číslo 12
vychází 8. 3. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 15. 3. 2004 ČT 2 - 21.20 hodin

Můj bratr Tom

Les je dobrý a panuje v něm dobro, zatímco ve zlém světě panuje zlo. Dospívající Tom proto považuje les za své útočiště, za jediné místo, kam může uniknout před bídou a násilím domova. A Jessica, stejně stará dívka, se kterou se Tom sblíží, začne brzy sdílet jeho přesvědčení. I ona má svá traumata, své nezhojitelné bolesti, i pro ni se stane les - a Tomova přítomnost v něm - jediným světlým bodem jejího života. Ti dva se našli náhodou, poznali v sobě však spřízněné, ublížené duše. Chtěli si být jen kamarády, bratrem a sestrou - a vzniklo mezi nimi pouto, ve kterém nemá místo žádný kompromis. Jenže svět mimo les nepřestává existovat - a oni nemohou žít mimo něj...


Úterý 16. 3. 2004 PRIMA - 21.50

Smrtící kometa

Vědci zaznamenají na obloze neznámý objekt, který se rychle přibližuje. Jde o kometu a hrozí nebezpečí srážky se Zemí, proto astronom Jason Voight, podle jehož názoru zbývá do srážky osm dní, okamžitě informuje prezidenta Spojených států.. Prezident souhlasí s pokusem zničit kometu pomocí rakety s atomovými hlavicemi. Manévr však nevyjde a kometa se řítí k Zemi. Schází se krizový štáb a všichni jeho členové kvůli tomu ruší své dohodnuté programy. To neujde ředitelce místní televizní stanice, která začne pátrat po příčinách, zjistí, o co jde, a zprávu zařadí do svého vysílání, aniž by domyslela důsledky zveřejněné informace.

Režie Jeremy Jameson. Hrají Richard Crenna, Elizabeth Ashleyová, David Dukes, Joanna Milesová, Lloyd Bochner, William Bogert, Nicolas Coster, Diana Douglasová a další.


Středa 17. 3. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Fanoušci

Newcastle United nemá věrnější a zanícenější fanoušky, než jsou tihle dva teenageři - i když ani jeden z nich se na jejich zápasy moc často nedostane. Kde by taky jeden kluk, který má ještě chodit do školy, a jeden mladistvý nezaměstnaný vzali dost peněz na vstupenky? O to větší je však jejich společný, byť evidentně nesplnitelný sen: opatřit si na příští sezonu permanentku. Pět set liber je ovšem částka, o které by si oba mohli tak leda nechat zdát. Jenomže když se chce, jde všechno. A Gerry a Sewell chtějí opravdu moc. Tak moc, že jsou ochotni vzdát se všech životních radostí (tedy fetu, pití a kouření), ba že jsou dokonce ochotni tvrdě máknout (nejenom někde něco výhodně štípnout), a onu horentní částku si naspořit. A jak se zdá, v ulicích Newcastlu se i nemožné může stát skutkem...


Čtvrtek 18. 3. 2004 ČT 1 - 16.35 hodin

Není nad domácí stravu

Dokumenty pro děti? Proč ne? Obliba minireportáží v rámci dětských cyklů Teletubbies či Sezame, otevři se! dokazuje, že i ti nejmenší dokáží sledovat také něco jiného než animované postavičky a jednoduché příběhy. Francouzský cyklus Doma chutná nejlépe je jen jednou čtvrtinou obrovského projektu o životě dětí z celého světa. Dalšími tématy jsou domácí mazlíčci, rodina a také škola. Postupně by se měly na obrazovce České televize objevit všechny. Do konce školnímu roku je odpolední čtvrteční okénko věnováno jídlu, stolování a spolu s tím samozřejmě i životnímu stylu a kultuře.

Cyklus se věnuje dětem z Evropy, Afriky, Asie a Jižní i Severní Ameriky. Pozornějšímu divákovi jistě neunikne, že zde nejsou zastoupeny děti z východní Evropy - ostatně z bývalého východního bloku zde najdeme jen exotické země jako Kazachstán či Gruzii.

Klíč je pro všechny epizody stejný: strávíme jeden den se školákem či školačkou a je na nich, kam nás zavedou a co z tajů své kuchyně a místních zvyků nám ukáží. Jen tu a tam je rozpoznatelná touha rodičů po "vylepšování": v kazašské epizodě sledujeme opulentní snídani včetně kaviáru a klobás (to vše v perfektně uklizeném a vyzdobeném obýváku), v jiných dílech je zase patrná snaha zviditelnit vlastní podnik (restaurace). Ať tak či tak, každá čtvrthodinka vypovídá mnohé o životním stylu a hodnotách.

