Alois Mikulka:
Studánka je vybrána až do dna
Měl jste asi
krásné dětství, že z něho celý život čerpáte?
Moje dětství za války bylo bez pohádek. Otec byl v koncentráku a já měl tři
mladší sourozence. Nic moc hezkého na vzpomínání.
Takže talent padá zřejmě
shůry...
Jestli talent mám, to by měl říct někdo úplně jiný, než já, a hodně dlouho po
mé smrti.
Mluvme spíš o fantazii. Seděli
jsme třeba s klukama na nějaké stráni a koukali do dálky. Najednou mě napadla
nějaká bláznivá story a už bylo veselo... Psát a ilustrovat pohádky jsem ale začal
spíš kvůli obživě. Byl to tenkrát jediný způsob, jak si vydělat rychle peníze.
Vystudoval jsem v Bratislavě
ateliér monumentální malby, ale když vás nikdo nezná, tak vás ani nepotřebuje.
Naštěstí je něco, čemu se říká komorní malba. Uděláte pár výstav a najednou
se přihlásí divadelní režisér kvůli nějaké inscenaci (pro pražské Národní
divadlo dělal Mikulka například výpravu k Jiráskově Lucerně - pozn. red.), pak
ten či onen architekt. Ačkoliv s architekty je to problematické. Staví se domy ze skla
a oceli (žertem někdy říkám, že jsou to zvětšené zapalovače). Tam není moc
místa pro nějakou fantazii či poezii.
A pokud se na stěnách takového
paláce něco objeví, musí to být jen jakýsi barevný pocit, který kolemjdoucího
nezdržuje, nenutí na chvíli se zastavit a zamyslet. Tomu nejlíp vyhovuje abstraktní
výtvarno. - Jako ilustrátor jsem na tom byl ve svých začátcích určitě lépe.
Udělal jsem první obrázek, figuru a prostředí, a už jsem byl v ději. Co si můžete
přát hezčího?
Proč jste tedy s pohádkami
pro děti přestal?
Pohádky odjakživa vyprávěli dospělí dospělým. Profesionální vyprávěči
pohádek byli na perských tržištích, ruské byliny vyprávěli skomorochové, řecké
báje pěvci, středověké legendy minesengři. Pohádky se vyprávěly na přástkách,
při draní peří a různých sešlostech. Poslouchaly je i děti a když něčemu
nerozuměly, zeptaly se na to svých babiček nebo rodičů. To až
v secesi se objevily pohádkové knihy pro děti. Když jsem si tohle všechno uvědomil a
přišel na to, že se malému čtenáři příliš přizpůsobuji, začal jsem psát víc
pro mládež a trampy.
Nemrzí vás to? Malé děti
jsou přece nejvděčnějšími posluchači.
Nemrzí. Stále potkávám lidi, které mé knížky provázely celým jejich dětstvím.
Nikdy se na mne nemračí, ale usmívají se a mé knížky čtou už jejich děti (a snad
i vnuci). Problém je v něčem jiném. Dnes knížku z povědomí mladého čtenáře
vytlačují videohry a nejrůznější automaty. Když nevede rodič své potomky
soustavně ke knižní kultuře, ztratí se dítě v té hromadě braku. Nedávno jsem
četl před televizní kamerou dětem jedné školy pohádku o kouzelném meči. Ten meč
se dal vyčarovat jistou formulkou a já ji vymyslel tak, aby zněla
japonsky. A představte si, po skončení natáčení přišli za mnou dva hoši, abych
jim tu formulku nadiktoval. Vysvětluji, že to nejde, protože neznám formulku na
zrušení toho kouzla. To prý oni nepotřebují, jim jde spíš o ty meče. Prodávali by je sběratelům. Chápete? To je úplně jiná mládež, než jsme
byli my. Naštěstí všichni nejsou takoví.
Doufejme...
Když se rozhlížím po vašem ateliéru, řeknu vám: Dobře že raději malujete!
Každý obrázek, co tu visí na zdi, potěší. Žádný nezarmoutí.
Toho špatného je na světě dost a
přidávat k tomu ještě další morbidní obrazy a plastiky, to už by bylo příliš.
Trochu přeháníte, vždyť
vaše obrázky jsou takové čisté, pohodové a plné exotického kouzla. To tolik
cestujete?
