TV TIPY
Pondělí 17. 5. 2004 ČT 2 - 21.15
hodin
Dětství
v komunistickém ráji
Maďarskou
režisérku Mártu Mészárosovou proslavila trojice "Deníků", mapující
dospívání hlavní hrdinky ve spletitém poválečném období. Mészárosová
neskrývala, že se inspiruje vlastním osudem - ale teprve po pádu komunismu mohla
připojit závěrečný díl, který zachycoval, jak vše začalo. Snímek Malá Vilma:
Poslední deník je zarámován hrdinčiným dětstvím stráveným v sovětské
Kirgizii, kam se její rodiče, přesvědčení komunisté, ještě před válkou
vystěhovali. Popisované události si vybavuje již dospělá, zestárlá Vilma (Lili
Monoriová), která do míst, která ji vzala rodiče, přijíždí s úřední zprávou o
smrti svého otce ve stalinském vězení, chce se dopátrat co nejvíce podrobností.
Setkává se tam se svou dávnou dětskou láskou, místním chlapcem, jenž jí v
těžkých chvílích nejvíce pomohl.
Vyprávění se důsledně
přidržuje Vilmina subjektivního náhledu provázeného vnitřním komentářem, i když
nechybějí ani průhledy až dodatečně domýšlené. Není zcela zřetelné, kdy se
uplatňuje právě toto nazírání jakoby očima vzpomínek a kdy nastupuje režisérčin
nadhled. Vilmini rodiče totiž žili v mezinárodní cizinecké komunitě (byli tam lidé
z Německa, Polska, ze Španělska, dokonce jakýsi Zdeněk z Čech...), jejíž život,
jakkoli odloučen od civilizace a separován uprostřed horských masivů, jako by plynul
v samých radovánkách a hodování u prostřených stolů, za zpěvu Internacionály.
Výklad těchto úvodních
pasáží není jednoznačný - mohou to být Vilminy idealizované vzpomínky, ale také
autorská vize režisérky, snad své obrazy zamýšlející jako nepříliš
přesvědčivou konfrontaci s dobovým filmovým pojetím, zdůrazňujícím obdobné
motivy hojnosti. Každopádně lze předpokládat, že tyto výjevy nejsou nijak
zlehčovány, spíše mají poukazovat na naivitu zúčastněných, kteří vnímali
Sovětský svaz jako svého druhu ráj na zemi. Nasvědčoval by tomu záměrně
kontrastní akcent, jakým je čtení úředního textu o otcově obvinění ze
špionáže.
Vyprávění však i nadále
kolísá mezi (snad) idealizovanými vzpomínkami, do nichž vpadají drastické rezonance
- nejprve v podobě šířícího se strachu při zatýkání sousedů, poté v zatčení
Vilmina otce se zdůrazněným motivem rozbíjení soch v ateliéru. Vilmina matka se
ujímá zcela opuštěné dívenky polských manželů, kteří byli zatčeni. Opět jsou
zdůrazněny některé momenty, které uvízly v paměti - třeba dětské hry na
popravování, zazní legenda o městě pohřbeném od hlasinou jezera Issyk-Kul,
postižené ženy chystají dopisy Stalinovi, přesvědčeny, že on o ničem neví. Vilma
se posléze ocitá v sirotčinci, kde má zapomenout na svůj původ, na svou vlast, na
své blízké...
Mészárosová
se naštěstí vyhýbá přímočarému politickému pamfletu, ale ne vždy se jí
zdařilo postihnout zaostalý kout stalinského impéria. Vyprávění se rozpadá do
nevýrazných segmentů, mnohdy poznamenaných zájmem o krajinomalbu či místní
zvyklosti, také jednotlivé postavy zůstávají ve svém popisu i motivacích chabě
rozpracovány, třebaže skýtaly mimořádné možnosti. Týká se to zejména
záhadného Zdeňka, který udržuje dobré styky s represivními složkami (přes
aktivní podíl na zatýkání se snaží v rámci svých omezených možností i
pomáhat), aby nakonec skončil sebevraždou, týká se mladého "vnitráka",
jenž se z války vrátí doživotně zmrzačen. Není postižen paralyzující vliv
masových represí, bezvýchodná srážka vyznávaných ideálů s nepochopitelnou
realitou je prezentována s krajní popisností stejně jako vymývání mozku, které se
děje dětem ve všech kolektivních zařízeních, ve škole i později v sirotčinci. Ve
vyprávění nakonec převáží zpola exotické, zpola pohádkové rysy, které
vnášejí jistý nádech neskutečna, snad snového rozměru, které má chránit před
zničujícím prohlédnutím, jakého se ostatně obává již dospělá Vilma, když
váhá s nahlédnutím do úředních dokumentů, které obsahují surovou pravdu.
