Miroslav Ondříček:
Máme málo
blanických rytířů
Dokázal
jste v jistém okamžiku říct - a konec, jdu do
penze! Spousta lidí pořád zůstává a dělá,
i když jim to třeba už vůbec nejde.
To chce asi velkou sílu ducha a nadhled,
ne?
Myslím, že to není ani tak
zásluha mého duchovna, jako spíš tělesna. Když pochopíte, že jste starý, špatně
chodíte a slyšíte, tak se konečně musíte rozhodnout. Každému, i mně, dal Pánbůh
jeho hrneček, pozvolna ho piju, až bude prázdný. Chce to jen umět dohlédnout na dno.
Jak se začínalo
ve "vašich" šedesátých letech - lépe nebo
hůř než teď?
To se vůbec nedá srovnávat, už proto ne, že tehdy byla kultura řízena státem. A
taky honoráře za filmy byly tak legrační, že kdybych to dneska někomu řekl, bude se
upřímně smát. Dnes je svobodný svět, funguje podnikání, dnes si jde vydělat velmi
slušně - nebo taky nic.
Pracoval jste tehdy
ve skupině lidí, která si rozuměla, měla stejnou
krevní skupinu. Nač vzpomínáte z oněch let nejraději?
Na to, že jsme byli mladí, že jsme byli parta, scházeli se a žili pohromadě - to
bylo asi nejkrásnější. Ale nemyslete si, česká filmová škola šedesátých let, s
níž jsem spojován, nebyla doma zdaleka jednoznačně přijímána. Generace, která
byla tehdy stejně stará asi jako teď já, naše filmy kritizovala, říkala, že
koktají. Zkrátka, každá doba má sice své kouzlo, ale
uvědomuje si to asi jen jedna či dvě vrstvy té generace. Určitě ne celý národ.
Proč se podle
vás současná mladá filmařská generace už nesdružuje,
nebo aspoň daleko méně než to bylo za
vás?
To je taková bolševická otázka - a prosím, abyste to tam nechala!
Divím se, že se tak ptáte. Přece proto, že dnešní filmaři jsou také podnikatelé
a svým způsobem si konkurují. Když si dva holiči otevřou na jedné ulici krám, taky
spolu zpravidla moc nechodí na pivo. U nás to bylo jinak, kromě
toho, že jsme měli podobné názory, byli jsme honorovaní podle týchž tabulek, já
dostal za film deset tisíc korun, po srážkách to hodilo sedm; mohli jsme se klidně
kamarádit a žít pohromadě, všichni jsme byli stejně chudí. Chudoba sdružuje, jen
jsme na to už zapomněli. Současní mladí lidé na to společné
ani nemají čas. Rychle se naučili plavat v nových vodách, musejí se otáčet, mnozí
docela úspěšně podnikají, jsou o hodně věcnější a tvrdší.
Čím zaujal český
film šedesátých let, proč byl tak úspěšný
i v zahraničí?
Ve světě jsme myslím vyhrávali nejen poetikou našich filmů, ale taky tím, že jsme
tenkrát ukázali světu život za železnou oponou. Moc o něm nevěděli, proto na
"naše" šedesátá léta dodnes tak vzpomínají.
Přetrvalo z tehdejší
poetiky vůbec něco?
Doba se pochopitelně mění, a s ní i styl vyprávění. Pro mě ovšem film vždycky
zůstane především prezentací nějaké literární předlohy - příběhu. Nosný
příběh je stále to hlavní. Nebo by aspoň měl být. A to myslím mají tehdejší
naše filmy společné s mnoha dnešními. Ale teď to je přece jen
jiné. Film je dnes pouze jedním z řady mediálních prostředků, taky je šířen
jinak než dřív, na všech možných nosičích. Občas se na to žehrá, nadávám i
já, ale nakonec myslím, že to je spíš k jeho prospěchu. Přece jen je výhodné, že každý film, který se natočí, se dnes může se na
nějakém kanále uplatnit. A to je dobře. Nemohu ovšem vědět, kam ten vývoj půjde
dál, zda to nakonec filmu neuškodí.
Právě. Možnost
prezentace filmů na kazetách, DVD či na
internetu je na jednu stranu výhodná, ale
nemohou omezené možnosti jiných médií - malé
obrazovky atd. - devalvovat kulturu filmového obrazu?
Je jistě lepší, když se film
promítne na širokém plátně s kvalitním zvukem, než na malé ploše obrazovky. Ale
vždycky záleží na divákovi, někomu opravdu stačí, když si koupí či půjčí
film - třeba nějakého klasika - a "přečte" příběh z malé obrazovky.
Pokud má někdo film rád, vždycky si na něj zajde do kina, aby ho viděl a slyšel v
lepší kvalitě.
