Jaroslava Pěchočová: Každý den je nový!
Nevěřím! Na
loňském absolventském koncertu jste hrála jako zralá pianistka a v sále vás
sledovalo několik známých muzikantů. V hudebním světě se tedy už o vás ví.
Určitě jste spolužáky dávno dohnala, nebo nevím, o čem mluvíte.
Mluvím o klavírní technice. V dítěti, které roste s klavírem, se všechno lépe
ukládá, než když se to někdo učí mnohem později. Takový žák, pokud ho vede
dobrý pedagog, má kvalitní úhoz, správně "mačká" klapky, mnohem dřív
rozvíjí hlubší hudební představivost a na výběrovou hudební školu přichází
už se svým repertoárem, který stačil nastudovat. Tohle všechno já musím pořád
dohánět a někdy si myslím, že už to nikdy nedoženu.
Kdyby to bylo tak, jak
říkáte, neměla byste asi recitál na Pražském jaru. Ale nepřeme se, to nechť
posoudí jiní. - Chápu, že kdo vyrůstá třeba v rodině profesionálního hudebníka,
má určitou výhodu. Na druhé straně takové dětství, nad nímž se vznášejí
vysoké nároky a někdy možná i vařečka - je to vůbec dětství? Vy jste tomu
zřejmě ušla.
Vyrůstala jsem v Chlumci nad Cidlinou, kde jsem lezla s klukama po stromech, jezdila na
kole a sportovala. Když mluvíte o té vařečce, kdybych nad sebou měla takovou pádnou
ruku, asi bych o hudbu ztratila rychle zájem. Jediné, co mě u klavíru udrželo, bylo,
že mě k němu nikdo nenutil.
Opravdu?
To mi věřte! Traduje se sice, že Bedřich Smetana byl nějaký náš velmi vzdálený
pra-pra-prastrýc, ale hudbě se u nás nikdo profesně nevěnoval. Moje máma sice
muzicíruje na housle a můj nevlastní otec opravuje a ladí klavíry, takže o nástroje
u nás nebyla nikdy nouze, ale aby mě někdo přesvědčoval, že mám cvičit, to tedy
ne. Chodila jsem na hodiny klavíru do hudební školy, protože to patřilo ke
vzdělání holčičky, později jsem k tomu přidala hoboj, ale připravovala jsem se,
jak se v naší rodině říká, na "řádné" povolání. Chtěla jsem být
lékařkou, jako moje máma, proto jsem šla na gymnázium a mířila na medicínu. Pro
muziku jsem se rozhodla vlastně až v osmnácti.
To jste asi rodiče
překvapila...
Překvapení to bylo pro všechny, i pro mne samotnou, protože zřejmě budu první i
poslední hudebnicí našeho rodu.
Co se stalo,že
jste bílý plášť lékařky pověsila takříkajíc na hřebík?
Na jedné "liduškové" soutěži si mě vyhlédl hudební pedagog Martin
Hršel, který působí na pardubické konzervatoři, a nabídl mi odbornou konzultaci.
Já mu tehdy poděkovala a vysvětlila, že chci jít v máminých šlépějích. On mi
přesto dal svoje telefonní číslo. Kdybych si to prý někdy náhodou rozmyslela, mám
se ozvat. No a já mu skutečně zavolala. Lékařské povolání jsem chápala jako
poslání, ale také jsem cítila, že Martin Hršel je výborný pedagog a může mě
toho hodně naučit. Studovala jsem tedy zároveň konzervatoř i lékařskou fakultu.
Rozhodně jsem nehleděla moc dopředu a neplánovala dráhu profesionální pianistky.
Ale souběžné studium dvou tak náročných oborů nešlo dohromady a nakonec vyhrála
muzika.
Tedy souhra náhod... Jak jste
se ale stala žačkou tak výjimečné pianistické osobnosti jakou je Ivan Moravec?
