TV TIPY
Pondělí 9. 2. 2004 ČT 2 - 21.20 hodin
Hledání
matky přináší trýznivé poznání
Po cyklu
filmů spojených kubánským prostředím nachystala Česká televize další malou
přehlídku, tentokrát se věnující současné polské kinematografii. Je to počin o
to cennější, že polská tvorba (pokud to nejsou historické velkofilmy) do tuzemských
kin stěží pronikne. Navíc všechny zařazené tituly patří k tomu nejlepšímu, co u
našich severních sousedů v posledních letech - kolem roku 2000 - vzniklo.
Jako
první je uváděn snímek Daleko od okna Jana Jakuba Kolského (od něho jsme již
na obrazovkách několik filmů viděli - např. Dějiny filmu v Popielawách nebo Janka
Vodnáře). Režisér se tentokrát vypravil k samotným zdrojům lidskosti, ochotě
člověka, a to navzdory hrozícímu nebezpečí, pomoci svému bližnímu v nouzi.
Příběh se začíná odehrávat za německé okupace a jeho protagonisty jsou mladý
malíř Jan (Bartosz Opania) se svou ženou Barbarou (Dorota Landowska), kteří ve svém
lvovském bytě schovávají židovskou dívku Reginu (Dominika Ostalowska).
Kolski do vyprávění vnáší
melodramatické okamžiky, snad aby divákům ulehčil polykání notně zhořklé pilulky
- Janova manželka nemůže mít děti, takže milostné vzplanutí mezi ním a sličnou
děvou nezůstane bez následků. Když Regina po vstupu ruských vojsk do Lvova mizí z
jejich života, manželé se rozhodnou děcko si ponechat, navzdory Regininým
pozdějším žádostem. Jenže dcera dospěje, osamostatní se a chce poznat - dokonce
dvakrát - svou biologickou matku, která ovšem v tu dobu již přebývá v Hamburku a na
trýznivou minulost by nejraději zapomněla...
Daleko od okna jistě není
Kolského nejlepší film, příliš se v něm spoléhá na obrazová i motivická
klišé, připomínám aspoň měnící se zaměření Janových obrazů v závislosti na
právě prožívaných událostech, karikované postavy všelijakých domácích
zaprodanců nebo zdlouhavě se linoucí rozmluvy, které mají objasňovat stanoviska či
očekávání jednotlivých mluvčích. Právě značná upovídanost a kostrbatá
předvídatelnost příštích zákrut přece jen zeslabuje účin tohoto jinak
emotivního, vypravěčsky průzračného snímku. Nespornou předností jsou ženské
postavy - to, jak jsou napsány i zahrány, prozrazuje Kolského velký cit pro
rozpoložení hrdinek ocitajících se pod tíhou výjimečných situací, pod tlakem
obav, výčitek i žárlivosti, posléze i generačních sporů. Po trýznivých
zkušenostech hledají svou opravdovou identitu i místo, kde by chtěly dále žít.
Právě zde Kolski dosahuje nejvyšší míry autenticity, zde nic nepředstírá.
JAN JAROŠ
Úterý 10. 2. 2004 NOVA - 21.45 hodin
24 hodin
(1/24)
Strhující seriál, který se odehrává v
reálném čase jednoho dne. Děj je rozdělen do čtyřiadvaceti jednohodinových epizod,
během kterých se protiteroristický agent Jack Bauer snaží předejít katastrofě s
globálními politickými následky. V první řadě však chce najít svou zmizelou
dceru. První díl začíná o půlnoci. Teri Bauer se probudí ve své posteli a jde se
podívat do druhého pokoje, kde nalezne manžela, jak zvedá činky a poslouchá rockovou
muziku. Dají se do hovoru o dceři Kimberly, která jim v poslední době přidělává
samé starosti. Její nový přítel se příliš nezamlouvá ani Jackovi ani Teri.
Vzápětí si oba všimnou, že je Kimberly pryč. O svém nočním tahu s kamarádkou a
dvěma chlapci nikomu neřekla ani slovo. Vtom je Jack povolán do kanceláře. Krize je
na spadnutí...
Středa 11. 2. 2004 ČT 1- 20.00 hodin
Český
lev už je zase tady
Loňský rok
patřil v české kinematografii k plodným a úspěšným. Vznikla řada pozoruhodných
filmů, které se neztratily ani ve světě. V našich luzích a hájích mezi sebou
české snímky a jejich tvůrci soutěží v národních filmových cenách Český
lev. 11. února proběhne v pražské Lucerně nominační večer, na kterém budou
ohlášeni ti, kteří se v jednotlivých kategoriích dostali do finále, a budou u toho
i kamery ČT. Díky nim a přímému přenosu pak i všichni milovníci českého filmu.
Už nominace na Českého lva je pro filmaře úspěchem a
v tomto roce, kdy bylo natočeno několik opravdu dobrých filmů, obzvlášť. Klání to
zřejmě bude hodně dramatické, vždyť nejvyšší ambice má hned několik titulů.
