Vlasta Chramostová: "Když někoho jmenuji,
tak záměrně..."
Zdá se, že dnes si snímek žije
svým vlastním životem.
Na gymnáziu na Pohořelci si ten film pouštějí a pozvali si mě k tomu. Víte, mám
pocit, jako by šlo o nějaký samizdat. Ohlasy na tu inscenaci jsou totiž spíš
neoficiální, neodehrávají se ani v televizi, ani v tisku. Je ale pravdou, že z
dopisů a telefonátů lidí, kteří se mi ozývali, je patrné, že problém normalizace
a lidských postojů za této doby, je stále v našem podprahovém
vědomí. Jsou lidé, kteří jsou schopni si tu dobu a činy pojmenovat, ale je tu
spousta těch, kteří toho schopni nejsou. Jenže pokud si minulost alespoň
nepojmenujeme, nemůžeme jít dál.
Očekávala
jste ten "oficiální" a mediální ohlas filmu větší?
Rozhodně jsem čekala větší
sledovanost. Byla velmi nízká, i když ohlasů pak bylo naopak nečekaně hodně. Byly
ale spíše soukromé. Ozvalo se i mnoho starých přátel z disentu. Petr Pithart mi
dokonce říkal: "Buď jsem měl špatný odhad nebo to všechno už nestačím
sledovat. Myslel jsem si, že toho budou plné noviny!" Pak mi poslali z České
televize ohlasy televizních diváků, a to bylo počtení! Obsahovaly z 99 procent
názory více nežli kladné. Od takových, že film je to nejlepší, co Česká televize
za poslední léta udělala a že bych měla dostat Nobelovu cenu, až po zcela jiné,
totiž že by mě měli zavřít. Odpovídá to mému provokativnímu typu a samozřejmě
tématu. I když já sama si o sobě nemyslím, že bych byla provokativní; jenom reaguji
na stav společnosti, která mě obklopuje.
Ve filmu P. F. 77 hrajete
herečku, která je na druhé straně, než jste tenkrát byla vy sama.
Ano. A i když to bude znít možná pyšně, byl to noblesní postoj, když jsem tu roli
hrála právě já. V roce 1977 jsem se na ty svoje kolegy, kteří v Národním divadle
podepisovali "antichartu", dívala v televizi a připadala jsem si strašně
sama. Každý má na svém kontě nějaké selhání, ostatně já taky. Je ale nutno
říci, v jaké situaci k němu došlo a co z něj vyplynulo. Kdo jiný by měl k
normalizaci něco říci, než člověk, který byl totálně
zakázaný?
A pochopili to
lidé?
Pochopili to lidé vznešeného
ducha. Víte, já si myslím, že jednotlivé lidské příběhy jsou zcela osobními
originály, jako je třeba otisk našeho palce nebo naše písmo. Skladba lidské povahy,
osudu, okolností a souvislostí je jedinečná. Jenže v dnešní době se základní
věci povážlivě rozostřují. Nemáme úctu k faktům. Je nutno vědět, že třeba
Dana Medřická, Jan Werich, Vlasta Fabiánová, Karel Höger či Ladislav Pešek byli na
tom antichartistickém shromáždění v Národním divadle z pudu sebezáchovy, zatímco
jiným šlo jen a jen o jejich prospěch a kariéru. Už tehdy jsem hořkost rychle
zpracovala. A dnes je čas rozlišovat. Na nejrůznější poznání jsme měli patnáct
let! Mnozí to ale nechápou ani dnes. A nechápou ani ledacos jiného. Nedávno jsem
četla komentář pana Macka o maloměšťáctví. Vzpomněla jsem si na prvorepublikovou
"kondelíkovštinu". Jenže ti Kondelíkové byli tenkrát činorodí, veselí,
v lidských vztazích spolehliví, seriózní a laskaví! V jiném článku pak pan Macek
s cynismem sobě vlastním pojal kriticky postavy naší historie od Komenského a Husa
přes Masaryka až k Palachovi. Musela jsem vzpomenout na slova profesora Milana Machovce:
"Pokud dokážeme přistoupit k velikosti lidí jiných dob s pokorou v srdci, bývá
z toho i pro nás a pro budoucí pokolení zisk ohromný a ničím jiným
nezastupitelný."
Dnes o sobě kdekdo tvrdí, že
byl antikomunista; je to v módě. Jste z toho v rozpacích?
