Sobota 3. 4. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 16.30
hodin
Česká
moderna
Je trochu
zvláštní řadit do "české moderny" takové autory jako byli Dvořákovi
žáci Vítězslav Novák a Josef Suk. A přece z hlediska periodizace hudebních dějin
je to správné. Oba pánové patřili do tzv. první generace české moderny. Jejich
tvorba probíhala ve stejné době jako u význačných představitelů první generace
světových autorů tvořících na počátku dvacátého století, kdy - jak známo -
došlo v hudebním vývoji k "velkému třesku". Vítězslav Novák bývá
považován za "českého impresionistu". Je to označení velmi nepřesné až
zavádějící. Prvků impresionismu využíval sice v nemalé míře, ale pouze jako
prostředek, nikdy z důvodů jakési příslušnosti k tomuto směru. Dech moře a
přírody, nekonečná a beznadějná a nesplnitelná touha - to vyzařuje jedna z jeho
nejkrásnějších a nejlepších kompozic nesoucích příznačný název O věčné
touze. Symfonická báseň roku 1904 byla inspirována příběhem Hanse Christiana
Andersena o labuti, jež nestačí svému hejnu a znavena padá do moře, aby se
vzápětí znovu pokusila pokračovat ve své beznadějné cestě. I Bohuslav Martinů
patří do tzv."české moderny", ale mezi její mladší představitele. Jeho
Koncert pro dva klavíry je kompozice velmi zajímavá a působivá a představuje jeho
tvorbu z doby druhé světové války, kdy už začalo docházet k syntéze autorových
celoživotních kompozičních snah. Vynikajícími interprety sólových partů jsou již
řadu let Zdeňka a Martin Hršelovi, účinkující pod názvem Pražské klavírní duo.
Opravdovým bonbonkem v českém repertoáru po druhé světové válce jsou Moravské
taneční fantazie příslušníka generace "modernistů" ještě
mladší - Klementa Slavického. Každá ze tří vět je velmi působivá jak melodicky,
tak instrumentačně a odráží vřelý a bytostný vztah jejich autora k přebohatému
moravskému folklornímu zázemí. Pod nahrávkami sobotního koncertu jsou podepsáni
tři významní čeští dirigenti - Vladimír Válek, Jiří Bělohlávek a Karel
Ančerl. Nahrávka Slavického Fantazií pod taktovkou posledně jmenovaného patří již
dnes do zlatého fondu českého archivu a dodnes nebyla umělecky překonána.
BOHUSLAV VÍTEK |