JAN JAROŠ
Úterý 18. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Má
šťastná hvězda
Paní Zdenka Fantlová ve filmu vypráví
svůj podivuhodný příběh plný zvratů a mezních situací. Od šťastné první
republiky přes Terezín a svoji hlavní velkou lásku až po Osvětim, Gross Rosen,
Mautausen, transport, pochod smrti a Bergen Belsen. Tam ji zachránil anglický voják. Je
to vypravěčka se smyslem pro detail a výbornou pamětí, navíc ve svých osmdesáti
letech s ohromným šarmem. Nejen její příběh, ale i její vyprávění je nevšedním
zážitkem.
Středa 19. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Glaukom -
Neslepněme zbytečně
Zelený zákal neboli glaukom může začít
velmi nepozorovaně, a v tom spočívá jeho hlavní nebezpečí. Když pacient pozná,
že se něco děje, bývá skoro vždy už pozdě. Odumírání buněk očního nervu a
cestu k postupném oslepnutí už nelze zastavit. V ČR žije přibližně 200 000 lidí s
diagnózou glaukomu. Z toho na 80 000 lidí o své chorobě ještě nic netuší a není
nijak léčeno. Základní prevencí jsou pravidelné prohlídky u očního lékaře.
Pokud se glaukom podchytí v počátečním stadiu, je možno jej úspěšně léčit.
Čtvrtek 20. 5. 2004 ČT 2 - 20.55 hodin
Adopce na dálku
pomáhá
Režisérku Olgu Sommerovou to
táhne do východních koutů Evropy - pro filmaře tu je prý neustále posvícení. "Mám
ráda celý ten východ - od Podkarpatské Rusi přes Ukrajinu až po Rusko. Před časem
jsem točila film o volyňských Češích, kteří žili na Ukrajině a zamilovala jsem
si je," popisuje dokumentaristka svůj vztah k této části světa. Nový film Děti
pod Karpaty věnovala Podkarpatské Rusi, konkrétně rodinám dětí, které jsou
"adoptovány na dálku" z České republiky (což v praxi znamená, že zájemci
přispívají zmíněným dětem šest tisíc korun ročně na šaty, jídlo a učební
pomůcky).
Spolu s pracovníky ostravsko-opavské Diecézní charity
se mezi tyto rodiny česká filmařka vypravila a byla doslova unesena. "Všichni
jsme byli z tamních lidí a jejich života nadšeni. Obyvatelé Podkarpatské Rusi jsou
jiní, než na jaké jsme zvyklí u nás. Byli k nám ohromně vlídní a vstřícní,
přestože jsou chudí. Z jejich chudoby pak asi vyplývá vztah k alkoholu i jejich
zbožnost. Co jiného jim tam ostatně zbývá?" vypráví. Sama Sommerová se
stala adoptivní maminkou. Přispívá na Natálku, čtrnáctiletou dospívající slečnu
z neúplné rodiny. Za něco obdivuhodného to ovšem nepokládá: "Vždyť jde o
pouhých sedmnáct korun denně!", vysvětluje.
Snímek nám zprostředkovává
pohled na život obyčejných lidí v místech, která bývala součástí
Československé republiky. Žije se tu prý doslova na ulici. "Tolik lidí
pohromadě jsem nikde jinde v Evropě neviděla," vzpomíná Olga Sommerová na
zážitky z Tjačeské oblasti, jediného místa Ukrajiny, kde je dnes porodnost vyšší
než úmrtnost.
Důležitou postavou filmu je i
pater Petr Krenický. "Právě on spolu s Gézou Machalou podkarpatskoruské
adopce zorganizovali. Dnes už je tu adoptovaných 500 dětí. Mimo to pater Krenický
staví na Podkarpatské Rusi řeckokatolické kostely. Má jich být čtrnáct, některé
z nich už stojí," přibližuje Olga Sommerová jednoho z protagonistů svého
filmu.
