číslo 18 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Cestománie Indonésie je země tisíců ostrovů a každý z nich je jedinečný. Nejen tím, co nabízí zdejší nádherná příroda, ale i svými obyvateli, kteří na každém větším kousku země vytvořili jinou, svébytnou kulturu. Sílu místních tradic poznáme osobně, když nás na svatbě budou hostit arakem, alkoholickým nápojem z mízy lontarové palmy, či na veliké dvoudenní slavnosti patnácti vesnic při příležitosti výstavby nových domů. Zvláštní je i osud jejich duší. Po smrti prý zamíří na vrchol sopky Keli Mutu, v kterém se nachází zázrak přírody - tři různobarevná jezera. Zelené pro nevinné duše lidí mladých, modré pro staré a černé pro lumpy a zloděje.
Katapult
Režie Vladimír Jireš. Hrají Jiří Bartoška, Kateřina Macháčková, Jiřina Jirásková, Barbora Štěpánová, Dana Homolová, Jarmila Urbišová, Johana Tesařová-Dvořáková a další.
Buď fit s ČT (1/50)
Celebrity
Hrají Kenneth Branagh, Leonardo DiCaprio, Judy Davisová, Winona Ryderová a Famke Janssenová a další.
Nebezpečné podezření Bývalý policista a vyléčený alkoholik Michael Nash si vydělává na živobytí jako soukromý detektiv a fotograf pořizující inkriminující fotky pro energickou a tvrdou advokátku Beth Sussman. Vlivný a obávaný Zachariah Dodd chce, aby mu Michael pomohl s odhalením nevěry jeho manželky Eve, se kterou se chce nechat rozvést, ale rozhodně nemá v úmyslu přenechat jí polovinu svého majetku. V době, kdy Michael ženu tajně fotografuje na břehu oceánu, pokusí se Eve spáchat sebevraždu, když spolyká prášky, zapije to vínem a vrhne se do vln. Michael ji zachrání a zakrátko, přestože má přítelkyni, se bezhlavě zamiluje do nešťastné Eve, která vůbec není tak zlá, jak o ní tvrdil Dodd. Jedné noci se úplně vyčerpaná žena objeví u něj a podá mu zbraň, kterou prý před chvílí zabila v sebeobraně zuřícího manžela. Ačkoli Michael využije všech svých dovedností bývalého policisty, aby pomohl zamaskovat účast Eve na smrti Zachariaha Dodda, detektiv Roos se netají podezřením, že se Eve a její tajný milenec spikli, aby získali Doddův majetek, který dosahuje téměř sedmdesáti milionů dolarů. Režie Marc Bienstock. Hrají Luke Perry, Gloria Reuben, Peter Coyote, Adam Baldwin, Lisa Edelstein, Vladimir Nemirovsky, Kirk Baily, James Read a další.
Závrať první lásky Počátky samostatné tvorby Karla Kachyni (nedávno zesnul ve věku nedožitých 80 let) tematicky vycházejí z vojenského či dokonce válečného prostředí, jeho hrdinové vesměs pronásledují zavilé protivníky a jednotlivé příběhy se liší jen mírou profesionality. Nelze než obdivovat, jak rychle dospěl k vypravěčské svrchovanosti. Z tohoto období je asi nejproslulejší Král Šumavy, ale vznikly i další: Ztracená stopa, Tenkrát o Vánocích... Poté se Kachyňa pokusil přehodnotit dosavadní výsledky. Začátkem 60. let navázal spolupráci se scenáristou Janem Procházkou a jejich první snímky se týkaly malých i dospívajících dětí. Nebyly to ovšem běžné dětské příběhy, byly spíše určeny dospělému diváku - a to jak svým artistním vizuálním uchopením, tak řešenými problémy. Do této série rovněž patří Závrať (1962), lyrické vyprávění o milostném okouzlení mladičké dívky, která se s naivní horoucností zamiluje do řidiče geologické výpravy.
Režisér, podporován kameramanem Josefem Vanišem, filmu vtiskl výrazně manýristickou podobu. Vyžívá se v geometricky členěném prostotu (viz motiv sloupů rozestavěných kolem silnice, které při jízdě jakoby ubíhají dozadu), zaujala jej scenerie od vnějšího světa izolovaných geologických průzkumů, pomocí kamerových filtrů navozuje nezvyklé světelné podmínky, kdy například prašná cesta zvířená projíždějícím vozidlem je mnohem světlejší než nebe klenoucí se nad ní. Černobílý materiál dovoluje dosáhnout takových efektů, jaké barevné filmy té doby nebyly schopny. Jenže takové vnější ozvláštnění často pohlcuje to nejpodstatnější - zachycení křehkých citů v době dospívání, ne vždy přiměřeně citlivé mentality dospělých, kteří často ani netuší, co se v dětských dušičkách vlastně odehrává. Toto opomenutí Kachyňa napraví až o několik později v dramatu Ať žije republika, zasazeném na moravskou ves ve vzrušených časech konce druhé světové války. JAN JAROŠ
Ani krásné holky to nemají snadné Zatímco v Polsku kdysi vznikl Dekalog, na deseti příbězích ukazující, jak i v současném (často bezvěreckém) světě má smysl dodržovat zásady biblického desatera, u nás už několik let - a bohužel příliš pomalu - přibývají příběhy věnované obětem zločinu, ať již je postihl přímo nebo jen zprostředkovaně, ve svých důsledcích. Po úvodním Přepadení, vysílaném minulý týden, následuje druhá kapitola nazvaná zcela výmluvně a jednoznačně Znásilnění. I tentokrát autory - scenáristu Miroslava Sovjáka, dramaturga Bedřicha Ludvíka i režiséra Petra Slavíka - nezajímá ani tak (zlo)čin samotný jako jeho osudový dopad. S traumatizujícím následkem se musí vyrovnávat nejen postižený, ale i jeho blízcí. Podobně jako v Dekalogu, jímž prochází tentýž mlčenlivý, do děje nezasahující člověk v různém sociálním přiřazení, také zde se stává jakýmsi spojovacím článkem dosavadních i budoucích příběhů postava psychologa (František Němec), jenž bedlivě naslouchá vyprávění svých klientů. Také dramatická struktura příběhů se opakuje: odehrávají se v retrospektivě, kdy si ústřední postava vybavuje, co vše se jí přihodilo, co předcházelo a co následovalo.
Angeličin příběh, zasazený do lacině mondénního prostředí reklamních agentur, vyniká dobře napsanou i zahranou hrdinkou, zato snaha zapojit i množství vedlejších postav a motivů vede k příliš hrubým náčrtům, k vypojení potřebného motivačního zázemí. Potřebně rozkryta není ani Angeličina matka (Jana Šulcová), ani umanutí tcháni (Milena Dvorská a Jiří Hálek), tím méně labilní Angeličin muž (Tomáš Hanák). Záslužné a po profesní stránce dobře odvedené příběhy, zasazené do věrohodně zprostředkovaných reálií, tak zbytečně narážejí na přemrštěné kontury některých figur - v Přepadení je to psychopatický útočník, zde bohužel právě manžel, s jehož vyšinutě sebezničujícím jednáním chybí podrobnější obeznámení. Právě ve zbytečném zatahování psychopatických figur vidím sporný rys celého projektu, odvádí se tak pozornost od základního problému, kterým je ztráta jakýchkoli zábran a citové otupění u člověka jinak zcela normálního. JAN JAROŠ |