Václav Hudeček:
Dobře naladěný virtuos
Na slavném
londýnském koncertě jste coby patnáctiletý hrál na housle svého tatínka. Protože
však nesplňovaly požadavky světových pódií, otec prodal auto, zadlužil se a
opatřil vám mistrovský nástroj. Zahrajete si na něj občas?
Ano, a velmi rád. Jedná se o vzácný italský nástroj z dílny Andrea Guarneriho z
roku 1674. Pečlivě uschovávám i tatínkovy housle, v minulém roce jsem si je nechal
dát do kupy u mistra houslaře Karla Vávry a hrají velice pěkně. Postavil je
Bernardus Wutzelhofer, německý houslař, který působil v předminulém století v
Brně. Kromě těchto zmíněných mám ještě další nástroje, některé z nich
půjčuji. Tak třeba housle J. B. Dvořáka má malý Adámek Pakostů, můj žák z
kursů, na nástroj Karla Vávry hraje zase malý Honza Mráčků,
ostatní jsou uloženy v bance. Já sám střídám zapůjčené stradivárky Libon z roku
1729 s některým dalším nástrojem, porovnávám zvuk. Musím říct, že toto
srovnání vůbec nevyznívá špatně! Myslím, že nástroje
našich houslařů, jako jsou Špidleni, Vávrové, Pilařové budou jednou zrovna tak
cenné, jako jsou dneska nástroje italské. Už nyní hrají nádherně a nevíme, jak
budou znít za dvě či tři staletí. Bohužel - nebo spíš bohudík - tady nebudeme.
Mohou stradivárky interpreta
změnit?
Mě tedy zas až tak nevzrušují... Ten nástroj vám jenom pomůže, oproti jiným je
silnější ve zvuku, průraznější, barevnější. Ale nástroj sám nic nezmůže,
třebaže kvalitní housle jsou dobrá věc pro dobrého muzikanta. Raději poslouchám
hru dobrého muzikanta na horší nástroj než špatného na skvělý.
Když tak
přemýšlím nad vaším závratným startem, ráda bych zjistila, zda se vám někdy
nezatočila ze všech dosažených úspěchů hlava?
Tak vy jste to taky slyšela...
Nic jsem neslyšela, jen mě
zajímá, jestli jste vždy vystupoval takto skromně a přátelsky.
Já jsem byl takový vždycky! Když jsem začínal coby ten hezký mladý chlapec,
seděli jsme se spolužákem na koncertě v Rudolfinu a před začátkem si povídali s
neznámou dívkou z řady za námi. Ptala se: "Už jste slyšeli toho mladýho
Hudečka?" Zbystřil jsem a říkám, "co je s ním"? "No tedy, on
hraje docela dobře, ale je příšerně nafoukanej". To mi nedalo: "A vy ho
znáte?" Načež dívenka odvětila. "No ne, ale říká se to o něm".
Víte, ona sláva, kterou
získáte nekonečným cvičením, není srovnatelná s kariérou rychlokvašných hvězd.
Pravda, já jsem se taky proslavil ze dne na den koncertem v Londýně, jenže v té době
jsem už měl za sebou dvojí laureátství v mezinárodní rozhlasové soutěži
Concertino Praga, bezpočet dětských soutěží - a úspěch v zahraničí jsem nebral
nijak vážně. Mě tehdy spíš zajímaly fotoaparáty.
Dopřál jste si nějaký za
odměnu?
Kdepak, honorář sotva pokryl letenku. Ale šetřil jsem a později si koupil
východoněmeckou Exactu. Navíc, i když jsme doma počítali každou korunku, můj otec
ze mě nikdy nechtěl udělat takzvanou dojnou krávu a odmítal mnohé nabídky. Věděl,
že si nejprve musím vybudovat repertoár, abych celý život nehrál jen Paganiniho
houslový koncert. Když to srovnávám s některými z dnešních manažerů
a rodičů, vzpomínám na něj s úctou a láskou. Díky němu se ze mě nestalo
zázračné dítě, které září tři čtyři roky, objede svět s jediným houslovým
koncertem a pak po něm pes neštěkne.