Ano! Ti skuteční antikomunisté a nekomunisté byli totiž zatýkáni už v květnu 1945
a KGB je vozila do Ruska do gulagů. To byli skuteční nekomunisté a antikomunisté. Pak
to byli další, kteří byli v koncentračních táborech v Jáchymově i jinde a svůj
postoj zaplatili zdravím nebo životem. Ještě v roce 1986 se stalo, že přítel z Charty 77 Jiří Volf, když byl v "ajnclíku", si musel u dveří
do cely vydrhnout místo, tam mu dali guláš a on ho musel vylízat jako pes. A u toho
slyšel, jak se k němu po chodbě blíží ožralí dozorci a bijí vězně. Já jsem si
o sobě myslela, že o té době vím hodně, ale když se vrátil Jiří Volf z vězení,
tak jsem zjistila, že nevím nic.
Tyto věci by se asi měly
stále připomínat.
Ano, fakta musí být jasná. Člověk by měl, jak už jsem řekla, rozlišovat. A stále
by se mělo mluvit o osobnostech, které si to zaslouží. Třeba o Karlu Krylovi. Teď
bude mít šedesát let od narození a měli bychom si na něj vzpomenout. Byl to
báječný zpěvák a básník. Morálně podržel několik generací. Člověk se vždy
velmi posilnil, když ze Svobodné Evropy slyšel jeho jasné slovo. Bohužel, takové jasné slovo dnes, v době, kdy je můžeme slyšet, neslyšíme.
Asi se do toho
nikomu nechce.
Právě. Je to pohodlné a přitom
složité. Taky jsem už dnes tak stará, že vím, jak to všechno trvá dlouho. Po
válce mi bylo devatenáct a vím, že nikdo tenkrát nehrál nejen Wagnera, ale třeba
ani Beethovenovu Devátou, protože při těch tónech v německých filmových
týdenících vítězila a postupovala německá vojska na všech frontách. Za pár let
už se Devátá ovšem hrála. Všechno potřebuje čas, bohužel, někdy příliš
dlouhý. V Anglii natočili Anglického pacienta až pětapadesát let po válce! Ten film
totiž přibližuje příběh anglického "vlastizrádce".
Ještě k P. F. 77: asi to byl
zajímavý zážitek vidět se ve filmové montáži mezi tehdejšími hvězdami v
Národním divadle.
To určitě. Ale víte, co bylo hrozné? Někteří lidé si řekli: to ale byla potvora,
ona podepsala Chartu i antichartu! Jsme v Čechách a spoustu lidí nenapadlo, že tam
byly i jiné postavy příběhu a o jak dokonale technickou montáž jde. Asi tak, jako
když si ve Forrestu Gumpovi hlavní hrdina podává ruku s Nixonem.
Ti lidé si ovšem nevšimli ani toho, že mi v tom filmu je asi tak o třicet let víc,
než mi bylo v roce 77.
O Coriolanovi
jste při zkouškách mluvila jako o své velké premiéře. Rozlišujete mezi malými a
velkými premiérami?
Jestliže člověk v mém věku
dostane v Národním divadle jedinou velkou roli pro starší herečku z Shakespearova
pera, tak tomu říkám velká premiéra. Co může být víc, než premiéra v Národním
divadle, navíc takto vyvedená? Režiséru Ivanu Rajmontovi se inscenace moc povedla.
Hru psal Shakespeare v
alžbětinské Anglii a její děj se odehrává ve starověkém Římě, ale člověk
jako by se díval na naši současnost!
Ano, a v tomto smyslu není vůbec optimistická - ukazuje vlastně, že nejsme schopní
jakékoliv domluvy, že jsme otroky svých vášní, povah a vztahů. Vidím v ní
například naše dnešní odboráře, jak pokřikují před vládou. Vidím v ní naše
poslance, když na sebe bezobsažně křičí. Je tam i náš (a nejen náš) lid, který
volá: Král je mrtev, ať žije král. Někoho oslavuje a za hodinu
ho posílá na smrt. V tomto smyslu jsem tou hrou fascinovaná. Mám totiž ráda
"politické" divadlo, které jde přímo do společnosti.
Říká se, že
Coriolanus je jedna z nejnepříjemnějších postav Shakespearových dramat.