Docela jednoduše. Martin Hršel totiž kdysi u Ivana Moravce studoval a velmi brzy mě s
ním seznámil. Hršalovi se s panem profesorem dobře znají, udržují s ním kontakt a
myslím, že pan profesor je má rád. Jezdila jsem tedy do Prahy na konzultace k Ivanu
Moravcovi ještě předtím, než jsem šla k přijímacím zkouškám na HAMU a už
tenkrát jsem pochopila, že kdybych se dostala "do rukou" takovému slavnému
pianistovi, byla by to výhra... A ono se to později opravdu stalo! Pan profesor Moravec
byl ochoten přijmout mě do své třídy. Měla jsem obrovské štěstí.
To bych řekla! Příroda vás
k hudební dráze jistě dobře vybavila. Stačí si prohlédnout vaše ruce a dlouhé
prsty. Ty asi hrají úplně samy!
Snad jsou až zbytečně dlouhé, při drobné technice je až tak moc nevyužiju.
Důležitější než délka prstů je rozpětí dlaně, aby pianista mohl hrát
například decimy (to znamená, že jednou rukou přesáhne deset kláves - pozn.
red.) Mít větší ruce je určitá výhoda, znám ale řadu pianistů, kteří mají
ruku menší a hrají úžasně.
Jistěže nejde jen o ruku, ta
pouze něčemu slouží... Vraťme se ale k vašemu studiu u Ivana Moravce. Byl hodně
náročný? Neměla jste trému?
Náročné to samozřejmě bylo, ale protože už na konzervatoři mě vedl člověk,
který u Ivana Moravce studoval, linie výuky šla stejným směrem a já mohla plynule
pokračovat. Při několika prvních konzultacích jsem pochopitelně trému měla, ale
pan profesor je tak lidský a umí nastolit tak hezkou atmosféru, že se student cítí
dobře. Našli jsme k sobě, myslím, docela hezký vztah. Klasická výuka na hudební
akademii trvala pět let a chci ji završit doktorantským studiem. Mám tedy naději, že
mě pan profesor ještě nějakou dobu povede.
Teď bych se vás měla zeptat,
co všechno jste od slavného pianisty "odkoukala". Kritici o něm pějí
chválu jako o nejlepším českém klavíristovi 20. století - jak byste jeho styl
charakterizovala vy?
Vystihnout stručně hudební projev kteréhokoliv interpreta není snadné, ale popsat
pár slovy hru Ivana Moravce je nemyslitelné. Má perlivou techniku, nekonečnou
dynamickou škálu úhozu, překvapuje jemnými odstíny nálad od radosti a laškování
až třeba k stesku a něze. Do všech důsledků promýšlí koncepci skladby - jistě,
vždyť svůj repertoár studuje již léta. Nevrací se ale k starým provedením a
nenechává se ukolébat nějakým "takle už to stačí". Jde dál a pracuje na
sobě stále tvrdě. To je obdivuhodné, nebo ne? V posluchači vzbuzuje dojem, jakoby
klavír takhle krásně zněl sám od sebe... Uvěřte ale, že vás nástroj také takhle
"poslechne" a zažijete velké zklamání...
Stalo se vám to? V televizním
dokumentu, kterým Česká televize vzdala hold tomuto umělci, vás Ivan Moravec
představil jako svou nejlepší žákyni a věnoval vám něco ze "svého"
natáčecího času. Hrála jste, tuším, s Českou filharmonií část II. Rachmaninova
klavírního koncertu. Blahopřeji vám! Ten dokument vás uvádí rovnou mezi hudební
znalce a fajnšmekry. Začátečníka nemůže nic lepšího potkat!
Jsem asi jednou z posledních žákyní pana profesora a snažím se nezklamat ho, ale že
bych byla nejlepší, to si netroufám tvrdit. Třeba Vašek Mácha u pana profesora
studoval také pět let, vlastně i déle, a je to výborný klavírista! Ten by si
zasloužil zrovna takovou, ne-li větší pozornost, než která byla věnovaná mně.
Mrzelo mě to, právě proto, že já v tom dokumentu dostala tolik místa.
Ta skromnost vás ctí.
To není skromnosti, ale spravedlnost.
V každém případě by se z
toho mnohému zatočila hlava.
Člověk by měl stát nohama na zemi. Hlava se třeba zatočí, ale co je to platné,
když v příští chvíli můžete spadnout? Každý den je nový a není na čem
stavět!
Jak tomu mám rozumět?