Mimochodem,
stále vás zajímá fotografie?
Teď mě uchvátila fotografie
digitální, zejména proto, že si ji můžu zpracovávat, aniž bych musel rozdělávat
vývojky. Hrát si s fotkami mě baví víc než cvakání. Jinak ale nejsem z lidí,
kteří se chválí nebo dokonce živí tím, co neumí - i když vím, že je to teď
docela móda.
Když jsme se ocitli v oblasti
dalších umění - sdílíte názor, že kdokoli vstoupí na pódium, je tak trochu
herec?
Do určité míry souhlasím. Ať jste herec, politik nebo muzikant, přicházíte
publikum o něčem přesvědčit.
Dostalo se vám, třeba od
vaší manželky, herecké průpravy?
Nikdy, i když byla skvělá herečka. Dalo by se předpokládat, že bude na pódiu jako
ryba ve vodě, ovšem ona je člověk velmi plachý a citlivý. Při vystupování na
veřejnosti nemyslí na efekt a váží každé slovo. Já zase publikum miluju - jsem
exhibicionista, vlezu na pódium a cítím se šťastný. Uvědomte si, že poprvé jsem
veřejně vystupoval někdy v sedmi letech, postupně ke koncertům přibývaly i besedy,
takže mně koncertování spojené s verbálním projevem připadá samozřejmé. Ovšem
jen tehdy, odpovídám-li na otázky. Mám-li je pokládat sám, jak
tomu bylo několikrát v televizi, není mi to moc příjemné, zvláště děje-li se tak
podle předem daného scénáře. Možná vás překvapí, že jsem dokonce jako dítě
hrál s ochotníky. Nakonec nás obsadili jenom jednou, protože jsme
zlobili... Myslím si, že jestliže dnes vystupuji na veřejnosti, mluvím do médií,
měl bych si hlídat projev, kulturu řeči - byť jsem muzikant. Vždyť čeština je
krásný bohatý jazyk, nevím, proč by se měla ničit. Když moje žena píše a hledá
synonyma, s úžasem si uvědomuji nevídané vyjadřovací možnosti naší mateřštiny.
Najdete si čas na četbu?
Určitě, velmi mě obohacuje. Víte, muzika je o prožitku. Skladatelé do své hudby
vepsali prožité vášně, radosti, smutky. A když čtete životopisy velkých lidí,
zjistíte, jak měli strašně těžký život, jak jim mnozí házeli klacky pod nohy -
ať zmíním Smetanu, Beethovena, Van Gogha, Václava Talicha, Vášu Příhodu. Nebo
Čajkovského, který byl nakonec donucen spáchat sebevraždu jen proto, že se
odlišoval od ostatních. Tohoto génia miluju, v jeho hudbě je
tolik teskna a citu, že mi to skutečně vhání slzy do očí.
Když na mě někdy padne
melancholie a deprese, říkám si - asi to děláš dobře, protože v opačném
případě bys měl jen příznivce, všichni by ti tleskali a lichotili, ovšem právě
každý nepřítel je důkazem toho, že hraješ dobře. Proto děkuji nejen přátelům,
ale i nepřátelům. Přátelé mívají tendenci nás rozmazlovat, nepřátelé nás
posilují.
Jak konkrétně vnímáte
publikum - víte třeba, že se na vás přišli podívat známí?
Určitě! Když vím, že tam jsou, tak je v mezihrách hledám, a někdy objevím i
někoho nečekaného.
Bývá to
stimul?
Někdy taková nečekaná
"setkání" potěší, ale v žádném případě nemohu říct, že bych se
snažil víc, když v hledišti sedí kamarádi. Vůbec ne! Rád se na ně usměju, je
milé, když pochopí, že úsměv patřil jim, ale jinak vždycky hraju pro publikum.