Cena, kterou jste
dostal v Americe, má význam i pro zvýšení
prestiže kameramanské práce. O našich kameramanech
se bude zas víc vědět.
Nevím, do jaké míry ta moje cena pomůže větší vážnosti kameramanské profese.
Myslím, že všichni jsou zodpovědní sami za sebe, vydobýt si vážnost musí každý
sám. A pokud jde o českou kameramanskou školu, ta přece byla známá ve světě už za
první republiky. Naši točili po celé Evropě. Problém přišel za bolševika, to pak
už neměli takové možnosti, nejezdilo se do světa a ani doma to nebylo moc slavné;
komunisti jim vzali kamery a nahnali je na píchačky.
Vážně jste měli
píchačky?
Na Barrandově opravdu byly. Já tenkrát ještě asistoval a pamatuju se, že kameramani
světových jmen, jako pan Stalich, Roth, Pečenka nebo Střecha, pokud netočili, seděli
celý den v malé cimře podobné větší toaletě, hráli knoflíkovou kopanou a
čekali, až v pět hodin budou moci odejít. Naštěstí v šedesátých letech to bylo
už lepší.
Vás pouštěli pracovat
za hranice, takže jste jistě měl možnosti
zůstat venku. Nelitoval jste, že jste to
neudělal?
Možná toho lituju furt, ale co s tím nadělám, já jsem zkrátka takovej Čech, co
vydrží. Vždycky jsem si říkal, že mají odejít ti, co téhle zemi škodí, já sem
přece patřím. A taky jsem nemohl jinak, měl jsem doma nejlepšího kamaráda - byl to
můj táta. Později mě už doma čekala manželka a syn. A tak
moc, jak říkáte, mě zas do světa nepouštěli - někdy ano, někdy ne. Například
začátkem sedmdesátých let mi vůbec zakázali pracovat venku, nepustili mě ani do
Polska.
Když jste
vyjížděl ven, měl jste nějaké představy nebo
předsevzetí?
Spíš ne. Nemůžete vyjet s
pocitem, že jsme skvělí, že děláme nejlepší pivo, máme nejkrásnější
křišťál a vynikající hokejisty; nelze se zkrátka odvolávat na jiné. Musíte jít
sám za sebe. Nemá smysl si myslet, že jako národ jsme něco víc. To si bohužel
mnozí Evropané o sobě myslí, je to jakási nemoc Evropy.
Nemoc? Jak
to myslíte?
Jsme moc nacionalističtí. Ani ne my
Češi, my to máme spíš ve vlastenecké rovině, zato Francouz je až moc pyšný, že
je Francouz, Němec, že je Němec.
A to je dobře
nebo špatně?
Když chcete válčit, je to špatně. Když chcete žít v míru, tak je to dobře.
Aspoň většinou. Ale vždycky musíte mít vůli se s těmi druhými srovnat. Jde o to,
neházet si klacky pod nohy, nešpehovat se navzájem, nenachytávat se na švestkách.
Kvůli různým řevnivostem a předsudkům mám stejně dojem, že
celá spojená Evropa je spíš takový velký sen. Bojím se, že pouze sen. Čím jsem
starší, tím víc cítím, že pokud jde o vzájemné propojování, všechno může
zachránit jen mladá generace.
Proč ne
ti starší?
Točil jsem jednou v Polsku film,
večer jsme takhle seděli na pokoji v hotelu, povídali si, a produkční - Polák,
začal říkat, že my Češi jsme národ poddaných, služebníků, zatímco oni,
Poláci, jsou národ šlechticů a hrdých osobností. Kde se to v něm najednou vzalo?
Zřejmě se v něm vyklubaly všechny ty historické reminiscence. S něčím podobným se
můžete setkat kdykoliv a kdekoliv. Nejsem politik, jen vím, že každý si neseme na
zádech historickou zátěž, nějakou zkušenost nebo vzpomínku: tamti mi zabili
dědečka, ti nám sebrali území, oni zas něco jiného, a tak stále dokola.
Podle vás
je tedy mezi lidmi i národy málo velkorysosti.
Ano, a málo tolerance. Já se
vždycky snažil chovat normálně, ani s převahou "mistrů světa", ani se
zbytečnou ponížeností.
Prý se vám nezdařilo
spolupracovat na filmu Chicago, ačkoliv to původně
vypadalo nadějně?
Jo, chtěl jsem to točit, ale nevybrali mě. Přesněji, nejdřív vybrali, a pak mě
zase zavrhli. Ten muzikál jsem dobře znal, viděl jsme ho na Broadwayi a měl ho rád.