Vedle Nudy v Brně a Pupenda budou chtít jistě zabodovat i Želary, Mazaný Filip, či
snímek Jedna ruka netleská. Překvapit pak mohou Lesní chodci, Krysař, Útěk do
Budína, Kruté radosti či Nevěrné hry. Všechno je v rukou členů České filmové a
televizní akademie, o jedné z cen pak rozhodují i filmoví kritici. 11. února budeme
tedy o něco moudřejší, vítězové pak budou vyhlášeni při slavnostním večeru 6.
března - a opět před televizními kamerami.
Letošní rok, alespoň podle
vyjádření některých filmařů, bude v naší kinematografii podstatně těžší,
než ten minulý. Hladinu adrenalinu v krvi zvedl téměř všem návrh na šestileté
odpisy nákladů na český film. Někteří tvůrci (od režisérů a scénáristů až
po producenty) se dokonce vyjádřili v tom smyslu, že je to - vzhledem k českému filmu
- likvidační opatření. Všichni tak svorně čekají na nové audiovizuální zákony.
Doufejme, že se dočkají a že český film v likvidaci neskončí. Uplynulá léta nás
přesvědčila, že naši filmaři mají tuhý kořínek.
(tp)
Čtvrtek 12. 2. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Jak
vytvořit lidskou bytost (1/4)
Vydejte se s námi na fantastickou cestu do
lidského těla. Do našeho vnitřního světa. Protože v něm se nachází budoucnost
každého z nás. Nikdy jsme neměli možnost pohybovat se v tomto mikroskopickém světě
a pozorovat jej tak zblízka jako dnes. Ústředním místem každé buňky je DNA,
látka, která umožnila vytvořit všechno živé na této planetě. Dnes, poprvé v
historii, dokážeme svoji DNA nejen přečíst, ale umíme s ní i manipulovat.
Budoucnost je na dosah. Už brzy dokážeme vrátit lidem zničené zdraví. Přimějeme
buňky, aby vyráběly nové orgány. Před námi leží nový svět - svět, který
budeme umět předvídat. Supermani s nadlidskými schopnostmi. Naděje na dlouhý život.
Opravdový elixír mládí. Učíme se tvořit nového člověka. Osmý den stvoření
začal.
Pátek 13. 2. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Vězeňkyně
z Rangúnu
Krátce
předtím, než byla znovu uvězněna, poskytla barmská disidentka Su Ťij rozhovor
kanadským reportérům. Ten tvoří jádro dokumentu o této ženě, která už patnáct
let vede boj za demokracii ve své zemi. Přes špatné zkušenosti s vládnoucí
vojenskou juntou Su Ťij trvá na tom, aby její stoupenci používali nenásilnou
občanskou neposlušnost jako jedinou zbraň. Její taktika, převzatá od idolů jako
Ghándí, Martin Luther King a Nelson Mandela byla oceněna Nobelovou cenou míru.
"Vězeňkyně z Rangúnu" je však víc než jen výjimečný rozhovor. Záběry
skrytých kamer ukazují, jak barmská junta využívá statisíce lidí k nuceným
pracím, jak násilně odvádí mladé chlapce do armády a jak zemi pustoší oblastní
občanské války.
Sobota 14. 2. 2004 PRIMA - 22.40 hodin
Prokletí
geniálního klavíristy
Životopisný
film Záře, zachycující osudy geniálního australského klavíristy Davida
Helfgotta, vychází sice z tradičních, osvědčených schémat (prosazení se navzdory
otcovým přáním), avšak obohacuje je o realizační svébytnost, ba novátorství v
prezentaci hudby. Záře se totiž vyhýbá jak přemrštěným melodramatickým
situacím, tak jednoznačné kresbě jednotlivých postav, které jsou naopak pojednány v
nezvyklé motivické i výrazové šíři. Zakřiknutý chlapec David (Noah Taylor),
žijící v rodině ovládané autoritativním, byť vroucně milujícím otcem,
přesvědčeným, že pro své děti dělá to nejlepší (do jisté míry na ně
přenášeje vlastní neuskutečněné touhy), patří jistě mezi poutavě napsané i
zahrané figury.
Otec (Armin Mueller-Stahl) vede
citlivého, poddajného Davida k představě, že musí vyhrát v hudebním klání, je
dokonce přesvědčen, že nejlepším učitelem bude on sám. Mueller-Stahl svého
hrdinu vykresluje jako člověka poznamenaného utrpením: přežil holocaust a následně
emigroval do Austrálie, jeho postoje nevyvěrají z jakési vrozené zloby, nýbrž jsou
jen necitlivě prosazovaným poznáním, které kdysi vyvodil pro sebe a následně
usoudil, že je platné pro celou jeho rodinu. Dokonce vyvázal i svůj židovský původ,
když sebe i svou rodinu uzavřel do neprodyšné ulity. Svou nadvládu prosazoval jak
silou, tak vyčítáním a citovým vydíráním (s oblibou přesvědčuje o své
nekonečné lásce, ale také hrozí vidinou naprostého krachu mimo rodinné zázemí).
