Písničky z druhého břehu, ČRo
2 - Praha,sobota 14. února, 21.04
Ještě ne třicetiletý anglický
písničkář James Harries se sice narodil v Manchesteru, ale od té doby, co
odešel za svou dívkou do Prahy, už uplynulo přes šest let. Můžeme ho tak považovat
za součást české hudební scény, což je pro našince jedině dobře - získali jsme
v něm mimořádného skladatele a možná především: mimořádného zpěváka. Na
podzim minulého roku se na trhu objevilo jeho druhé sólové album, nazvané The
Straight Street Session a natočené v úzké spolupráci s dvěma předními
českými jazzmany: pianistou Emilem Viklickým, jehož stylový záběr je dnes už bez
přehánění bezmezný - od folkoru až k opeře, a Petrem Dvorským, o němž se už
dnes píše jako o dalším esu české jazzové kontrabasové školy.
Harries není jediným v Praze
usazeným anglickým muzikantem, ještě déle než on v hlavním městě České
republiky působí třeba Phil Shöenfelt, který českou kulturu dokonce obohatil i
literárně. Podobně jako Shöenfelt přišel i Harries do Česka vybaven řadou
muzikantských zkušeností. Už ve čtrnácti letech hrál na tenorsaxofon v anglické
jazzové kapele. V dalších letech si vyzkoušel punk i blues, folk i country. V roce
1999 nazpíval doprovodné vokály na album Old Hand Američana Terryho Lee Halea, s
nímž posléze také koncertoval. Zahrál si však i s dalšími známými hudebníky -
připomeňme jména, jako Eric Wood nebo Hugo Race.
Už od vydání svého
debutového alba Chapter IV je James Harries přirovnáván k leckomu - obzvláště
často se však v recenzích objevuje jméno vskutku předčasně zesnulého, nesmírně
talentovaného zpěváka a skladatele Jeffa Buckleyho. Přestože, jak známo, každé
přirovnání vždy trochu kulhá, v tomto případě jde, myslím, o paralelu trefnou:
také Harries je typem autorsky zcela soběstačného zpěváka - srdcerváče, jemuž
zkrátka musíte věřit každé slovo. Zatímco ale Buckleyho uhrančivost (můžeme-li
soudit z jeho jediného studiového alba Grace) byla do značné míry dána vrstevnatým
doprovodem rockové kapely, Harriesovým písním to nejvíc sluší v komorním
provedení, v němž lépe vynikne jeho jazzová i bluesová zkušenost. V tomto ohledu
dal nahrávce své již zmíněný Viklický, který přesto albu nedominuje - možná
proto, že v Harriesovi vytušil dostatečně silnou osobnost. Jasně, že se nemýlil.
MILAN ŠEFL
(James Harries: The Straight
Street Session. CD, 36 minut. Vyd. Indies Records, 2003.)
Písničky Jamese Harriese si
můžete poslechnout 14. února po 21. hodině na ČRo 2.