Někdy se vám něco při hře povede, druhý den to chcete zopakovat, ale už to nejde.
Snad v tom brání starosti, nebo se člověk špatně vyspí - je to všechno moc
citlivé. Pan profesor má takové úsloví, že každý den není svátek. Je to sice
dobrá omluvenka, ale jistě chápete, proč by interpret neměl být nafoukaný.
Pokaždé totiž hraje od začátku.
Které stylové období je vám
jako pianistce nejbližší? Je to hudební romantismus? Mladí lidé mají k citům
blízko a někdy hrají, až málem praskají struny. Že se při tom ztratí nejedna nota
a technika přednesu není nejlepší, je pochopitelné. Ale tohle vám pan profesor
jistě nedovolil.
Na romanticích se toho opravdu moc neukáže, ale kdo zahraje Mozart tak dobře jako
třeba Markéta Týmlová (bude řadu dopoledních koncertů Pražského jara v
Lichtenštejnském paláci uzavírat - pozn. red.), před ním pak klobouk dolů!
Čím je totiž skladba jednodušší, tím je těžší. Do klasiky by se žádný
interpret neměl pouštět, pokud nemá skutečně výbornou techniku a dostatečnou
hudební představivost. Možná se mnou někdo nebude souhlasit, ale je to tak.
Vy však hrajete také starší
muziku.
Baroko ctím, ale když jej mám hrát, necítím se pevná v kramflecích. Pokud se
týká klasicismu, teprve teď se panu profesorovi podařilo přemluvit mě, abych
studovala Mozartův klavírní koncert. Měla jsem to udělat už dávno, ale já se na to
necítila.
Počkejte až přijdou na řadu
Scarlattiho Sonáty nebo Bachův Temperovaný klavír, prubířské kameny klavírní
literatury...
Celý "temperák"? To se nikdy nestane. Samozřejmě, nevzpěčuji se ničemu,
ale myslím, že interpret musí k té či oné hudbě nejdřív dozrát a obávám se,
že k tomu nedozraju nikdy. Temperovaný klavír, to jsou dva sešity šíleně náročné
hudby, od každého tónu durové a mollové preludium a fuga...
Říká se, že člověk nemá
nikdy říkat "nikdy"... K doktorantskému studiu jste si nevybrala ani klasiky,
ani romantiky, ale Leoše Janáčka. Čím je vám blízký?
Profesoři na HAMU chtěli, abychom přišli s něčím novým, aby to tvořilo určitý
celek a mělo nějakou vnitřní logiku. Česká klavírní literatura je poměrně
bohatá, je z čeho vybírat, ale celé to musím zvládnout za tři roky. Janáček toho
pro klavír nenapsal stohy a navíc se mi líbí. Nechci říct, že mu dokonale rozumím,
jeho hudba je mi však velice blízká a zdá se mi lehce uchopitelná, i když by to
pianista neměl nikdy říkat, protože jde na tenký led. Doufejme, že si s Janáčkem
budu rozumět a ten led se pode mnou neprolomí.
Jaké máte další představy
a plány? Jistě chápete, že dráha sólové klavíristky je řehole. Pořád na
cestách, málo soukromí, tvrdá práce u klavíru - mimochodem, kolik hodin denně
cvičíte?
Tři hodiny, to je až dost. Ale není den jako den, někdy dopoledne nemám čas a večer
jsem už unavená... Běda však, kdyby se to opakovalo pár dnů po sobě! - Řekla jste
řehole. Vím to. Proto si nedělám žádné velké plány do budoucna. Nechci říct,
že budu žít ze dne na den, ale co mi den přinese, to chci pokorně přijmout,
rozvíjet a těšit se z toho. Rozhodně neplánuji, že budu jezdit po světě a
zaměstnávat manažera. Uvažuji realisticky. Nevím, zda si zítra třeba nezlomím
ruku, stát se může cokoliv. Samozřejmě chci věřit, že udělám doktorát a že
nacvičím hodně skladeb. Otázka je, zda se mi to někdy podaří tak, jak to umí pan
profesor Ivan Moravec.
KVĚTA PROCHÁZKOVÁ
Foto Archiv Pražského jara |