číslo 8 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
V
závěrečné části vyprávění o osudech houslisty, kapelníka a skladatele Dola
Daubera se zaměříme na posledních deset let života tohoto výjimečného hudebníka.
Posluchači ČRo 2 - Praha uslyší v úterý 18. února krátce po 21. hodině
některé snímky jeho tanečního orchestru, které byly natočeny na gramodesky značky
Ultraphon koncem třicátých let minulého století.
Mé srdce je
jazzband: Dol Dauber (III.)
Dauberův synovec Max v této souvislosti zmiňuje i následující - dost nepravděpodobnou - historku: koncem roku 1944 údajně Dola Daubera navštívili dva důstojníci SS a odvedli ho do rezidence K. H. Franka. Ten ho informoval, že na Hitlerovo přání má Dauber příští týden odcestovat do Berlína, aby tam dirigoval orchestr a zahrál vůdci na housle. Dauber prý prohlásil, že je se vším srozuměn - požádal ale, zda by mohl mít jediné přání: totiž aby se jeho syn mohl vrátit z Terezína do Prahy. Frankovo doposud vlídné chování se prý v tu chvíli radikálně změnilo. Jeho odpověď, doprovázená výmluvným gestem ruky, byla lakonická: "Můžete jít!" Oba důstojnící SS, kteří Daubera k Frankovi přivedli, mu prý poté doporučili, aby se v zájmu vlastní bezpečnosti raději - alespoň na čas - někam ukryl. Dauber se tedy 20 dní skrýval v bytě nejmenovaných přátel a do přiděleného bytu se vrátil až poté, co měl pocit, že mu již nehrozí bezprostřední nebezpečí.
Skutečností je, že Dol Dauber i jeho žena (Němka původem z Brna) okupaci přežili bez úhony. Na pozdější opakované dotazy Maxe Daubera, jak je možné, že jako Žid neměl v tomto období žádné problémy, prý strýc vždy odpovídal vyhýbavě. Údaj "Dol Dauber se svým orchestrem" se objevil v nahrávacích knihách gramofonové firmy Ultraphon opět v roce 1945. Jeho první poválečná nahrávací frekvence proběhla 5. září a orchestr - jen stěží ovšem totožný s Dauberovým předválečným - tehdy natočil několik směsí ukrajinských a ruských lidových písní. O něco později pak Dauber natočil pro etiketu Ultraphon ještě několik směsí z oper a operet, neškodné náladové skladby, novou verzi svého proslulého tanga Leila (složil ho již v roce 1928) a hned dvě verze melodie P. Leščenka Kolja, od Kyjeva voják s velice oportunním textem Jiřího Voldána - česky ji nazpíval Oldřich Kovář, slovensky František Kryštof Veselý. Úplně naposledy pak navštívil Dol Dauber nahrávací studio Ultraphonu ještě necelé dva roky přes svou smrtí, v září roku 1948. V nahrávkách šesti židovských písních doprovodil jeho orchestr zpěv bukurešťského kantora Josefa Weisse - tyto snímky vyšly na etiketě Supraphon.
GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Obrazové materiály - Židovské muzeum v Praze Příště: Melodie z českých filmů roku 1934 (II.) |