Požitek z jídla bychom neměli podceňovatJackson z newyorského Brooklynu rád jí a nakupuje v hypermarketech. Lze se jen dohadovat, zda je to dáno celorodinným konzumním přístupem k životu či zda jen chtěl dostát tématu celého cyklu. Trochu jednodušší to měla Helinginé z Jihoafrické republiky: v jejím rodném Natalu se žádné velké hostiny konat nemohou, většinou se jí jen kukuřičná kaše. O to zajímavější je ale její vyprávění o rodině. Pochází totiž z kmene Zuluů, kde je obvyklá polygamie, a tak má její tatínek dvě manželky a svůj čas spravedlivě dělí mezi dvě domácnosti. Muhammad z Judeje zase patří ke kočujícím Beduínům. Žije bez elektřiny, tudíž bez ledničky, počítače či televize, a nakupovat jezdí s otcem jednou do měsíce.

Překvapivé (obzvlášť pro děti, zvyklé na mediálně přihřívaný kontrast mezi arabským a židovským světem) bude srovnání židovských a arabských zvyků a rituálů - zjistíme, že zásady košer a chalal vaření se v mnohém shodují a že u obou kultur hraje významnou roli rodinná pospolitost. Dospělí mohou čerpat inspiraci nejen z oblíbených řeckých, tureckých či mexických zdrojů, ale naučit se třeba suši nebo fondue. A ti nejtvořivější si pak mohou představovat, co by asi dělali oni, kdyby jim někdo nabídl, aby v patnácti minutách představili českou kuchyni.

RENATA JAROŠOVÁ


Pátek 19. 3. 2004 NOVA - 23.15 hodin

Ďábel v modrém

Píše se rok 1948 a v Los Angeles černoch Ezikeal Rawlins, zvaný Easy, ztratil dobře placenou práci. Jeho přítel Joppy, majitel nepříliš luxusního baru, Easyho představí bohatému bělochovi, který potřebuje někoho najít. Je to zdánlivě dobrácký DeWitt Albright, který svou práci popisuje jako "laskavosti pro přátele" a potřebuje najít nezvěstnou bělošku Daphne Monetovou, jenž se s největší pravděpodobností ukrývá někde v černošské čtvrti. Albright nabídne Easymu sto dolarů, pokud se mu podaří ženu, známou svou vášní pro černošské jazzové kluby a noční podniky, najít a podat mu o jejím pobytu zprávu.

Režie Carl Franklin. Hrají Denzel Washington, Tom Sizemore, Jennifer Beals, Don Cheadle, Maury Chaykin, Terry Kinney a další.


Sobota 20. 3. 2004 ČT 1 - 22.20 hodin

Pátrání po psychopatech bývá složité

Psychopaté ohrožují své bližní v mnoha amerických filmech (nejen od pana Hitchcocka), mezi nejproslulejší z posledních desetiletí patří zejména Mlčení jehňátek nebo Sedm. Jenže vymýšlení atraktivních a současně neotřelých příběhů často vázne. Zápletky pak krkolomně klopýtají ve scenáristické konstrukci i ve výsledném ztvárnění.

Morgan Freeman se snaží svého hrdinu co nejvíce zlidštitThriller Sběratel polibků má psychopatické pachatele hned dva, kteří ovšem působí ve vzájemné shodě a dokonce se přes počítač informují o svých úlovcích. Zatímco jeden své oběti porcuje, druhý je vězní v podzemních kasematách, které přetrvaly z otrokářských dob. Vybírá si záměrně silné osobnosti a kochá se lámáním jejich sebevědomí. Požaduje, aby mu vyznávaly lásku - stává se sběratelem jejich polibků (v tom nacházím největší podobnost s Wylerovým Sběratelem, rovněž známým z televizního uvedení, kde je však rozkrytí únoscovy zakomplexované psychiky zobrazeno nesrovnatelně seriozněji i podrobněji). Avšak vzpurné oběti přivazuje ke stromům, kde je brutálně znásilněné zanechává na pospas osudu a lesní zvěři.