Ano, ale já to tak nevidím. Za
poslední léta narostla hodnota otevřeného slova a cena člověka neschopného
pokrytectví. Takový je Coriolanus a to je jeho kladná stránka. Jeho zápornou
stránkou je to, jak sám říká, že "se nechal obsadit do role, která mu není
šita na tělo". Jeho matka Volumnia chce, aby byl vždy všude první, aby byl
konzulem a senátorem. Jenže Coriolanus je voják a ne diplomat.
Před premiérou jste se
vyjádřila, že Volumnia je jednou z nejkrásnějších starších ženských postav
Shakespearových dramat. Čím?
Je to postava několika rovin. Vychovala Coriolana k zásadovosti, k vítězství, k
tvrdým vojenským postojům, ale když jde o jeho další posty, chová se
"pragmaticky" a chce po něm kompromisy. To ale Coriolanus neumí. Jestliže se
říká, že Coriolanus je nejzápornější Shakespearova postava,
co by tedy musela být Volumnia? To by ovšem nesměl tu hru napsat Shakespeare! U něj
žádná postava není jen černá nebo bílá, vždycky je vrstevnatá. Já osobně mám
ráda postavy, ale i lidi ve skutečném životě, kteří za sebou mají nějaký
(společenský nebo lidský) pád. Teprve po pádu se totiž
ukáže, kdo je kdo, jestli člověk je nebo není osobnost. Coriolanus tou silnou
osobností je. A je jí i Volumnia. Ona je totiž připravena i v naprosto prohrané
situaci obětovat sebe samu a v zájmu Říma uvést do nebezpečí
i svého syna. Není pochyb o tom, že i ve smrti by toho byla schopna. V tom je opravdu
velká.
Jak se vám v roli Coriolana
líbí David Prachař?
Moc. Je to jeho ohromné herecké vítězství. Ostatně - já si s mladou generací
rozumím, i s Davidem se spolupracovalo báječně. On je profesionál a navíc má
ohromnou energii a sílu. A jenom pro zajímavost - Davida jsem znala už coby malého
kloučka.
Z dob, kdy jste
hrála s jeho otcem?
Ano, s Iljou Prachařem jsem hrála
dvacet let na Vinohradech. Nahráli jsme se spolu hodně a byli jsme velcí přátelé.
Dnes jsem "podědila" jeho syna.
V roli Volumnie máte
chodítko. Skutečně je po operaci potřebujete?
To ne, proboha! Režisér je tam vložil proto, aby byla zdůrazněna urputnost a síla
této ženy. Ona má své problémy stáří, přesto je energická a pevná. O tom
ostatně sama něco vím - jsem už ve věku, kdy také překonávám podobné problémy.
Ale zpátky k tomu chodítku. Zezačátku se mi to moc nelíbilo, ale teď jsem za ně
ráda. Je to živočišnější, než kdybychom zůstali jen u verbálního
vyjádření Volumniiny síly.
Vy sama chodíte po operaci bez
problémů?
Ano, chodím dobře a chodítko nepotřebuji. Chtěla bych tím vzdát hold profesoru
Sosnovi, bez jehož operace bych dnes už jezdila na vozíku.
Před časem jste řekla, že
budete ráda, když si ve své roli kleknete před Coriolana. Jak to jde?
Dobře, klekám si a vstávám bez větších problémů. Prozradím vám ale něco
herecky intimního. Mám pod sukní na kolenou chrániče, podobné, jako mají třeba
házenkáři. Herci a zpěváci je používají, když často a dlouho klečí,
obzvláště na zkouškách. Tam si užijeme své. Asi bych to ale ani neměla říkat.
Teď si na to návštěvníci divadla vzpomenou a budou se smát .
O Národním divadle mluvíte
jako o "kapličce". Je pro vás tato instituce posvátná?
Patřím ke generaci, která ctí posvátná místa našich dějin. Národní divadlo
takovým místem je.
Občas se skuhrá na nízkou
úroveň představení Národního divadla.
