číslo 14 |
|
Tipy Čro |
|
Pondělí 29. 3. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00 hodin Mešní hudba Marca-Antoina Charpentiera Osudy a hudební přínos francouzského skladatele Marca Antoina Charpentiera spadají do doby proměny hudebního stylu, který zasáhl Francii za vlády proslulého krále slunce Ludvíka XIV. Strůjcem evolučního procesu, ve zdrženlivé hudební Francii, vyžívající se v žánru komorní vokální hudby a zejména obligátních dvorních baletů, byl kardinála Mazarin, který fakticky vládl za nezletilého Ludvíka. Francie přijímala nové hudební směry Itálie jen pozvolna a takříkajíc zhora. Francouzští hudebníci odjížděli na studia na apeninský poloostrov a do země na královský dvůr přicházejí hudebníci z Itálie. V roce 1645 - to byly Marcu Antoinovi dva roky - zavádí Mazarin italskou operu římského a benátského slohu a mezi dovezenými kusy se objevuje i znamenitá a ceněná opera Orfeo Luigiho Rossiho, která dokonce měla v Paříži v roce 1647 svou premiéru. Spolu s tímto proudem budovali další opěrné body nesčetní domácí autoři, kteří získali vzdělání v Itálii a své poznatky a pochopitelně i hudbu u svých učitelů realizovali nejen na důležitých postech v Paříži, ale i jinde. Patřil k nim i Marc-Antoin Charpentier, který však neměl v oslnivém lesku osobnosti Jeana Baptisty Lullyho naději získat na místo slunci. Nicméně tento skladatel byl ve své době uznávanou a vyhledávanou osobností, spolupracoval s ním i takový Moliere a jeho talentu si cenil samotný král Francie Ludvík XIV. Po své smrti však Charpentier upadl ihned v zapomnění a vzkříšení přišlo až po třech stoletích.RAFAEL BROM |