Ale nakonec udělali dobře, že ho natočili beze mě, ten film dostal spoustu Oscarů. A
taky - já jsem člověk dvacátého století, a teď už máme přece jen třetí
tisíciletí. Třeba bych se tam už nehodil.
Který český
film poslední doby se vám líbil?
Nemůžu jmenovat jeden, je jich
víc. Například Obecná škola, Musíme si pomáhat, Zelenkovy filmy.
Zřejmě jsou vám
sympatické spíš filmy mladší generace tvůrců.
Rozhodně nejsem s úrovní české produkce nespokojen. Spíš mám o ni strach.
Ohrožuje ji leccos, například nejistoty kolem koncesionářských poplatků: když
nebudou schváleny, může kleknout Česká televize, a to by se projevilo i na filmech.
Myslím, že zachování kinematografie je důležité, já považuju film za součást
národní kultury a jazyka. Přitom my musíme v Evropské unii - a právě v ní -
rozvíjet českou kulturu v českém jazyce, abychom se tam
nerozpustili jako kostka cukru - jak řekl prezident Klaus. Nevím zda se to dostatečně
chápe. Záleží mi i na tom, aby český film měl peníze na zpracování důležitých
témat, třeba historických. Jakpak je to dlouho, co vznikl
skutečně závažný historický film?
Něco podobného
jste říkal také na nedávném shromáždění
filmařů, kde jste seděl za předsednickým stolkem.
Mimochodem, to si v tom důchodu moc neodpočinete,
když jste i aktivní fotbalový funkcionář, předseda
představenstva Svazu přátel pražské Slavie. Proč jí
věnujete tolik energie?
Protože jsem vlastenec a slávista.
Slavia kdysi vznikla jako národní klub a červenobílé barvy, které nosí, jsou
národní barvy.
Jak to
přijde, že se někdo stane slávistou?
Zdědil jsem to. Dědeček i táta
byli slávisti, vždycky jsem žil v slávistické partě: pan Hrabal byl slávista, taky
Miloš Forman, Ivan Passer, Martin Růžek a další. Celá plejáda lidí, které mám
rád.
Jak jste
dokázal vytrvat ve Slavii i v těžkých dobách?
Nevydržel to každý. Třeba když jeden čas
byla ve druhé lize.
Moc dobře jsem věděl, že Slavii
se stala spousta příkoří a hlavně kvůli tomu se jí nedařilo. Vždyť v
padesátých letech jí vnutili i cizí, takové sovětské jméno - Dynamo, a vzali jí
nejlepší hráče. Po prvé po letech směla hrát pod svým jménem a ve svých
původních dresech až v roce 1964. Tehdy jsme - už jako červenobílí a s vlastním
jménem - hráli na Strahově derby se Spartou. Přišlo na padesát tisíc lidí, hnali
to Petřínem nahoru. Žádné speciální autobusy, které by je svážely až na
stadión, tenkrát nejezdily.
Co říkáte
tomu, že Slavii už taky zaplevelili "fanoušci",
kteří dělají výtržnosti a drancují benzínové
pumpy?
Něco takového se stalo po prvé. A
nebyli to žádní fanoušci Slavie, spíš divocí mladí kluci, co se poperou v hospodě
kdykoli mohou. Ale stejně jsem z toho byl velice smutný. Bohužel - tohle jsou
průvodní znaky svobody. Nese s sebou i svobodu jednotlivce, a tu chápe každý jinak.
Co chybí Slavii,
aby dosáhla na vrchol ligy?
Opravdoví, zapálení fanoušci. Fotbal vždycky byl a je lidová zábava
a jako taková potřebuje, aby na ni chodili lidi. Podívejte, co dokázala Ostrava: na
jejích zápasech bývá dvacet třicet tisíc lidí, všude plno barevných vlajek,
nadšení diváci házejí konfety, složili "Baníčku" hymnu. To všechno přispívá k úspěchu. Možná je to naivní představa, ale já si to
myslím. Slavia potřebuje i víc fotbalového štěstí a navrch ještě zdravou drzost
Sparty.
Nemá ji?
Ne dost, což má své historické
kořeny. My jsme byli vždycky takový národní klub, a ten nedostatek drzosti a
sebevědomí je dokonce i v naší národní povaze. Slávisti jsou taky takoví: my máme
skoro 300 tisíc fandů, ale ti jsou často zakřiknutí, stydí se, trápí, mají
strach. Sedí u televize, když je zle, tak ji vypnou, pak opatrně, až ke konci zapnou
na výsledek. Takový typicky český postoj.
To si
o českém národě moc nemyslíte.
No já si myslím, že každý Čech
by potřeboval mít pod postelí svého vlastního blanického rytíře, aby mu dodával
odvahy a šeptal, co má dělat. Jenže tolik blanických rytířů nemáme, to je ten
problém.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |