Tatínek
tenkrát poslechl?
No lekl se, odnesl celé to zařízení do gymnázia a tam ho měl fyzikář v kabinetu
jako objekt. Pak se nám vrátilo, myslím, že bratr ještě uchoval torzo. Můj otec byl
takový vynálezce. V jednadvaceti zdědil po tatínkovi strojnickou dílnu, kde původně
vyráběli mlátičky. Celou ji zmodernizoval, nakoupil tehdy moderní soustruhy,
vrtačky. No jo, jenže začal flámovat a všechno zatížil dluhy. Pak přišla válka,
zkonfiskovali jim majetek, stroje a dílnu zapečetili. Dělníci i otec museli narukovat.
Otec se ovšem vzápětí vrátil - ještě před odjezdem na frontu ho na nádraží
píchla včela, on ukázal oteklou ruku doktorovi a řekl, že to má každou chvíli,
včelu pochopitelně neprozradil. Takže ho vyřadili, aby neroznášel infekci, na frontu
nejel, poslali ho do kasáren a nějak se mu povedlo vrátit se domů i odtud. Jenže
dílna byla zapečetěná, nezbylo, než dát se ke dráze. Stal se strojvůdcem,
přeložili ho na Moravu a byl dokonce vedoucím trati, měl dobré postavení a hlavně
kontakt se světem. A neustále něco vynalézal. Lámal si hlavu i s televizí - už v
roce třicet dva měl časopis s televizními obrázky, které vypadaly, jako když se
díváte přes struhadlo. Nebo přinesl pětiválcový motor do letadla a položil ho v
pokoji! Že prý to musí prostudovat a sestaví letadlo. Pro rodinu to bylo strašné, on
utrácel, dělal dluhy, nakupoval součástky, vyráběl pro kamarády, jeden jeho
přístroj je ještě v muzeu v Uničově.
Měl jste zřejmě
rušné mládí.
A tísnivé. Táta ztrátu dílny a přesídlení těžce nesl. Sedlčany, to pro něj
byla zeď nářků. Doma byl nerudný, popudlivý, my i maminka jsme tím hodně trpěli.
K tomu neustále chodily účty a upomínky a ačkoliv otec měl velice slušný plat,
žilo se od výplaty k výplatě, maminka byla pořád bez koruny. Ale jak otec přišel
mezi lidi, byl kouzelný, zvolili ho kvůli tomu i starostou. Tenkrát starosta dělal i
soudce, řešil manželské spory a podobné věci. Na druhé straně ale na konci války
dokázal udržet pod pokličkou oznámení jedné rodiny, že u nich přespali a najedli
se partyzáni - to kdyby se provalilo, víte, co by se s vesnicí stalo!
Jste v něčem po
tatínkovi, pane profesore?
To ne. I když možná - měl jsem docela paměť na čísla a když jsem začal chodit na
gymnázium, měl jsem ohromný zážitek z matematiky. Žádná detektivka mě tenkrát
tak neupoutala, jako matematika. Jenže mladý profesor, který byl sice geniální, byl
zároveň blázen a v každé třídě musel mít oběť. Mě nenáviděl a zjevně mě
chtěl zničit.
Proč se na vás
tak zaměřil?
Táta mu asi řekl něco, čím ho rozzuřil. Jednou totiž přišel ze školy s tím, že
víckrát už se na mě nepůjde ptát a klanět se nějakému klukovi. Nikdy jsem se
nedověděl, co se tam stalo. Manželka profesora byla naše franštinářka a dusili mě
oba. Představte si, že jsem čtyřikrát opakoval, vždycky to byla matematika. Je
pravda, že jsem k tomu přispěl i jinak. Namalovali jsme na záda hakenkreiz klukovi,
jehož rodiče byli u Němců. Na půl roku nás vyloučili ze školy a museli jsme
opakovat třídu. Ale věříte, že ten profesor Procházka mě dodnes děsí ve snech?
Zrovna teď ze soboty na neděli se mi o něm zdálo. Nakonec jsem kvůli němu matematiku
nenáviděl a neuměl jsem ji. Bylo vidět, jakou má radost. Po letech jsem se s ním
potkal. Otočil jsem se k němu zády, nepřetvařoval jsem se. Je to takové malé
zadostiučinění. Ovšem pro mě už tenkrát byla rozhodující láskou literatura.
Vy nemáte s
mladými lidmi problém, že? Studenti vás mají
rádi, jezdíte s nimi každou chvíli za uměním
do ciziny. Učíte na Filosofické fakultě a
na FAMU. Odlišují se studenti něčím? Jací
jsou?
Na filosofii chodí lidé zanícení pro kulturu. Oni vědí, že žádnou slávu a
bohatství tady neudělají. Ale mluvil jsem několikrát s pedagogy z hudební fakulty a
tam je to podobné, je to zázračné, na jaké úrovni jsou dnes tyhle děti. Na HAMU mi
říkali, že uchazeči o studium jsou často na úrovni dřívějších absolventů.
Čím to je?