Ani moc ne. Kousek světa jsem sice projezdil, ale stejně, co si pak člověk
vyfantazíruje, na to předlohy nejsou. - Nejdřív jsem se naučil malovat podle
skutečnosti, to bylo ve škole, ale pak jsem všechno hodil za hlavu a maluji si po
svém. Některé obrazy vám mohou připadat jako bláznivé sny. Nejsou
to sny v onom freudovském slova smyslu, jak je zobrazují surrealisté. Jejich obrazy na
mě působí syrově až výhružně. To moje "sny" jsou denní a je v nich
trochu poezie, trochu groteskna, logika postavená na hlavu, takže všechno dostane
naráz jiný smysl. Jednou je to pro zamyšlení, jindy jen tak pro
legraci, ale snad je tam i kousek poctivého řemesla.
Prozraďte mi,
kdo je ta velká, černá tanečnice v přiléhavém trikotu? Noc? Opravdu, tančí asi po
obloze, v jedné ruce drží srp, snad měsíc, a dole u jejich kotníků stojí postel a
v ní se pod duchnou k sobě tisknou dva milenci. Pelest postele hoří, poblíž jsou
nějací zvědavci - tak to jsou podle vás muzikanti a hrají na saxofony! - Vymýšlíte
názvy svých obrazů tak, aby divák jako po schůdkách vstoupil snadněji do vašeho
světa?
Samozřejmě, není to ale nutné. Už mnohokrát jsem se setkal s člověkem, který
třeba koukal na obraz jablka na talíři a ptal se: Co to je? Mé věci jsou většinou
trochu složitější a přiznám se, že když něco domaluji, kolikrát je i pro mne
tajemstvím, co tam všechno je. No a když se před takovým obrázkem sejde větší
společnost - alespoň to tvrdí moji přátelé, kteří ode mne na stěně něco mají -
tak si každý návštěvník ten můj "příběh" vyloží jinak a bývá to
prý velká zábava. Myslím, že je to v pořádku. Takový obraz
se nikdy "nevykouká", pořád na něm bude divák ještě něco nacházet.
Kde všude jste
vystavoval?
Od Ameriky po Rusko. Některé
výstavy byly ale kolektivní, jiné jen grafika či ilustrace. Poslední výstavu jsem
měl loni o Vánocích v Bratislavě. Někdy je to s výstavami docela zábavné. Vejdu
třeba do nejmenované renomované galerie, kde by se mi líbilo vystavovat. Na stěnách
panely a na nich žárem zdeformované lahve z umělé hmoty, tu a tam postříkané
barevným nitrolakem. Třicet panelů, všechny přibližně stejně pojednané.
Požádám ředitele o výstavu svých obrazů a on mi řekne: "Nemám zájem. Moje
výstavní síň je určena výhradně moderním aktivitám." Vypadnu z těch
prostor, které zejí prázdnotou a udělám výstavu v méně honosné síni. Je tam
pořád plno diváků, jsou spokojeni a přijdou sem ještě několikrát i se svými
přáteli.
To je dobré! Diváky bavíte,
ale připadá mi, že vy, autor všech těch veselých obrázků, jste v podstatě
samotář. Jako byste se stranil lidí...
Co dělám, to vyžaduje samotu. Musím se soustředit na práci a nerozptylovat se.
Začínat není problém, ale dotáhnout věc až do konce, jak to umí Áda Born, to chce
hodně pevné vůle. Já, než se rozkreslím, zkazím celou hromadu papíru, nejsem tak
zručný, zatímco Born nasadí pero a táhne, až je to hotové.
Pak podepíše a vyřízeno. V malbě také. Ví přesně, co chce dělat, já to pracně
hledám. Než já něco udělám, tak to trvá. Velice rád dělám hlavy postav. Už
méně ruce a draperie. Jenomže u větší kompozice musíte namalovat všechny postavy,
a to je nějakých rukou a nohou, a taky vzadu krajina. Nic nelze
odbýt! Takže kolikrát dělám trpělivě na něčem, co dřív mistrům malovali jejich
žáci, a myslím přitom na kamarády, kteří si sedí bezstarostně v hospůdkách,
chechtají se a ničím se netrápí.
Je pravda, že obrazy nerad
prodáváte? To nepotřebujete peníze?