Když jsou vám lidé věrní 36 let, stále plní sály, když moje první posluchačky
přicházejí s vnoučaty, je to něco nádherného, dojemného a hlavně si to
nekoupíte. Reklama vám vydrží pár let, ale když se takový vztah k interpretovi
dědí z generace na generaci, je to něco, co vám ani nedokážu popsat, protože tomu
sám nerozumím. Jsem šťastný, že mě to potkalo.
V roce 1997 jsem si připomínal
třicet let od londýnského koncertu - uspořádal jsem velké turné po republice,
symbolických třicet koncertů. Samozřejmě nesměla chybět Olomouc, kde jsem hrál v
Redutě vůbec poprvé s orchestrem. Přišel jsem na pódium, podíval jsem se doleva na
balkon a nemohl nevyslovit, že za těch třicet let se nic nezměnilo. I ty slečny na
balkoně jsou pořád stejně staré - či mladé.
Předpokládám, že
přítomnost obávaného hudebního kritika v publiku vás nerozhází...
Víte, já si především myslím, že u nás nejsou obávaní kritici. Mrzí mě - nejen
v hudbě, ale i v politice, ve filmu, všeobecně, že spousta věcí je špatně, kritik
to napíše a ono se vůbec nic neděje. Přeci kritiku máme od toho, aby do určité
míry čistila vzduch. Novinář píše, lidé si to přečtou, ale zkažený vzduch na
pódiích, v médiích či v politice zůstává. Takže já
kritikům naopak fandím - a vůbec se jim moje hraní nebo repertoár nemusí líbit.
Zaplaťpánbůh za ně, umělci a politici ze sebe někdy zblbnou a je třeba, aby jim to
někdo řekl. Ovšem fundovaně! Když kritik vytýká, nemá to být z kamarádství ke konkurenčnímu umělci, ale proto, že se skutečně snaží zápornou
kritikou pomoct. Někdy si totiž zvyknete i na své chyby. Já se o nich leccos
"dovídám" třeba na kurzech v Luhačovicích, když poslouchám hru svých
studentů a zjistím, že mě napodobují. Uvědomím si, že by se
pasáž dala interpretovat jinak, že existuje lepší jednodušší prstoklad. Pořád se
učíme - a kritik by nás měl vést.
Jste sám sobě
nejdůležitějším kritikem?
Snažím se, i když vím, že některé zlozvyky těžko rozpoznám. Jsem vždycky rád,
když přijde někdo z lidí, kterých si vážím, jako třeba můj profesor z AMU
Václav Snítil. Byl vždycky přísný, řekl bych dokonce, že někdy i víc než musel,
ale vím, že jeho slovo o mém výkonu platí - a jsem za to vděčný. Ostatně, díky
pedagogovi tohoto typu, stejně jako díky Davidu Oistrachovi dodnes
hraju před plnými sály.
Co v Luhačovicích, na
kurzech, které pořádáte už šestým rokem - chválíte, káráte?
Dávám studentům obrovskou volnost. Samozřejmě, že jim radím, ale především je
vybízím, aby se poslouchali a korigovali sami. Nejsem ten typ, který by žáky zdeptal
hned na první hodině - a jsou tací. Sám jsem měl přísné pedagogy, ale uměli
pochválit a to je velmi důležité. Zejména u dětí ve věku, kdy s nimi víc šijí
hormony než touha po krásné hře na housle, kdy řeší svoje
malé velké starosti. Jsem rád, když se nám podaří navodit kamarádský vztah. Kluci
mě dokonce berou za svého parťáka a volají k různým "lumpárnám".
Vždycky mezi nimi ohromně omládnu. Snažím se být na jedné straně přísný, ale na
druhé chci, aby si v Luhačovicích užili hezký čas, aby na
naše setkání vzpomínali tak, jako já dnes vzpomínám na své učitele. A aby si
kromě hraní odnesli i něco do života.
Jací studenti za vámi
přijíždějí?