Dlouho ustupující David (v dospělosti jej představuje
Geoffrey Rush) nakonec odolá všem otcovým nátlakovým akcím a odjede studovat do
Londýna. V nuzných podmínkách nacvičí skvělé provedení vysněného Rachmaninova,
které se mu stane osudným - nevydrží vyčerpání s tím spojené, tíživě na něho
doléhá i otcovo zarputilé mlčení - a selžou mu nervy. Obtížně komunikuje s
okolím, zpola nepřítomně opakuje otcova výrazně formulovaná ponaučení (jako že
jeho neposlušnost se mu vymstí) a na radu lékařů se vyhýbá i klavíru. Jestliže
věrohodně byl zpodobněn David už v dětském a jinošském věku, nyní je naprosto
precizní nápodoba jeho roztěkané, překotné, nespojité mluvy i trhavých pohybů.
S touž působivostí zpodobnil
režisér Scott Hicks i samotný koncert, kde se Davidova tělesná vyčerpanost
(zosobněná potem stékajícím po obličeji i skelným zrakem) stále expresivněji
prolíná s pohledy na klávesnici - a přerušuje se obrazová spjatost se zvukovou
stopou, jako kdyby údery do kláves náhle oněměly. Občasné komediální záblesky -
ať již v počátku, kde mladičkému Davidovi ujíždí piano, takže musí vstát a
provázet je, nebo epizoda s pohoršenou postarší paní v anglickém penzionu, která
zdvořilému Davidovi neodvětí na pozdrav, protože (jak se vzápětí ukáže) prošel
kolem ní bez spodního prádla .
Zaujme pečlivost, jaká je
věnována každému Davidovu hnutí, každému záškubu v obličeji. Málokterá
osobnost bývá tak mnohotvárně, bez nejmenšího zjednodušování přiblížena.
JAN JAROŠ
Neděle 15. 2. 2004 ČT 1 - 20.05 hodin
Natočit
dobový příběh není snadné
Filmový
přepis románu Hanse Fallady I ve smrti sami tento týden vrcholí třetí
částí. Člověka při jeho sledování mrazí: z toho, co se v Berlíně roku 1940
mohlo dít, z toho, jak to působilo na lidi a jak je to všechno podobné poměrům v
komunistickém Československu. Onu podobnost ostatně připouští i režisér filmu
Dušan Klein. Gestapo a StB od sebe moc daleko nebyly.
V třídílném filmu září
řada vynikajících herců: Alois Švehlík, Jana Hlaváčová, Miroslav Donutil,
Miroslav Táborský. A taky Zdenka Procházková. Ano, ona Zdenka Procházková, která
strávila sedmnáct let po boku Karla Högera a která byla v poslední léta svázána
více s Vídní než Prahou. Díky Dušanu Kleinovi se tak vrátila na české televizní
obrazovky. "Zdeničku jsem jednou náhodou potkal v divadle a byl jsem překvapen.
Jako asi mnozí jsem do té doby netušil, že ještě vůbec je," říká k tomu
Dušan Klein.
Samotný
film, tedy všechny tři jeho části, natočil v rekordních pětačtyřiceti dnech (to
znamená patnáct dní na jeden díl). Vzhledem k různým omezením a limitům je
obdivuhodné, že snímek vůbec vznikl. Sám režisér k tomu dodává: "Natočit
dobrý dobový film v přesných kostýmech a uvěřitelných dekoracích je náročné.
My jsme se ale - vedle šibeničního termínu natáčení - museli vejít do
přidělených peněz. Televize má své finanční limity, ty jsou dány částkou na
hodinu filmu a paradoxně je jedno, jestli se odehrává v současnosti nebo v minulosti,
jestli v něm hrají dva herci v jedné dekoraci nebo jestli jde o větší realizaci
dobového příběhu. Když jsem jednomu svému kolegovi - producentovi z Německa -
sděloval částku, do které jsme se museli vejít, tak se začal smát. Ty peníze,
které jsme měli na celý film, by u nich představovaly dva, tři filmovací dny!" Režisér
Dušan Klein si tak je vědom, že výprava jeho snímku I ve smrti sami by mohla být
velkorysejší. Rád by třeba pracoval s větším komparsem: "Nemohli jsme si
dovolit vytvořit a natočit plné ulice v centru Berlína. Kvůli tomu jsme vlastně s
Eduardem Vernerem upravovali scénář: děj jsme situovali na berlínské předměstí,
aby bylo ospravedlněno komornější prostředí." Jako bonbónek (ovšem
značně kyselý) připojuje Klein anabázi půjčení válečných uniforem: "Ve
fundusu České televize žádné nejsou, tak jsme si je chtěli půjčit z Barrandova.
Jenže tam už nasadili ceny pro zahraniční produkce. Nakonec jsme si uniformy přivezli
z Berlína. Bylo to levnější než z Barrandova!"
TOMÁŠ PILÁT |