Já myslím, že ti, kteří se tak rozhodnou, mají doma výborné zázemí a jsou k tomu
od malička vedeni. Také se nemusejí o nic moc starat a mohou se věnovat třeba hudbě.
Na FAMU je složení lidí trošku jiné, tady už se přece jen někteří vidí
slavnými a jak budou vydělávat. Ale tím je nechci dohromady pomlouvat nebo shazovat,
jsou výborní. Řeknu vám ještě zajímavost. Chtěli jsme před třemi roky při
přijímacích zkouškách na filmovou fakultu na produkci zjistit, jak rychle se
proměňuje povědomí o osobnostech a dali jsme otázku, kdo je Václav Voska. Sedmdesát
uchazečů bylo, ani jeden to nevěděl. Tak rychle se zapomíná. Je pravda, že Voska
hrál na divadle, ve filmu málo, ale překvapilo nás to.
Vy sledujete současnou
kulturní scénu?
Teď v sobotu jsem zrovna byl na muzikálu Excalibur. Líbilo se mi to. Ohromně mě
upoutala muzika, která je skutečně hodnotná a sugestivní. Naprosto vynikající je
taky Lucie Vondráčková. Co ona dokáže na jevišti, jak naplno zpívá a tancuje, to
je úžasné. Při tom studuje s výbornými výsledky Filosofickou fakultu, teď je ve
čtvrtém ročníku, mou žačkou. Je obdivuhodně pilná, pracovitá.
Jakmile přijedu do ciziny,
chodím do divadla. Před dvěma měsíci jsme byli se Suchánkem v Paříži na baletu v
klasické Garnierově opeře. Tam dávali inscenace z roku čtyřicet šest! Dan mi to
doma nechtěl věřit, až když jsem mu ukázal program, řekl: "No jo, ale to jsou
nějací choreografové, to jsou světoví klasici!"
Generální ředitel Národního
divadla Daniel Dvořák měl tedy divadelní svět
doma od malička?
Já sám si nesu zájem o divadlo už od kolébky. Moje maminka prožila dospívání ve
Vídni v penzionátu a hodně tam chodila do divadel. Celý život jsem pak sledoval její
okouzlení divadlem a neustále jsem do divadla chodil, aby mi nic důležitého neuniklo.
To všechno oba synové vnímali. O avantgardním divadle mé generace bych mluvil hodiny!
Třeba Větrník. Tam jsem se mimo jiné seznámil s Horníčkem, to ho ještě nikdo
neznal. Nebo s Milošem Kopeckým.
Ptát se vás
na mínění o naší první scéně není
příliš objektivní.
Já jim fandím. Fandím teď třeba mladému Prachařovi. V Coriolanovi je jedinečný,
víc než výborný! Nebo jako Cyrano. Myslím, že úroveň činohry se teď zvedá,
nechci to ovšem připisovat Danielovi, ale vedení činohry.
Vás, zdá se
mi, zajímají věci avantgardní, experimentální, nové.
Rozhodně nejste rigidní zastánce klasiky, že?
Velice odsuzuju, když někdo na sebe upozorňuje jen výstředností. Hledat nové cesty,
to ano, ale musí za tím být tvorba. Nezapomenu, když po válce v Divadle E. F. Buriana
hráli Romea a Julii a celé to zinscenovanovali jako sen vězně umírajícího v
koncentráku. Viděl jsem to sedmkrát. Líbí se mi postmoderní architektura. Nikoliv
takzvaná moderní, ta je dělaná jako podle pravítka. Postmodernismus oproti tomu opět
evokuje individuální přístup, vynalézavost autora, rodí se nové umění. Pokaždé,
když přijedu se studenty do Vídně, obejdeme všechny čtyři objekty Fridricha
Hundertwasera.
Co teď čtete?
Prý jste horlivý čtenář.
Mám souběžně rozečteno několik knížek. Od Jeana Bernarda Leviho Sartreovo
století. Při tom mám na stole rozevřeny Sartreovy hry a jeho autobiografii, Cesty ke
svobodě a Nevolnost a k tomu odbíhám. Jako protějšek mám od Tomáše Halíka Co se
nechvěje, není pevné. Je mi sympatické, že demonstruje svoje kněžství a čtenář
ví, s kým mluví.
Vy jste chtěl
původně studovat literaturu, ne?
S tím jsem přišel do Prahy - studovat literaturu. Ale jeden spolužák z gymnázia mi
řekl, že by pro mne byly lepší dějiny umění. Řeknu vám, že prvního půl roku
jsem vůbec nevěděl, co to ti profesoři povídají. Rozuměl jsem jedině profesoru
Pečírkovi, který přednášel v prvním semestru o Josefu Mánesovi a jeho době. To se
mi zarylo do paměti. Pak už to šlo dobře.
Do konce února
probíhala v Paláci Kinských výstava Malířská rodina
Mánesů. Přinesla vám něco nového?
