číslo 9
vychází 16. 2. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 23. 2. 2004 ČT 2 - 21.25 a 21.50 hodin

Dospívání v nepříznivých podmínkách deformuje lidskou povahu

V polské kinematografii vzniklo několik pozoruhodných výpovědí o trudných osudech odrůstajících dětí i dospívající mládeže, vyrůstající v pokryteckém, často bezcitném prostředí, které se ani v nejmenším nezajímá o jejich touhy a potřeby. Česká televize zařazuje hned dva takto zaměřené snímky. Nejprve uvádí krátký film Slawomira Fabického Mužská záležitost o chlapci, jenž chce před okolím zastřít brutální chování svého otce i fotbalového trenéra, nalézaje jediného tvora, jemuž se může svěřovat, ve psu z útulku pro zvířata. A v psím kotci posléze nalézá jediné bezpečné útočiště...

Poté následuje celovečerní dílo Ahoj, Terezko. Režisér Robert Gliňski si za hrdinku vybral submisivní Terezku, dívku poslušnou a snad až slepě naivní. Po úvodní sekvenci, která ji zachycuje jako roztomilé děvčátko účastnící se bohuslužby, se přenášíme o několik let dále. Terezka se nedostala na uměleckou školu a nastupuje do krejčovského učiliště. Gliňski si souběžně rozehrává několik Terezčiných vazeb: k rodičům, k invalidnímu vrátnému v továrně, k mondénní spolužačce Renatě, která ji zavede na scestí, ke skupině sídlištních výrostků.

Výpověď o duchovním úpadku dospívající generace děsíTerezka postrádá ve svém okolí kladnější, inspirativnější příklad. Stěží může ctít jako přirozenou autoritu udřenou, rezignující matku, sotva může imponovat otec, jenž své frustrace řeší pitím a výbuchy vzteku. V učilišti naráží na povrchní poživačnost jako životní princip - a postupně přejímá názorovou platformu kamarádky Renaty. Pod jejím vlivem ochutnává vůni lži či drobných kapesních krádeží, učí se kouřit a pít, učí se flirtovat s kluky, posléze přihlíží bití vyděšeného člověka, kterého lživě označila za sexuálního agresora. A postupně ztrácí zábrany, v jeden okamžik sama osudově překročí hranici násilí.

Nesmírně cenné je, že Gliňski se ani na okamžik neodchýlí od mezí normality: žádná postava ani situace nevybočuje k psychopatickému chování, vesměs narážíme na ubíjející stereotypy, které znemožňují jakýkoli rozvoj osobnosti a v důsledcích vedou ke smíření s daným stavem. Režisér načrtává tristní stav současné společnosti, která se nadále utápí v mravním marasmu - a žádné dávno vyprázdněné rituály, jaké nabízí třeba náboženství, nemohou nic změnit ani zachránit.

Gliňski se právem spoléhá na sugestivitu inscenačního ztvárnění, které nenápadně, bez halasných gest a frází přidává nové a nové plošky k načrtávanému obrazu. Vyprávění je přitom klasicky uměřené, plyne pozvolna, bez jakýchkoli střihových či záběrových excesů. Kamera se soustředí na výraz obličejů, na stísňující vzhled městských sídlišť, stěží nabízejících nějakou smysluplnou činnost. Režisér postihuje až traumatizující tlak, vyvíjený v prostředí mladých na každého, kdo se vymyká běžně zavedeným normám; a ani Terezka neslyší ráda, když je výsměšně označována za pitomou a nemoderní. Její představitelka Ola Gietnerová spolehlivě postihuje vnější změny v chování své hrdinky, zejména narůstající obhroublost.

Glinski natočil film vypravěčsky skromný. Vzdává se jakékoli obrazové atraktivity, zdůrazňuje syrovost. Ukázal, že některé problémy nejsou závislé na politickém systému, ale na duchovním klimatu společnosti.

