Mladý irský básník Conor
O´Callaghan (nar.1968), patří k těm autorům, pro než se letargický odpor k
místu jejich trvalého pobytu záhadně proměňuje ve zcela specifický druh umanuté
náklonnosti, něco na způsob bezděčné lásky. A právě tato fatální věrnost
triviu obklopujícímu jeho bydliště se stává prismatem básníkova díla.
O´Callaghan dosud vydal
dvě sbírky, Dějiny deště v roce 1993 a velmi úspěšnou knihu Seatown
o šest let později. Slovo "seatown" lze přitom překládat velmi volně jako
přímořské městečko, v kontextu O´Callaghanova díla toto toponymum označuje
básníkovo trvalé bydliště, starou přístavní čtvrť čtyřicetitisícového města
Dundalk ležícího těsně pod severoirskými hranicemi. Dundalk nemá u Irů nejlepší
pověst. Letmý pohled na něj je výmluvný: donedávna oblíbené skladiště munice
Irské republikánské armády, jejíž náčelníci si dosud podávají kliky místních
barů; v sobotu pak, jak píše básník, "chodníky pozlacené loužičkami
piva" (a nutno dodat, nejen piva); na irské poměry vysoká nezaměstnanost;
pivovar, v němž se vaří údajně nejhorší irské pivo; bezměrná nuda řadových
domků v monochromní rzi; přístavní čtvrť, slovy básníka "věhlasný rajón
přeplněných popelnic, / běsnících psů a splašků,
proti jejichž vpádu / za letních příbojů nám
nepomůže nic"; přístav sám, pruh betonu s haldami zmoklého
polského uhlí, po otevřeném moři ani památky. Pohlédneme-li však za obzor města,
může být vše jinak: přímo z nástupiště místního nádraží se otevírá
útěšný pohled na táhlé pohoří poloostrova Cooley oddělujícího dundalskou
zátoku od severoirského hrabství Down. Holé kopce, žíhané ustavičným
přeskupováním stínu, jsou mytickou krajinou, a to nikoli ve vágním slova smyslu. Ve
zdejších úvozech se měla odehrát nelítostná řež ústředního a patrně
nejznámějšího staroirského eposu Uloupení býka z Cooley. Divukrásná a přitom
prostá krajina velkého hrdinského vyprávění tu tak těsně naléhá na tříšť
nepříliš důležitého irského města - jak píše básník - "latinskou čtvrť
všech chudých lodních nakladačů". Z tohoto ostrého protikladu jako by
vyrůstala poezie Conora O´Callaghana: je to poezie napjatá mezi neúprosným okem
pozorovatele městského neladu a vzruchu a poklidným, melancholický zrakem
přírodního a milostného lyrika.