Z odkazu lidové hudby čerpá v
posledních letech stále víc českých a zvláště moravských kapel, že by obavy ze
ztráty "národní identity" na prahu unijního Babylonu? Ale kdepak, mladí
muzikanti zkrátka zjistili, že je přirozenější poohlížet se po domácích
zdrojích než kopírovat zahraniční produkci, v tom horším případě pak usoudili,
že na celosvětovém vzmachu world music se mohou přiživit i oni. Mezi skupiny, které
se k vlastním kořenům neobracejí z ekonomických důvodů, ale z hlubokého
vnitřního přesvědčení o smysluplnosti takového konání, patří jak už zavedený Orchestr
zpěváka, operního režiséra a muzikálového herce Tomáše Kočka, tak vítěz
soutěžní části loňského ročníku festivalu Zahrada, vyškovská skupina Koňaboj.
Obě formace mají na trhu ještě čerstvá alba.
Směřování Tomáše Kočka ovlivnil Ulrychův Nikola
Šuhaj Loupežník (album Do kamene tesané aneb Ondráš) stejně jako verše
valašského básníka Ladislava Nezdařila, jež ve svých začátcích zhudebňoval
(alba Horní chlapci a Sadné zrno). Postupně se propracoval k autorskému
rukopisu, v němž se folklorní tradice mísí s jeho osobitými muzikantskými
představami, a na další desce, sbírce písní vzývajících ducha posvátného místa
starých Slovanů, beskydské hory Hodovnice, se již rozdíl mezi lidovkou a
lidovkou inspirovanou skladbou takřka zcela setřel. Platí to i novince Tomáše Kočka
a Orchestru nazvané Do tanca! Jak název napovídá, jde o album tanečních
písní lidového původu (severní Morava a Slezsko) i původních; oproti starším
deskám je rytmičtější a zvukově barevnější. Zpěvák pečlivě dbá na to, aby k
folklornímu materiálu přistupoval s úctou (úzkostlivě pečuje např. o výslovnost
různých nářečí), ale nebojí se pracovat ani s fantazií (ve skladbě Zbojnicky
zvrtek rekonstruuje stejnojmenný nedochovaný tanec).
Zatímco Kočkův Orchestr má za sebou alb již pět,
sedmičlenná skupina Koňaboj cédéčkem Já sa koňa bojím debutuje. Její
členové mají za sebou nejrůznější hudební zkušenosti - zpěvačka Jiřka
Šmukařová začínala ve folklorním sdružení Tatran, kapelník a kytarista David
Řehák zase v metalové kapele, houslista Milan Šána přišel z romské party Terne
čhave. Repertoár Koňaboje tvoří lidové písně z Horňácka, Valašska, ale i
východního Slovenska či rusínské oblasti, opatřené rockovým aranžmá. Recept to
není nikterak originální, před více než deseti lety ho dovedli k dokonalosti Redl a
Pavlica na společném albu AG Fleku a Hradišťanu. Od té doby se však nepodařených a
povrchních pokusů o křížení rocku s folklorem objevilo tolik, že se až sluší
před poctivostí a promyšleným přístupem Koňaboje smeknout. Stejně jako před
péčí, kterou soubor věnoval obsahu a grafické podobě bukletu svého alba (což
ostatně platí i o Tomáši Kočkovi).
MILAN ŠEFL
(Koňaboj: Já sa koňa bojím.
CD, 52 minut. Vyd. Indies Records, 2004. Tomáš Kočko & Orchestr: Do tanca! CD, 42
minut. Vyd. Indies Records, 2003.)
Písničky z nových CD skupiny
Koňaboj a Orchestru Tomáše Kočka si můžete poslechnout v sobotu 22. května na ČRo
2.