JAN JAROŠ


Úterý 24. 2. 2004 NOVA - 23.35 hodin

Jak se vyrovnat s osudem

Americké drama Vykoupení z věznice Shawshank vypráví vězeňský příběh tlumeně, bez vnějškových siláckých efektů, až se zdá k nevíře, že jej napsal Stephen King. Režisér Frank Darabont se tentokrát na vězeňské prostředí a jeho protagonisty dívá z poněkud jiného úhlu. Nejde mu o ostré protesty vůči nespravedlivé justici, ani o senzační popisy života ve vězení. Zajímá jej, jak se nevinný člověk vyrovnává s tím, že bude zřejmě doživotně zavřen za mřížemi, jak se mění jeho psychika.

Odpověď nalézá jednoduchou: záchranu lze nalézt jedině v činorodosti, v prospěšnosti druhým. Hlavní hrdina Andy (hraje jej Tim Robbins), úspěšný bankéř, je obžalován z vraždy své ženy a jejího milence, ač tvrdí, že zločin nespáchal. Je odsouzen dvojnásobně na doživotí. Drsné podmínky i beznaděj jsou zachyceny sugestivně, musím ovšem dodat, že do poslední chvíle tajený útěkářský motiv shledávám notně neústrojným. Věrohodněji vyznívá jiný paradox vězeňského života: když si člověk zvykne na vězení jako na jedinou životní realitu, se svobodou se obtížně vyrovnává; zde cítím mnohem upřímnější motivické zázemí.

Předností jsou herecké výkony. Zvláště Tim Robbins dospívá k výrazové střídmosti. Zaujme ztichlou, avšak rozvážnou mluvou, sebejistou chůzí, která prozrazuje duchovní odolnost vůči všemu. Svým zdánlivě poddajným chováním však jako by od začátku dával na srozuměnou, že se nesmíří se stavem věcí. Každým svým gestem zdůrazňuje, že naděje umírá poslední, že nikomu nelze vzít, co má schováno v nitru. Takovou cenností je třeba hudba. Když ve vězeňském rozhlasu zazní árie z Mozartovy Figarovy svatby, všichni znehybní a v nábožném vytržení naslouchají melodiím i slovům, kterým nerozumějí a které možná nikdy neslyšeli.

(jš)


Středa 25. 2. 2004 ČT 1 - 21.35 hodin

Soukromé životy nahradily Předčasná úmrtí

Ostravské cykly Předčasná úmrtí a předcházející Nevyjasněná úmrtí si získaly spoustu příznivců. Pro mnohé tak byla zpráva, že se výroba seriálu "dočasně pozastavuje", ranou z čistého nebe. Doufejme, že cyklus, se kterým přichází Centrum publicistiky a dokumentu České televize Ostrava teď, mu bude alespoň rovnocennou náhradou. K Ostravě a jejímu televiznímu studiu se tak nyní upírají zraky a naděje všech, kteří mají rádi portrétní, často ovšem zajímavě ozvláštněné dokumenty věnované osudům známých uměleckých osobností: každou středu od 21.35 hodin bude ČT 1 zařazovat příběhy oblíbených herců, režisérů, hudebníků, tanečníků a spisovatelů v cyklu novém. Už jeho název je nadějný: Soukromé životy. Slibuje, že se filmoví autoři vypraví hlouběji, než je běžné, a ukáží nám spletité cesty a neznámé zákulisí osudů populárních lidí. Diváci by se tak měli dozvědět spoustu zajímavostí nejen o portrétovaných osobnostech, ale i o době, ve které žily, jejíž atmosféru ovlivňovaly, ale která také, ať chtěly či nechtěly, ovlivňovala je. Prozatím je z Ostravy přislíbeno sedmnáct dílů cyklu. Jejich autory jsou vesměs mladí tvůrci (Filip Menzel, David Bonaventura, Jordi Niubo, Zdeněk Gawlik, Jan Novák, Petr Lokaj, Pavel Křemen a Štěpán Kačírek), dramaturgem pořadu je Vladimír Štvrtňa.