Ta kritika mě velmi zlobí. Někteří novináři se dnes chovají dosti divně: než aby
přiznali, že někdo vysoce převyšuje ostatní, tak hledají, co je špatně. Bohužel
se tak chovají k těm nejlepším. Neplatí to ovšem jen o divadle, jde o obecnou
relativizaci kvality a nekvality, dobra a zla. A já žasnu, kam až jsme se s touto
relativizací dostali. Těžko snáším, jak se dnes rozostřují hranice mezi kvalitou a
nekvalitou, mezi normalitou a nenormálností. Co je normální? Každý jistě
pociťujeme hranici normality někde jinde. Za normalizace jsme ale říkali, že
normalizace přeci nemůže být normální, protože se normalizuje něco, co je naprosto nenormální a všichni jsme věděli, o čem je řeč. Dnes vidím,
jak se v této "normalizaci - orwellizaci" světa "nádherně"
pokračuje. Ovšem je to celosvětová záležitost.
A zpátky k
Národnímu divadlu.
Jednotlivě se o hercích Národního
divadla mluví krásně, všichni se jim obdivují v různých seriálech a filmech a
získávají nejrůznější uznání. Když hostují v krásných rolích v jiných
divadlech, jsou chváleni. Když se ale sejdou v jednom představení v mateřském
divadle, všichni mají potřebu na Národní divadlo plivnout. Myslím si, že je to dnes
móda.
Zlobíte se na novináře?
Na některé. Myslím si, že novináři mají obrovskou odpovědnost; jenže s nimi chce
každý vycházet dobře, kdekdo si je snaží koupit a málokdo si je dovolí kritizovat.
Jako by byli nedotknutelní. Jenže to je velký omyl! Budu konkrétní. Nedávno
vysílala televize záznam představení Roku na vsi od bratří Mrštíků. Dramatizací
se režisér Ivo Krobot zabýval deset let a představení bylo úžasné. Já v něm
nehrála, ale jako divák jsem je opravdu milovala. Hrála v něm
řada předních herců Národního divadla od Rösnera, přes Vinkláře,
Postráneckého, Tesařovou, Preissovou a Ševčíkovou až po Štěpničku. Odvedli
opravdu krásné výkony. Pak přijde jeden novinář a napíše, že to je Dallas po
moravsku. No to mě opravdu rozzlobí! Ten kritik se tímto
způsobem dotkne snad čtyřiceti herců, kteří byli mimořádně dobří a už nikdy se
za svoje slova neomluví. To by v žádném jiném oboru nebylo možné.
Zůstala jste i
po vstupu do angažmá čestnou členkou Národního divadla?
Ano, to je vyznamenání, které se
neodnímá. Je ale pravda, že tento titul získávali vesměs umělci, kteří nebyli
členy Národního divadla - ať už šlo o Destinnovou nebo Budila. Já osobně si tohoto
vyznamenání velmi cením, protože není zdevalvované. Za těch stodvacet let, co
Národní divadlo existuje, jím bylo vyznamenáno jen pár osobností.
Jaký byl váš
polistopadový návrat k divadlu?
Těžký. Ani ne tak profesně jako
psychicky. Když mi bylo dvaačtyřicet, nenapadlo by mě, že ještě někdy vstoupím do
nějakého angažmá. Ale život to všechno proměnil a promíchal hodnoty. Zjistila
jsem, že když se nepokusím o návrat, nebudu mít pokoj. A vrátit se znamenalo
vstoupit do angažmá. Dnes jsem ráda, že jsem se vrátila a na jevišti jsem stále
šťastná, i když je to pro mě stále větší nervák. Souvisí to s odpovědností,
kterou prožíváte jinak jako mladý člověk a jinak v osmasedmdesáti.
Po listopadu 1989 se dal
očekávat i váš mohutný návrat před filmovou kameru; těch filmů, které jste
natočila, ale zase tolik není. Proč?
Svůj první polistopadový film jsem točila přesně po třiceti letech od svého
posledního filmu. Se smíchem říkám, že jsem vlastně diskriminovaná i dnes. Ale
opravdu se smíchem. Víte, já už si dnes pečlivě vybírám. Na co jsem ale
obzvlášť pyšná, tak na to, že za všechny své polistopadové
filmy jsem byla nějak oceněna. Nedávno jsem dostala cenu Trilobit právě za P. F. 77 a
Jan Kraus při předávání ceny řekl, že to má váhu tří Oscarů. O té ceně
totiž rozhoduje společenství objektivních a nezlobbovaných lidí. A těšilo mne, že
jsem ji dostala s mladým Janem Budařem. On začíná, já dobře
končím.
Ani jeden z filmů vašeho
třetího života nebyla komedie. Nechce se vám do toho?
