teldec
však směle přiřadí pojmenování frekventované v populární hudbě hudbě klasické
a tak máme "the best" také u titulu věnovaného veleknížeti barokní hudby
Johannu Sebastianu Bachovi. Sampler alespoň ctí svou funkci, a tak zde nalezneme
ukázky, na náš kus možná příliš stručné, nicméně právě ty
nejpopulárnější a nejpřitažlivější. Neoddiskutovatelnou předností titulu je
však jeho kvalita - vždyť varhanní hudbu zde představuje Duprého žák Michael
Murray, klavírní skladby interpretuje John O´Connor, nalezneme zde i kreace
trumpetového akrobata Rolfa Smedwiga, hraje tu soubor Boston Baroque s Martinem
Perlmanem, nebo Atlantský sbor a orchestr pod vedením Roberta Shawa a také soubor Les
Concerts du Monde. Co jméno, to interpretační eso barokní hudby. A na závěr opět
amerikanismus - finální Air z Bachovy 3. orchestrální svity hraje jazzové Trio
Jacquesa Loussiera.
(rfb) |