Sejdou se mi žáci různé úrovně - na jedné straně třeba patnáctiletý Jirka
Vodička z Ostravy, který hraje naprosto fantasticky. Nebo stejně starý Péťa
Matěják z Prahy. To jsou virtuosové. Přijedou však i takoví, kterým to úplně
nejde a mají pochopitelně trému. Snažím se jim dodat sebedůvěru, aby šli na
pódium jako suveréni. Není nic jednoduššího než vzít lidem
sebevědomí. V choulostivém věku to může být fatální. Když takové děti pedagog
zdeptá slovy "jsi nula", pak se těmi nulami skutečně stanou. Když je
přesvědčím o tom, že jsou nejlepší - tak samozřejmě nebudou nejlepší, ale s tímto pocitem zahrají o tři sta procent lépe.
Jak by vypadal váš vysněný
hudební projekt, pokud by pro něj neexistovala sebemenší omezení?
To vím naprosto přesně: kurzy houslistů, violoncellistů a klavíristů, kam bych jako
pedagogy přizval špičkové kolegy z tuzemska i zahraničí. A možná bychom sestavili
orchestr. Ovšem Luhačovice bych nerad opouštěl a tam bychom zřejmě měli problém s
prostorem. Navíc jsou tady věčné finanční těžkosti. Víte, já bych Ministerstvo
kultury zrušil, udělal bych Ministerstvo umění a o zbytek
záležitostí by se staralo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Mám totiž někdy pocit,
že kultura je velmi široký pojem a že příliš ujídá vlastnímu umění. Vždyť
pod Ministerstvo kultury spadá i showbusiness a ten už v názvu jasně říká, že v
něm jde obchod. Podobné signály vysílá i obsah termínu
zábavní průmysl.
Přemýšlel jste někdy nad
tím, jak by se váš život vyvíjel, kdybyste se narodil se všemi dispozicemi v jiné
zemi?
Rozhodně ne, protože já jsem rád, že jsem se narodil tady a že jsem odsud nikdy
neodešel. I když pro muzikanty vážné hudby existovala četná politická omezení,
měli jsme zde tři stovky kruhů přátel hudby, které pořádaly deset koncertů do
roka. Něco takového skýtalo interpretům fantastické příležitosti! Dnes pociťuji
žalost nad tím, jak byla tato jedinečná síť rozprášena. Je
mi smutno z totálního nezájmu mocných!
Cítíte se být v zahraničí
coby hudební virtuos z Čech privilegován?
Tohle nesmíme přeceňovat. A nesmíme si myslet, že naše - zvláště některé -
orchestry patří ke světové elitě. Jsme výborní, ale ta špička je někde jinde,
protože i svět pokročil. Naše orchestry jsou raritní a skvělé v tom, že v nich z
naprosté většiny hrají Češi. Světová tělesa nemají mnoho domorodců, jsou velmi
"barevná". Úroveň tamních konkursů nemůžeme se zdejšími
poměry srovnávat. Prvních deset orchestrů světa není u nás - najdeme je v
Londýně, New Yorku, Clevelandu, Berlíně, Vídni, Mnichově, Moskvě. My jsme vítaní,
česká muzika má ve světě ohromný zvuk, ale musíme stále dokazovat, že jsme
skutečnými pokračovateli Karla Ančerla, a mám-li mluvit za
houslisty, pak Váši Příhody, Jana Kubelíka, Josefa Slavíka.
Pane Hudečku, jak se ladíte
před koncertem?
Ladíte? Já jsem pořád dobře naladěný - vždy se těším.
Jak často přicházíte s
novým programem?
Snažím se připravit každý rok minimálně jeden program. Je to čím dál tím
složitější, můj repertoár bobtná!
Bez čeho nemůžete v životě
být - a jakou příčku by v pomyslném žebříčku obsadily housle?
Nemůžu být samozřejmě bez své ženy! Muzikant potřebuje zázemí a s tím vlastně
souvisí i zdraví. Když tohle mám, pak už dnes následuje muzika. Ta mně v životě
přinesla spoustu radosti a štěstí, které vysoce převyšuje trápení. Je to můj
stimulátor, drží mě v dobré náladě.
Věříte na osud?
Absolutně - všechno je napsané.
JITKA NOVOTNÁ - MÁLKOVÁ |