Úterý 11. 5. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
Bohuslav
Martinů podle Carla Goldoniho
Opery
Bohuslava Martinů - to je zvláštní kapitola, jež stojí za pozornost. Úspěchy
prvních oper byly střídavé - ne každý ze čtrnácti titulů se dočkal
přesvědčivého úspěchu a ocenění. Názvy některých se ocitly pouze v hudebních
příručkách a zdálo se, že postupem času ztratí poslední šance na jevištní
provedení. Při pozornějším pohledu a konfrontaci s osudy dalšího velkého
množství českých oper vzniklých ve dvacátém století však nemůžeme
přehlédnout, že zub zapomnění se přece jenom nemusí zachovat vždy krutě. Opery
Bohuslav Martinů nás čas od času zajímají Jsou koncipovány moderně, s ohledem na
nová hledání, jež probíhala po celé minulé století a pokračují nadále. Jejich
velkou předností jsou i náměty, dobrá libreta, smysl skladatele pro kompozici
dramatických děl. Nemáme na mysli Juliettu či Řecké pašije -
ty budí trvalou pozornost po celém světě. Mirandolina, komponovaná podle
veselohry Carla Goldoniho, stojí co do zájmu a prezentace kdesi uprostřed. V loňském
roce slavila velký úspěch na Wexford Festival v jižním Irsku. Vzhledem k tomu, že
měla premiéru v roce 1959 v Praze (titulní roli nezapomenutelným způsobem tehdy
ztvárnila Maria Tauberová), leckdo je i dnes ještě velmi překvapen, že původní
jazykový originál byl italský. Na zmíněném festivalu byla právě tak uvedena.
Původní italský námět, italská jazyková verze a především vynikající italští
interpreti v čele s Riccardem Frizzou - to je záruka mimořádné inscenace. Supraphon
byl pohotový, převzal původní živý záznam BBC do své produkce a může se tak
pochlubit první edicí na CD a v pořadí už desátou kompletní nahrávkou operního
díla Bohuslava Martinů. V úterním Rondu si ji představíme.
BOHUSLAV VÍTEK |