Po části věnované Janu Werichovi přichází ve středu 25. února na řadu díl, jehož protagonistou je Jaroslav Marvan. Režisér David Bonaventura jej představuje z jiného pohledu, než jak jsme na něj byli zvyklí z filmového plátna nebo z jeviště. Opírá se při tom o výpovědi řady Marvanových přátel, spolupracovníků a příbuzných. Máme se tedy nač těšit!

(top)


Čtvrtek 26. 2. 2004 ČT 2 - 21.30 hodin

Pokrytectví světem vládne, ale naštěstí nevítězí

V tvorbě Roberta Altmana nalezneme díla převratná (např. MASH, Hráč), ale také úniková, která slavný režisér natáčel nepochybně jen kvůli tučnému honoráři. Přesně takovou je rovněž kriminální tragikomedie Dědictví tety Cookie (na videu a HBO se tento film ovšem uváděl pod názvem Vítejte v Holly Springs). Zprvu se vyprávění točí kolem ctihodné staré dámy, považované svou rodinou za podivínku (už třeba proto, že kouří dýmku), která nevydrží tíhu stáří, v němž jí vypomáhá službou i přívětivým slovem jen černošský soused, a spáchá sebevraždu.

Když její chamtivá a snobská příbuzná (Glenn Closeová) objeví mrtvé tělo, v hrůze, aby celou rodinu nepostihla hanba (sebevraždu přece volí jen blázniví lidé, stále si opakuje), naaranžuje spáchání zločinu. Podezření padne právě na onoho černocha, jenž poté tráví nikoli nepříjemné dny a noci v cele, protože ani policie zcela není přesvědčena o jeho vině - a na protest se k němu nastěhuje i stařenčina neteř, která se právě vrátila z bezcílného putování.

Jednu z hlavních rolí vytvořila Liv TylerováPříběh se odehrává během velikonočního období, kdy je v místním chrámu nacvičována hra o biblické Salomé a hlavě Jana Křtitele, jejíž přípravy vytvářejí poněkud bizarní protiváhu k vlastnímu vyšetřování. Film sice kritizuje absurdní společenské předsudky, ale postupuje podle konvenčních pravidel, režisér zvolil polohu posmutnělé, dojemné komedie s až pohádkovými rysy (celé schéma falešného nařčení, z něhož je nakonec nevinný očištěn, odkazuje na dávné hollywoodské morality). Altman po nezdařeném Perníkovém dědkovi rozehrál další kriminální šarádu, tentokrát sice odlehčenou a pracující s až karikujícími prvky, ale s výsledkem opět velice rozpačitým.

Glenn Closeová jako záporná intrikánka se vyžívá v přemrštěně zesměšňující modelaci, svou hrdinku obdařuje až dětinskou upjatostí. Naopak rozverná neteř Liv Tylerové má blíž k mírně revoltujícím děvčatům z amerických seriálů než k svébytné a přiměřeně prokreslené postavě dívky, která se pokusila vymanit ze zřejmě dusného ovzduší jižanského městečka, ale nakonec se vrátila zpět. Jen falstaffovitě vyhlížející černoch Charlese S. Duttona aspiruje na důstojnější bytost, odhodlaně snášející zjevnou nespravedlnost, i když z hereckého pojetí nakonec nezbývá také nic jiného než plochá šarže.

Dědictví tety Cookie chce především pobavit, kritické náběhy jsou povrchní a povahopisy postav trpí výrazovým zveličením. Podobá se mnoha jiným v televizi vysílaným pořadům, ale zařazení mezi náročnější "klubové" tituly považuji za přehnané a zavádějící.

JAN JAROŠ


Pátek 27. 2. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Noc, kdy zemřela Diana

Smrt princezny Diany nedá Britům spát. Bulvární deníky útočí na Charlese a obviňují ho z naplánování této tragické smrti. Mluví o připravovaném selhání brzd. Tvrdí, že v inkriminovaném dopise, adresovaném komorníku Paulu Burrelovi z října 1996 a zmiňujícím tyto neuvěřitelné plány, je začerněné místo s Charlesovým jménem. Ten informaci potvrdil, ale zveřejnit ji nechtěl. O tom zda, to jsou nesmysly, rozhodne soud. Příznivci teorií spiknutí se dočkali. Britská policie dostala za úkol přezkoumat, zda na spekulacích o násilné smrti přece jen není něco pravdy.


