číslo 19 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Bouřlivé příhody (v budoucnu) slavného dramatika Píše se rok 1593 a devětadvacetiletý dramatik William Shakespeare raději hýří a užívá si, než že by psal svou novou hru, pirátskou komedii o Romeovi. Teprve setkání s půvabnou Violou, která zcela okouzlena divadlem chce hrát (v chlapeckém přestrojení, neboť ženy hrát nesměly a ženské role byly ztvárňovány rovněž muži), přinese mohutný impuls. Jenže zámožní rodiče ji s královniným souhlasem zasnoubí s povýšeneckým šlechticem Wessexem - a zamilovaný dramatik, jemuž nijak nevadí, že již je ženatý, vnáší do právě psaného textu své pocity, až namísto veselé taškařice vznikne milostná tragédie. Snímek Zamilovaný Shakespeare obratně kombinuje hodnověrné reálie se smyšlenkami a mystifikacemi. V Londýně té doby skutečně stála dvě konkurenční divadla, proti divadlu jako mravní zhoubě se skutečně kázalo, herecké skupiny skutečně zaštiťovali vysocí státní úředníci a nakonec o královně Alžbětě je také známo, že ráda divadlu přihlížela. Můžeme si prohlédnout, jak vyhlížela alžbětínská scéna, mající podobu jakési kruhové arény. Podíváme se, jak se psalo husím brkem. Vše ostatní je zdá se vymyšlené, avšak s takovou obratností, že divák - pokud nepatří ke znalcům Shakespearova života i tvorby - příliš neprotestuje proti svévolnému nakládání s historickými fakty.
Autoři s režisérem Johnem Maddenem v čele se soustavně vyhýbají uctivé důstojnosti, i když své hrdiny - většinou - pozorují se sympatiemi a pochopením. Ostatně i samotný Shakespeare je zbavován rozměru geniality, když důležité nápady do jeho her mu našeptává leckdo zvenčí (Marlowe ovlivní syžet Romea a Julie, milenka Viola pak spřádá zápletku Večera tříkrálového), když výjevy dopisuje těsně před zkouškami a herci jsou pak překvapováni nenadálými změnami. Ačkoli se na scénáři podílel i uznávaný dramatik Tom Stoppard (před několika lety se proslavil svérázným domyšlením okrajového motivu z Hamleta, osudů Guildensterna a Rosencrantze), výsledek bez rozpaků míří k zábavné podívané protkané vtipnými replikami. Vypravěčské pojetí, zdůrazňující ustavičný shon a ruch, se podřizuje osvědčeným, snad i omšelým konvencím, jak nasvědčuje třeba paralelní prolínání divadelní zkoušky s milostnými scénami, kdy znějí totožné dialogy vyznávající lásku. Patří sem i smolařské provedení Romea a Julie, kdy oněmělé publikum zůstává nejprve nehnutě sedět a teprve pak se mohutně roztleská. Jistě i proto Zamilovaný Shakespeare uspěl v oscarovém klání, jednu ze sedmi sošek získal jako nejlepší film roku. JAN JAROŠ
Aljaška v plamenech
Režie Steven Seagal. Steven Seagal, Michael Caine, Joan Chenová, John C. McGinley, E. Lee Ermey, Richard Hamilton a další.
Příběhy slavných - tentokrát o Františku Vláčilovi Další dokument z ostravského cyklu Příběhy slavných je věnován významnému českému filmovému režisérovi Františku Vláčilovi. Ač za sebou má opěvované dílo, zemřel vyčerpaný a opuštěný. "Alkohol jistě vykonal své, ale to vyčerpání bylo do velké míry způsobeno tvůrčím vypětím, které zažíval u každého svého filmu. Prostě se ze všeho vydal. Chtěl to dostat zpátky, ale nedostal...," říká Tomáš Hejtmánek, kterého Vláčilovy filmy velmi silně oslovily. Hejtmánek připravoval film, jehož by byl slavný český režisér protagonistou. Poslední dva roky Vláčilova života za ním často docházel a jejich vztah postupně nabýval na intenzitě. "Dovoluji si říct, že mezi námi vzniklo něco jako kumpánství, lze-li takto mluvit o vztahu pětadvacetiletého kluka a sedmdesátiletého chlapa," komentuje to Tomáš Hejtmánek, který nakonec (i když samozřejmě úplně jinak) zamýšlený snímek natočil po Vláčilově smrti. Vznikl tak Sentiment, jeden z nejzajímavějších českých filmů posledních let.
