číslo 12 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Můj bratr Tom
Smrtící kometa Vědci zaznamenají na obloze neznámý objekt, který se rychle přibližuje. Jde o kometu a hrozí nebezpečí srážky se Zemí, proto astronom Jason Voight, podle jehož názoru zbývá do srážky osm dní, okamžitě informuje prezidenta Spojených států.. Prezident souhlasí s pokusem zničit kometu pomocí rakety s atomovými hlavicemi. Manévr však nevyjde a kometa se řítí k Zemi. Schází se krizový štáb a všichni jeho členové kvůli tomu ruší své dohodnuté programy. To neujde ředitelce místní televizní stanice, která začne pátrat po příčinách, zjistí, o co jde, a zprávu zařadí do svého vysílání, aniž by domyslela důsledky zveřejněné informace. Režie Jeremy Jameson. Hrají Richard Crenna, Elizabeth Ashleyová, David Dukes, Joanna Milesová, Lloyd Bochner, William Bogert, Nicolas Coster, Diana Douglasová a další.
Fanoušci
Není nad domácí stravu Dokumenty pro děti? Proč ne? Obliba minireportáží v rámci dětských cyklů Teletubbies či Sezame, otevři se! dokazuje, že i ti nejmenší dokáží sledovat také něco jiného než animované postavičky a jednoduché příběhy. Francouzský cyklus Doma chutná nejlépe je jen jednou čtvrtinou obrovského projektu o životě dětí z celého světa. Dalšími tématy jsou domácí mazlíčci, rodina a také škola. Postupně by se měly na obrazovce České televize objevit všechny. Do konce školnímu roku je odpolední čtvrteční okénko věnováno jídlu, stolování a spolu s tím samozřejmě i životnímu stylu a kultuře. Cyklus se věnuje dětem z Evropy, Afriky, Asie a Jižní i Severní Ameriky. Pozornějšímu divákovi jistě neunikne, že zde nejsou zastoupeny děti z východní Evropy - ostatně z bývalého východního bloku zde najdeme jen exotické země jako Kazachstán či Gruzii. Klíč je pro všechny epizody stejný: strávíme jeden den se školákem či školačkou a je na nich, kam nás zavedou a co z tajů své kuchyně a místních zvyků nám ukáží. Jen tu a tam je rozpoznatelná touha rodičů po "vylepšování": v kazašské epizodě sledujeme opulentní snídani včetně kaviáru a klobás (to vše v perfektně uklizeném a vyzdobeném obýváku), v jiných dílech je zase patrná snaha zviditelnit vlastní podnik (restaurace). Ať tak či tak, každá čtvrthodinka vypovídá mnohé o životním stylu a hodnotách.
Překvapivé (obzvlášť pro děti, zvyklé na mediálně přihřívaný kontrast mezi arabským a židovským světem) bude srovnání židovských a arabských zvyků a rituálů - zjistíme, že zásady košer a chalal vaření se v mnohém shodují a že u obou kultur hraje významnou roli rodinná pospolitost. Dospělí mohou čerpat inspiraci nejen z oblíbených řeckých, tureckých či mexických zdrojů, ale naučit se třeba suši nebo fondue. A ti nejtvořivější si pak mohou představovat, co by asi dělali oni, kdyby jim někdo nabídl, aby v patnácti minutách představili českou kuchyni. RENATA JAROŠOVÁ
Ďábel v modrém
Režie Carl Franklin. Hrají Denzel Washington, Tom Sizemore, Jennifer Beals, Don Cheadle, Maury Chaykin, Terry Kinney a další.
Pátrání po psychopatech bývá složité Psychopaté ohrožují své bližní v mnoha amerických filmech (nejen od pana Hitchcocka), mezi nejproslulejší z posledních desetiletí patří zejména Mlčení jehňátek nebo Sedm. Jenže vymýšlení atraktivních a současně neotřelých příběhů často vázne. Zápletky pak krkolomně klopýtají ve scenáristické konstrukci i ve výsledném ztvárnění.
Protagonistou vyprávění je policejní psycholog Alex (Morgan Freeman), který z osobní iniciativy zasahuje "u kolegů" do pátrání - spolu s jinými se totiž ztratila i jeho neteř. Vyšetřování selhává do té doby, než se podaří utéci jedné ze zajatkyň, doktorce Kate (Ashley Juddová), která - jak jinak - bydlela sama v rozsáhlém domě uprostřed lesa. Oba protagonisty spojí obdobný zážitek - on prožívá trauma z marného pátrání po příbuzné dívce, ona se obtížně vyrovnává se zážitky a hlavně rozvzpomínáním na okolnosti věznění i útěku. Příběh se může pochlubit i napínavými okamžiky, avšak konvenčně, někdy předvídavě vedené vyprávění neposkytuje větší příležitost ani hercům v hlavních úlohách, ani nijak zvlášť nenahlíží do složité psychiky obou maniaků, kteří vybaveni tradičními zločineckými rysy nakonec neváhají ani střílet. Režisér Gary Fleder nemá nijak vyvinutý dar důmyslně si pohrávat s napětím i klamnými stopami, vyprávění se odvíjí lineárně a bez větší nápaditosti. Souběžně sleduje jak postup pátrání, tak osudy vězněných dívek, přičemž hlavní zloduch je divákovi prozrazen až v závěru, těsně před tím, než si to uvědomí i oba hrdinové. Nic netušící Kate jej vpustí do svého policejně střeženého domu, ale Alex se naštěstí dovtípí - a můžeme hádat, zda do domu, kde se zraněná žena z posledních sil brání útočícímu muži, dorazí včas. JAN JAROŠ
Čechov podle Lehečky, Klímy a Vávry V rámci cyklu mikrokomedií nazvaného Nadměrné maličkosti uvede Česká televize v neděli 21. března (vedle filmu s názvem Muž, kterého chtějí scenáristky Olgy Dabrowské) snímek Drámo. Pod televizním propojením tří povídek Antona Pavloviče Čechova jsou podepsáni mladí autoři Petr Lehečka a Aleš Klíma, ve filmu excelují naopak veličiny hereckého umění: Josef Abrhám, Leoš Suchařípa, Petr Nárožný, Radek Holub - a také mladík Tomáš Masopust. Snímek režíroval Roman Vávra. Čechov není dnes látka,
která by se často točila. Bral jste svoji práci tak trochu i jako osvětu? Jak jste
zasahoval do textu?
Několik Čechovových povídek
natočila naše televize v 60. a 70. letech se skvělými herci. Podíval jste se na ně
před prací na Drámu? TOMÁŠ PILÁT |