Peníze mě moc nezajímají. Stačí mi, co mám, něco občas napíšu a barev zas tolik
nespotřebuju. Často své věci předělávám. Přijdu třeba k obrazu, který byl už
několikrát na výstavě, hodím jej znovu na štafle a dělám líp určitá místa.
Někdy dokonce "přebourám" celou kompozici, než jsem jakž takž spokojen.
Právě proto nerad prodávám své věci. To abych na nich mohl dál dělat.
To jsem
netušila. Ale když se podívám na kterýkoliv váš obrázek, vidím že je, jak se v
Brně říká, "vymakaný".
Samozřejmě se mi už pěkných pár
obrazů a plastik do světa rozuteklo. Někdo má narozeniny, támhle je svatba, tak
potřebují obraz nad postel. Nebo mi doktoři zachrání život a to jsem hned chudší o
několik obrazů. Naštěstí když se mi po něčem moc stýská, namaluji si to znovu.
Takže vy neprodáváte, ale
spíš dáváte. Mohu to vůbec prozradit?
Klidně to napište. Když nechci, nedám. Co vám teď říkám, neberte doslova. Tahle
barová tanečnice v tom rokokovém rámu míří do hospody Bolka Polívky U šaška a
krále na Dominikánské ulici v Brně. Už jsem tam namaloval vstupní žudro. Jen se
nemůžeme dohodnout na odměně. Lahvinka kabernetu nebo soviňonu je trochu málo. Ale
my se dohodneme. Pro Divadlo Na provázku jsem dělal něco podobného, taky
"zadara", ale tam jim tu rozměrnou těžkou desku někdo
ukradl, nechápu jak. Začal to vyšetřovat Interpol, zloděj se zalekl a
prostřednictvím jednoho faráře desku vrátil. Kdo to byl, to je předmětem
zpovědního tajemství. Tak jsem divadlu udělal ještě jeden obraz. Co by člověk pro hodné lidi neudělal!
To vám tedy gratuluji! Máte
podobných obdivovatelů víc?
Těžko říct. Ale jak někde vystavím menší věci, vždycky se něco ztratí. S tím
už se asi nedá nic dělat. Ale teď mě napadá - představte si, že jsou velice
movití lidé, kteří nakupují kradené věci z muzeí a kostelů a nemohou si je
pověsit ve svých budoárech, aby se jimi pokochali. Musejí je mít věčně zavařené
v tajných sejfech. To je škoda, ne?
To jistě. A jak vidíte
budoucnost výtvarného umění?
Špatně. Bohužel, studánka je vybrána až do dna. Začala éra desingu, fotografie,
reklam a virtuální reality. To, co v současnosti zrovna vzniká, je většinou podvod,
i když se ty věci hodně prodávají a kupují. Chybí nám totiž ti, jimž se dřív
říkalo "šlechtici ducha", ti by se napálit nedali. Že
je to smutné? Jak pro koho. Každý tvůrce, pokud mu o něco jde, si přece může
vytvořit svůj osobnostní sloh.
To je pravda. O panu Bornovi
jsme už mluvili, on zas chválí vás. Máte asi hodně společného.
Áda Born si stvořil svůj svět jako já a šéfuje a diriguje v něm svou božsky
lidskou komedii, stejně jako já tu svou. Jeho svět je konkrétní, veselý, plný
jemného humoru a navíc, jak jsem už řekl, je Born absolutně dokonalý řemeslník,
který nic nepokazí a na rozdíl ode mne "jede" načisto. Jestli má na mých
obrazech něco rád, tak to bude ten úplně jiný svět, než je
ten jeho. Jsme jako dva sousedi zahrádkáři. Jeden pěstuje nádherné buclaté dýně,
druhý, jako já, zase jablka. Sice to není první sorta, ale jíst se dají. A když je
po úrodě, on mi dá ochutnat výtečný dýňový kompot a já
jemu třeba kalvados. Oba máme z úrody toho druhého radost a smějeme se těm, kteří
sklízejí na svých zahrádkách něco, co se nedá pozřít. A ještě něco. Doufám,
že jste si povšimla, že jsem ani jednou v celém našem rozhovoru nenazval své dílo uměním.
KVĚTA PROCHÁZKOVÁ
Foto RUDOLF PROCHÁZKA |