Pohřeb se konal v malé obřadní síni v Motole. "Už to mě překvapilo," přiznává Jan Kačer, který tenkrát na pohřbu mluvil a své vzpomínky doplňuje: "O Vláčilovi byly popsány stohy papíru, ale na jeho pohřbu bylo snad padesát lidí - a z herců asi pět! Všichni mi poplácávali po ramenou, jak jsem to tam hezky řekl, a všichni byli rádi, že to nemuseli udělat oni". Tomáš Hejtmánek k tomu dodává: "Pak už si člověk jen uvědomí, v jaké vlastně žijeme společnosti. Je to tak, že ta společnost velmi rychle zapomíná nebo je snad pokrytecká? Byl tady člověk, který toho tolik udělal a který byl už ke konci svého života totálně zapomenut!" TOMÁŠ PILÁT
Záblesk ve tmě
Režie Michael Apted. Hrají Madeleine Stowe, Aidan Quinn, James Remar, Peter Friedman, Bruce A. Young, Laurie Metcalf a další.
Praštěná holka
Bojovali za vlast Za komunistického režimu zůstávalo dlouho tabuizované téma českých letců v anglické R.A.F., i když se za druhé světové války významně podíleli na boji proti hitlerovskému Německu. Ostatně celý západní odboj byl nazírán jako cosi krajně podezřelého (mnozí jeho aktéři po návratu do vlasti skončili ve vězení), neboť jedině správný byl pouze ten komunistický. Není proto divu, že filmy, které se věnují tomuto tématu, bychom spočítali na prstech jedné ruky - kromě Brynychovy Oázy jsou to především Nebeští jezdci (1968).
Co na tomto černobíle nasnímaném filmu asi nejvíce zaujme, je jeho až ohromující dokumentaristická věrohodnost, navazující na poetiku dávných anglických filmů téhož žánru - zachycuje hrdiny, české i anglické letce, jak v jejich soukromí, tak při bojových akcích. Polák odmítl výraznější dramatické vyklenutí, naopak svůj hold skládá z drobných střípků, ze všedních rozmluv, milostných okouzlení, neopomene ani všelijaké lotrovinky (třeba pytlačení v bažantnici). Současně však nastíní i chlapsky neokázalou odvahu znovu a znovu vzlétat vstříc věčnému ohrožení. Na sugestivním výsledku se podílel i kameraman Jan Němeček, v hudebním doprovodu zazní i několik autentických skladeb. Všimneme si výrazně prokreslených figur, najmě Hrzánova Prcka a Bednářova Študenta, přesně vyhmátlých jak v úsporných promluvách, tak výstižném ztvárnění mimickém i gestickém, v dokonale navozené bezprostřednosti projevu. Širokou škálu jednotlivých pocitů a rozpoložení, pevné charakterizační zakotvení, průzkum rozdílných mentalit i zvyklostí, nezávazné legrácky, odhodlání i sebevražedné deprese, to vše Polák dokázal zachytit až do úrovně epizodní postavičky - ostatně několik rolí svěřil i rodilým Britům. Už dobové recenze usoudily, že propojení dvou odlišných rovin, na jedné straně stroze dokumentarizující zacílení, na druhé vnášení divácky vděčných schémat (zejména melodramatu), se ne vždy povedlo. Ale žádná nezpochybnila, že vzniklo mimořádné dílo, které kupodivu zůstalo v distribuční nabídce i během následující éry normalizace. JAN JAROŠ
Kam zmizel ten starý song - Jiří Suchý podruhé Staré songy naštěstí nemizí, alespoň z povědomí lidí ne. Dodnes v nás tak, předávány z generace na generaci, žijí písničky a melodie už ze 30. let minulého století a samozřejmě mladší. Obzvláště šťastným obdobím, co se týče "šlágrů", byla 60. léta. Značnou zásluhu na tom má i Jiří Suchý, výtvarník, konferenciér, filmař, zpěvák, skladatel a textař, který se našel především ve dvojici s Jiřím Šlitrem. Písniček, které má na svém kontě, je opravdu hodně a tak jsou mu v cyklu Kam zmizel ten starý song věnovány hned dvě části.
Má na svědomí ovšem i několik záležitostí, které se do učebnic zřejmě nedostanou. Třeba seznámení Václava Havla a Dagmar Veškrnové. "To bylo na jednom večírku v Semaforu. Oba tam byli, oba jsem je znal, a tak jsem pokládal za svou povinnost je seznámit. To další jsem už ale nechal na nich," vzpomíná Suchý na onen klíčový bod v životě bývalého československého i českého prezidenta. Smrtí Jiřího Šlitra v roce 1969 se uzavřela jedna z kapitol tvorby Jiřího Suchého. Druhá "Suchého" část cyklu Kam zmizel ten starý song je věnována kapitolám následujícím: hledání nového autorského i jevištního partnera, éře Jonášů, tichému boji s normalizačními cenzory. A taky současné tvorbě Semaforu. Po roce 1989 mohl Jiří Suchý ze Semaforu znovu udělat divadlo podle svých představ. Ač se divácký zájem o současný Semafor nemůže srovnávat s 60. léty, Suchý stále jde svou cestou písničkového divadla malých forem. Je prostě stále svůj. (top) |