Tak to určitě není. V komedii bych si ráda zahrála, ostatně byla doba, kdy jsem
hrála prakticky jenom v komediích. Začalo to, když pro mě Jan Drda napsal Prajznerku
v Dalskabátech. V poslední době nepřišla ale žádná zajímavá komediální
nabídka. Na druhou stranu mám ale někdy pocit, že se dnes pořád a za každou cenu
smějeme. Všeho moc škodí.
Jedním z vašich
polistopadových filmů byl snímek Karla Vachka Co dělat, ve kterém s vámi vystupoval
i Jiří Krejčík. Točila jste s ním někdy?
S Krejčíkem jsem točila v padesátých letech dva filmy, vzpomínám si, že Nad námi
svítá byl film dost trapný a poplatný době. Pro televizi jsme pak, to už byla léta
šedesátá, spolu dělali Průchovy Hrdiny okamžiku, tedy pásmo o hercích. Já jsem
hrála Otýlii Sklenářovou. Krejčík tenkrát mého partnera strašně sužoval. Ten v
jednu chvíli odešel za paravan a tam opravdu vzlykal. My jsme byli s Krejčíkem velcí přátelé, tak jsem za ním šla a řekla mu, že kdyby tak
nakládal se mnou, nejen, že bych to dnes nenatočila, ale asi bych už nikdy nic
nenatočila. No a Krejčík mi tím svým typickým způsobem řekl: "No prosímtě!
On přece musí vědět, že kdybych ho neměl rád, tak bych ho
vůbec neobsadil!" Podle Krejčíkova chování si toho ale ten můj kolega opravdu
nemohl všimnout.
Vy jste s Jiřím Krejčíkem
při práci problémy neměla?
Ne. Ale s oblibou jsme my herci tehdy srovnávali práci u Krejčíka a u Věry Chytilové
- to jsou totiž naprosté režisérské protipóly. Krejčík vždycky urputně
vyžadoval: Hrej, hrej, hrej! a Chytilová volala: Nehrej, nehrej, nehrej!
Vzpomínáte ještě na tu
epizodu svého života, kdy váš první manžel přebudovával v Brně budovu německé
banky na rozhlasový dům?
Samozřejmě. Po válce byl rozhlas v Brně roztroušen po všech možných místech,
svoji pořádnou budovu neměl. Těsně po válce dostal budovu v Beethovenově ulici a
můj první muž (dnes už dávno nebožtík) ji jako ředitel předělával na rozhlas.
My jsme tam dokonce měli bydlet - úplně nahoře v ředitelském bytě. Tenkrát jsem
byla postavena před volbu: pokračovat v kariéře a odejít do Prahy nebo dělat
manželku? Už tenkrát jsem věděla, že na to druhé nejsem ta pravá povaha. Jenže
nakonec všechno skončilo jinak - z této budovy mého prvního
manžela vyvedli pod revolverem. On byl totiž tím, čemu se v padesátých letech
říkalo nepřítel strany a vlády.
V tomto rozhovoru i ve své
knize někdy jmenujete přímo, někdy řeknete jen "jeden novinář, jeden politik
či můj kolega". Jakým klíčem se řídíte?
Je to tak: jsou lidi, kteří mi stojí za to, abych je jmenovala, jsou lidi, kteří ne.
Jinými slovy: když mi za to někdo stojí, v dobrém i špatném, řeknu jeho jméno.
Když jmenuji, tak záměrně.
Čím je pro
vás soužití se Stanislavem Milotou?
Kdysi se mě na to zeptal i
František Pavlíček a požádal mě, abych náš vztah pojmenovala tituly
Shakespearových her. Já jsem mu tenkrát odpověděla: Milota by řekl Zkrocení zlé
ženy, já bych mu toho skočila s Marnou lásky snahou. Dnes
bych dodala ještě Mnoho povyku pro nic. Víte, my se hodně
přeme, nesouhlasíme spolu, ale už čtyřicet let. A na rozdíl od politiků my s
Milotou vedeme i při hádkách dialog; oni se vzájemně urážejí, my si jeden druhého
vážíme. No a abych to zakončila zase Shakespearem - dnes je naše soužití se
Stanislavem Milotou Zimní pohádka. A ovšem taky Bouře.
TOMÁŠ PILÁT
Foto archiv |