Sobota 28. 2. 2004 ČT 1 - 21.05 hodin

Záměna

Mladý a úspěšný obchodník s komoditami Louis Winthorpe III. a pouliční podvodníček Billy Ray Valentine si ze dne na den musejí vyměnit svá místa, která jim byla dávno určena v jejich životě. To je ale pouhý začátek důmyslných intrik, v jejichž pozadí stojí dva starší namyšlení boháči Randolph a Mortimer. Pro ně je to pouhý "vědecký experiment" v ceně jednoho dolaru. Zato mladý Louis Winthorpe III. je zcela pokořen svým nečekaným společenským pádem dolů. Jeho nový zástupce si zase brzy nachází své místo ve světě bohatých. Každá hra má však nejen svá pravidla, ale také slabiny umožňující vzniklou situaci nějak využít...


Neděle 29. 2. 2004 ČT 2 - 9.30 hodin

Řecko-česká Olympiáda

Seriál nazvaný Olympiáda s podtitulem ...potřetí do stejné řeky vznikl v řecko-české spolupráci. Čítá třináct půlhodinových dílů a mimo jiné poukazuje i na některé palčivé problémy současného sportu. Jeho režisérem je George Agathonikiadis, jehož jsme se zeptali:

Řecká Olympia je kolébkou olympijských herJak došlo k řecko-české koprodukci?
V Československu jsem dlouho žil, vystudoval jsem tu a mám tu tudíž spoustu známých. Současně jsem ale Řek. Vytvořil jsem tak řecko-český seriál, který v sobě skrývá znalosti obou zemí. Mým cílem nebylo vytvořit něco jako Branky, body, vteřiny, ale zabrat celou problematiku v souvislostech, od historie po současnost.

Co znamená podtitul "...potřetí do stejné řeky"?
Že třikrát do stejné řeky nevstoupíš. Ukazujeme, že olympijské hry antické, hry v roce 1896 a dnešní nejsou stejné. Na všem se podepisuje doba. Zajímavé je, jak se lidé dívají na olympiádu minulou a dnešní. Objevili jsme spoustu věcí a myšlenek, které jsme sami nečekali.

Jak Řekové brali skutečnost, že v jubilejním roce je olympiáda minula?
Byl z toho národní smutek. Tam to opravdu běželo celým státem. Mám jeden příměr: organizace a přípravy letošní olympiády v Řecku se dají srovnat se sbírkou a stavbou českého Národního divadla. Tak to všichni prožívají. Je v tom velké nadšení, řekl bych až národní obrození. Národ sobě (a světu) chce ukázat, že na to má.

Konají se na olympiádu v Řecku sbírky?
Ano a velmi zajímavé. Třeba se po celém Řecku sbírají staré kuchařské recepty. Řekové chtějí mimo jiné návštěvníkům olympijských her vařit tak, jak se vařilo v antice. Vstupují do toho i umělci. V době olympiády například vyvrcholí takzvaná kulturní olympiáda, která probíhá už čtyři roky.

Jak vypadají Athény v přípravách na olympijské hry?
Je to "strašné". Všude se staví, vznikají desítky nových stadiónů, a s tím souvisejí potíže v dopravě. Taky se budují sportoviště na sporty, které v Řecku vůbec nejsou známé, což je složité i po technické stránce. Své si řekne i počasí.

Jaké je v Řecku povědomí o českých sportovcích?
Velké! Všichni znají Štěpánku Hilgertovou, Jana Železného a z těch starších Emila Zátopka. Zátopek je v Řecku symbolem atletiky. Když se o něm u nás mluví, máte pocit, že to byl řecký atlet. I proto se těšíme, že do Atén přijede Dana Zátopková. Návštěva takového člověka, velké sportovkyně a manželky Emila Zátopka pro nás bude velkou ctí.

TOMÁŠ PILÁT