Protagonistou vyprávění je policejní psycholog Alex (Morgan Freeman), který z osobní iniciativy zasahuje "u kolegů" do pátrání - spolu s jinými se totiž ztratila i jeho neteř. Vyšetřování selhává do té doby, než se podaří utéci jedné ze zajatkyň, doktorce Kate (Ashley Juddová), která - jak jinak - bydlela sama v rozsáhlém domě uprostřed lesa. Oba protagonisty spojí obdobný zážitek - on prožívá trauma z marného pátrání po příbuzné dívce, ona se obtížně vyrovnává se zážitky a hlavně rozvzpomínáním na okolnosti věznění i útěku.

Příběh se může pochlubit i napínavými okamžiky, avšak konvenčně, někdy předvídavě vedené vyprávění neposkytuje větší příležitost ani hercům v hlavních úlohách, ani nijak zvlášť nenahlíží do složité psychiky obou maniaků, kteří vybaveni tradičními zločineckými rysy nakonec neváhají ani střílet. Režisér Gary Fleder nemá nijak vyvinutý dar důmyslně si pohrávat s napětím i klamnými stopami, vyprávění se odvíjí lineárně a bez větší nápaditosti. Souběžně sleduje jak postup pátrání, tak osudy vězněných dívek, přičemž hlavní zloduch je divákovi prozrazen až v závěru, těsně před tím, než si to uvědomí i oba hrdinové. Nic netušící Kate jej vpustí do svého policejně střeženého domu, ale Alex se naštěstí dovtípí - a můžeme hádat, zda do domu, kde se zraněná žena z posledních sil brání útočícímu muži, dorazí včas.

JAN JAROŠ


Neděle 21. 3. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Čechov podle Lehečky, Klímy a Vávry

V rámci cyklu mikrokomedií nazvaného Nadměrné maličkosti uvede Česká televize v neděli 21. března (vedle filmu s názvem Muž, kterého chtějí scenáristky Olgy Dabrowské) snímek Drámo. Pod televizním propojením tří povídek Antona Pavloviče Čechova jsou podepsáni mladí autoři Petr Lehečka a Aleš Klíma, ve filmu excelují naopak veličiny hereckého umění: Josef Abrhám, Leoš Suchařípa, Petr Nárožný, Radek Holub - a také mladík Tomáš Masopust. Snímek režíroval Roman Vávra.

Čechov není dnes látka, která by se často točila. Bral jste svoji práci tak trochu i jako osvětu?
Ani ne. Víte, že se dnes Čechov moc nepěstuje, jsem si uvědomil až při natáčení, kdy mi to vlastně řekli kolegové. Já osobně totiž trendy kolem sebe příliš nesleduji. S tím filmem to bylo tak: přečetl jsem si krásný scénář a šel točit. Byl jsem nadšen, že existují mladí kluci, kteří jsou schopni dobře adaptovat Čechova a ještě ho doplnit svými nápady a dialogy.

Jak jste zasahoval do textu?
Spíš dramaturgicky, než že bych měnil dialogy. Třeba jsem posílil figuru dcery profesora Račinského. Se scenáristy byla ale skvělá domluva.

Anton Pavlovič Čechov stále inspirujeNa filmu je patrná pečlivá práce s hudbou.
Dopředu bylo dáno, že vzhledem k finančním omezením budeme muset hudbu vybírat z archivu. Hudební režisér pan Fiala přinesl komorní muziku v duchu příběhu z carského Ruska, ve střižně jsme ji pak "vmontovali" do filmu. Nenasazovali jsme hudbu až na obrázky, jak se to často dělá, ale už v průběhu střihu. Délku některých scén jsme dokonce přizpůsobovali muzice. Šlo nám přitom o to, aby to vyznění bylo na hraně: chtěli jsme, aby to nebyla úplná bžunda, ale aby v tom byla cítit ironická nadsázka.

Několik Čechovových povídek natočila naše televize v 60. a 70. letech se skvělými herci. Podíval jste se na ně před prací na Drámu?
Ne; jediné co jsem před natáčením udělal, bylo to, že jsem si přečetl Čechovův životopis. Jsem ale obdivovatel takového, řekl bych, rusky orientovaného herectví, a to i v českých poměrech. Medvěda s panem Werichem a další kousky jsem znal už z dřívějška a spoustu věcí jsem měl nakoukaných z Činoherního klubu z 80. let. A pamatuji si i jeden film s pány Abrhámem a Nárožným. Ty věci ve mně dodnes rezonují a doufal jsem, že se nám snímkem Drámo podaří na tuto tradici navázat.

TOMÁŠ PILÁT