V jistém smyslu byla výstava objevem. Ne, že by přinesla nový pohled na Josefa
Mánesa, ale objevila členy rodiny. Já jsem neměl tušení, že Amálie Mánesová byla
tak vynikající krajinářka a že bratr tatínka, Václav Mánes, byl na slušné
úrovni jako dobový portrétista. Samozřejmě Quido Mánes, to je realismus na evropské
úrovni, který prošel Düsseldorfskou školou, tedy orientací na dobový realismus a
žánrovou tematiku - něco nedramatického z okraje života, zkrátka pobavení obrazem.
Po této stránce byl vynikající. Ale víte, co je také zajímavé? Tito umělci se
dokázali skvěle uživit. Minulý režim dělal z Josefa Mánesa chudáka, kterého
národ neuměl ocenit a teprve socialismus prý ho uznal jako umělce vpravdě
národního. Ale on byl vysoce ceněn už ve své době. Po něm zůstal velký majetek,
dokonce si v Braníku koupil tři parcely, do kterých uložil peníze. Takové velké
portréty, jaké tenkrát dělal pro šlechtu, byly za velké peníze, takže s tím
proletářstvím to není pravda.
Vaše nespokojenost s
výběrem nebo výstižněji řečeno nedostatečným prostorem
pro některé české malíře ve stálé expozici
Národní galerie ve Veletržním paláci se v
tisku objevila už mnohokrát. Proslýchá se, že
jste byl osloven, abyste připravil velkou výstavu
právě těchto malířů.
Je to nabídka udělat výstavu umělců, kteří by měli být a nejsou zastoupeni v
dnešní stálé expozici současného výtvarného umění Národní galerie, ačkoliv
představují progresivní hodnoty v českém malířství. Například František Tichý
má v Národní galerii asi dva nebo tři grafické listy, že tedy nějaký Tichý také
byl. Navíc jsou to velice špatné tisky. Není tam František Muzika, Vincenc Beneš a
další. Chystaná výstava bude probíhat několik měsíců a umělci budou
prezentováni celými soubory.
Co je úkolem
historika umění?
Buď je badatelem, který například udělá rozbor objeveného anonymního díla a najde
díla příbuzná. To byl třeba profesor Matějček. Potom se dílo zařadí do
konkrétní doby a hledá se kontinuita autora - co předcházelo, na co navazoval a co
vytvořil nového. Dalším pólem je popularizátor, který dělá výtvarníkovi někoho
jako advokáta. Uvádí ho na veřejnost. V té roli se nejvíc cítím být já. Jsem
mluvčím výtvarníků, jako jím byl například profesor V. V. Štech.
Ve vaší rodině
strávil hodně času Jan Zrzavý, který je
proslulý řadou situací, kdy šokoval okolí. Při
náhodném setkání s Eduardem Kohoutem se podivil,
že ještě žije. Když Miroslav Horníček u
vás bavil společnost, hlasitě se ptal, kdo
je ten pán, který tak moc mluví. Byl
Zrzavý tak roztržitý nebo to dělal úmyslně?
Úmyslně. On byl trochu zlomyslný a bavil se tím. Když ho někdo rozzlobil nebo nudil,
něco mu provedl.Ale jinak byl vzdělaný a kulturní, mluvil perfektně německy,
italsky, francouzsky i anglicky. Dvakrát jsme spolu mluvili i o jeho údajné
homosexualitě. Nebyla to pravda. Jednou mi říkal, že na známém obrazu nahého
chlapce je jeho bratříček, který utonul v Sázavě a jemu utkvělo v paměti, jak
potom ležel na břehu. Také jsem viděl dopis na rozloučenou jeho přítelkyni paní
Dolenské, kde vysvětluje, že se rozhodl být jen malířem a nedokázal by se dělit o
svůj život. Pobavil mě, když jednou prohlásil, že na čas přestal chodit do
kostela: "Nebudu si dělat z Pánaboha blázny, když ke mně chodí každý týden
ženská." Myslím ale, že on byl zamilovaný především do sebe.
Na konci minulého
roku jste byl zvolen prezidentem Masarykovy akademie
umění. Jaká je to instituce?
Vznikla v roce 1990 z podnětu Masarykovy vnučky dr. Anny Masarykové. Úkolem je
veřejně ocenit dílo osobností, které uplatňují českou tvořivost v zahraničí a
také pracovníků v kultuře, kteří dosáhli vynikajících úspěchů doma.
Důležité je, že jde o úspěchy, které nebyly oficiálně zhodnoceny státními
institucemi. Byl takto vyznamenán například Miloš Forman, Jiří Kolář, Emil Radok
nebo v Holandsku žijící lékař Radek Kučera, který ze svých prostředků vydával
skautský časopis pro české emigrantské rodiny. Doma už také byla vyznamenána řada
lidí, přečtu vám je: tak třeba Václav Hudeček, Josef Suk, Ilja Hurník, Zita
Kabátová, Jiří Suchý, Stanislav Libenský, Olbram Zoubek, Tomáš
Kolowrat-Krakovský, Anastazius Opasek, kardinál Miroslav Vlk, ale i Česká komorní
filharmonie. všichni se vám tam ale stejně nevejdou.
Máte pravdu. Přeji
vám hodně štěstí, pane profesore.
IVANA TETOUROVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