(top)
Pátek 21. 5. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin
Kouzelný
výtah
Čtrnáctiletá Susan Shawsonová
nenachází pochopení ani u zaneprázdněného otce, ani u hospodyně, která se o ni po
smrti maminky stará. Jednoho dne dívka náhodou zmáčkne podivnou číselnou kombinaci
v kabině jejich starého výtahu, a ocitne se na stejném místě, ale v roce 1881.
Naštěstí se rychle vzpamatuje a spřátelí se se stejně starou dívkou Victorií a
jejím bráškou. A když se Susan posléze podaří zjistit, jak vlastně zázračný
výtah funguje, nic nebrání tomu, aby volně cestovala časem. Nejvíc ji to ovšem
táhne právě za Victorií, která se nutně potřebuje zbavit chamtivého nápadníka
své matky...
Sobota 22. 5. 2004 ČT 1 - 20.50 hodin
Robin
Hood: Král zbojníků
"Před 800 lety vedl král Richard Lví
srdce 3. křižáckou výpravu, jejímž cílem bylo vymanit Svatou zemi z područí
Turků. Většina mladých anglických šlechticů, kteří bojovali pod jeho praporem, se
už domů nevrátila. "... V tureckém vězení poznáváme i mladého Robina z
Locksley, který zde pomůže na svobodu svým dvěma přátelům. Cestou domů mu jeden z
nich zachrání život vlastním tělem, druhý se stane věrným průvodcem a rádcem.
Mladý Robin však při návratu k anglickým břehům poznává, že doma není všechno
tak, jak si představoval. Ve vypáleném rodinném sídle najde mrtvého otce a jeho
úhlavním nepřítelem se stává původce všeho zla v kraji, bratranec nottinghamského
šerifa Gisborn. Králův oddaný šlechtic se za těchto bouřlivých poměrů
proměňuje v psance a zbojníka...
Neděle 23. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Šance
pro naši přírodu
Vstupem ČR
do Evropské unie se leccos mění i v oblasti ochrany našeho životního prostředí.
Doufejme, že to budou změny k lepšímu, zkušenosti vyspělých evropských států
nás k této naději snad opravňují. Ochraně přírody a lidem, kteří ji mají v
popisu své práce i jako koníčka, se věnuje nedělní Večer na téma... Šance pro
naši přírodu.
Dokument Marie Šandové Zelená
šance se týká vytváření evropské soustavy Natura 2000 v České republice.
Zachycuje, jak ornitologové připravují návrh územní ochrany ptáků podle
"ptačí" směrnice Evropské unie, zavítá mezi týmy přírodovědců,
ochranářů a odborníků mapující stanoviště volně žijících druhů flory i fauny
podle dalších směrnic. Terénní akce natáčela autorka na jižní Moravě a na jihu
Čech.
Režisér
Marián Polák mapuje ve filmu Lovci beze zbraní ty, kteří přírodou žijí a
snaží se ji zobrazit - filmaře, malíře a fotografa. Odhaluje, v čem se asi skrývá
tajemství této práce a přibližuje i další důvody, proč se tak náročnou prací
zabývat. Film je holdem všem, kteří svou trpělivost a um věnovali přírodě a
zachycování života v ní. Další snímek Večera na "přírodní" téma je
věnován potápěči Hugu Habrmanovi. Potápět, a hned s kamerou a fotoaparátem, se
začal před deseti lety. Zatímco většina ostatních míří s kamerami do vod moří a
oceánů, Hugo propadl světu našich řek, tůní, zatopených lomů a pískoven.
Režisér Zdeněk Pojman s
kameramanem Ladislavem Ratajem nám v dalším dokumentu přiblíží Tajemství hmyzu
a lidí. Lidé a hmyz žijí vedle sebe odedávna. S postupem civilizace se však
mění i naši hmyzí průvodci. O tom a také o hmyzích inspiracích člověka film je.
Snímek nazvaný Přírodopis jednoho města objasňuje důsledky zásahu do
pražské krajiny na proměny společenstev rostlin a živočichů, v obecnější rovině
pak ve snímku jde o poznání příčin a následků působení člověka vůbec.
Obloukem se Večer na téma vrací
k evropské ochranné soustavě Natura 2000. Dokument s názvem Ptačí perspektivy nás
seznamuje právě s tímto projektem, impulsy jeho vzniku a obsahem a zaměřuje se
především na ochranu volně žijících ptáků.
TOMÁŠ PILÁT |