číslo 13 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE Eva Urbanová:
Italské operní árie
(ap) Sylvie Bodorová: Juda Maccabeus
Události, které vedly k válkám i vítězstvím, tvoří dějovou osu oratoria Sylvie Bodorové. Na jejich základě vznikla zvláštní skladba, dramatická i jímavá zároveň; má naléhavou sílu i vroucí cit, okamžiky tichého rozjímání i patos výzvy k boji. Slyšíme bezstarostné dětské hlasy, které vzápětí přerušuje drsný hlas velící k cestě na smrt, zní nářek i temné dunění bubnů, monotónní čtení seznamu jmen, modlitba, vydechnutí, jásavá radost. Rozsáhlou kompozici lze snad přirovnat k monumentální, barevně pestré a výrazově bohaté mozaice, či ještě spíše ke koláži, která působivě spojuje různé zvuky, styly i žánry, mluvené slovo se sólovým a sborovým zpěvem, instrumenty a nástrojové skupiny (například už úvodní část Šofary působivě navozuje atmosféru) s mocným hlasem orchestru, sólovou deklamaci a slovo modlitby s vojenskými povely i chorálem. Oratorium zní mnoha zvuky i různými jazyky (čeština, němčina, hebrejština) a působivě ovládá prostor. Jakkoli je však jeho hudební řeč členitá a mnohovrstevnatá, vyjadřuje se jazykem, jemuž dobře rozumíme. "Čitelné" jsou myšlenky, na jejichž základě dílo vzniklo, ale také - a především - hudba. Oratorium Juda Maccabeus bylo vytvořeno na objednávku hudebního festivalu Pražské jaro, kde také v květnu 2002 po prvé zaznělo. Kritika i publikum je přijaly s uznáním. Živá nahrávka premiérového provedení právě vychází na CD (ArcoDiva a Radioservis). Symfonický orchestr Českého rozhlasu hrál pod vedením šéfdirigenta Vladimíra Válka, Pražský filharmonický sbor řídil Jaroslav Brych, Pražský dětský sbor vedl Čestmír Stašek; sólisté: Gabriela Beňačková, Aleš Briscein, Ivan Kusnjer, Eva Salzmannová, Otakar Brousek, Pavel Landovský, David Prachař. Výkony hudebních těles i sólistů prokázaly vynikající úroveň a výrazně přispívají k úspěchu díla i na hudebním nosiči. (ap) |