číslo 23 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
V
několika dalších pokračováních výletů do historie záznamu zvuku se seznámíme s
písničkami a kuplety na téma moderních dopravních prostředků, které se zachovaly
na meziválečných šelakových gramodeskách. Některé ze zvukových nahrávek,
jejichž námětem bylo používání motocyklů a tramvají, uslyší v původním
znění posluchači ČRo 2 - Praha v úterý 1. června krátce po 21. hodině.
Cesty kolem světa
(I.)
Motorové dopravní prostředky začaly být námětem českých populárních písniček a kupletů zhruba od první poloviny dvacátých let minulého století. Téměř současně se některé z kupletů na téma cestování moderními samohyby natáčely i na gramofonové desky. Zájem textařů poutaly pochopitelně především automobily známých značek, ale jejich časté pozornosti se těšily i motorky, vlaky, letadla nebo vzducholodě. Z textů některých písniček na toto téma ovšem již tehdy vyplývalo, že primárním účelem používání moderních dopravních prostředků nemusí vždy být jen pouhá snaha jejich uživatelů přemístit se z bodu A do bodu B. Nijak nás to ovšem nemusí překvapovat - vždyť motocykly a automobily jistých značek slouží i dnes spíše k vyjádření buď určitého životního stylu nebo stavu konta jejich majitelů, než ke smysluplnému překonávání vzdáleností. Podívejme se nejprve na některé známější populární písničky českých autorů, v nichž hrály přední úlohu motocykly. Snad prvním gramofonovým snímkem v ČSR, který zmiňoval motocykl určité konkrétní značky, byla nahrávka kupletu Rudy Juristy s názvem Motorka, který v roce 1928 nazpíval na gramodesky značky Odeon za doprovodu anonymního orchestru komik starší generace Ferda Kohout (1877-1974). Než ocitujeme část jeho textu, měli bychom pro nepamětníky zmínit skutečnost, že v meziválečné době do ČSR v hojném množství dovážené motocykly britské značky BSA bývaly většinou dodávány ve dvoustopém provedení - spolujezdec (či v našem případě spolujezdkyně) si během jízdy hověl v částečně kapotované "lodičce". Autor textu našeho kupletu dal ovšem v tomto daném případě přednost účelovějšímu výrazu "kočárek" - to proto, aby dívky upozornil, že výlet do přírody v letním horku může dopadnout i nemile: Když zvuk trubky auta někde zazní, všechny mladé dívky rázem blázní, neboť Praha stůně v horečce po BSA kolečce. Nic lepšího není nad trojkolku, máš-li benzín a v kočárku holku - vždyť na výlet holka s klukem dnes nešla by už per pedes. Máš-li motor, najdeš dívku lehce, bez motorky žádná kluka nechce, dnes u dívek dosáhneš svůj cíl, čím máš více koňských sil. Na výlet o závod jedeš s větrem, ale za třicátým kilometrem v křoví schováš motor BSA a jdeš s pannou do lesa. Proto, panny, když k vám přijde milý, ptejte se ho dřív na koňské síly, a kdyby kluk neměl motor snad, pak ho nechte raděj stát. Dejte pozor, neboť často z horka od kočárku ujede motorka a naposled v žalu hlubokém zbyde holka s kočárkem! Kdo má 6HP motorku s kočárkem jako postýlku, kdo si chce do ní pannu dát, tomu nesmí motor nikdy vynechat... Dovozce motocyklů značky několikrát zmíněné v textu nepochybně propagaci svých strojů vítal, ale nejspíš ji nijak neinspiroval ani finančně nepodporoval. Účelově reklamní texty byly totiž v oné době výrazně prvoplánovější, zato však mnohem nudnější, než text výše zmíněného kupletu Motorka. Na gramofonových deskách z třicátých a čtyřicátých let se například zachovalo hned několik reklamních nahrávek propagujících motocykly chvalně známé domácí značky JAWA. Jednu z nich si výrobce těchto motocyklů nechal v roce 1939 natočit u gramofonové firmy Esta a od jejího přehrávání na brněnském veletrhu strojírenského zboží si nejspíše sliboval zvýšenou návštěvnost svého firemního stánku. Byly v něm tehdy totiž vystaveny nejnovější modely motocyklů JAWA o obsahu 175 a 350 ccm pyšnící se vymoženostmi, jejichž výčet předčítal z této gramodesky "přátelům motocyklismu" monotónní mužský hlas: Všechny stroje JAWA mají nyní primérní řetězový převod v olejové lázni. Zde jsou dvě přednosti v jednom: jednak že je to převod řetězový, jednak že běhá v olejové lázni úplně uzavřené a utěsněné proti vnikání nečistot. Zkušenost ukázala, že řetězový převod je nejtišší způsob přenosu hnací síly mezi motorem a rychlostní skříní. JAWA má nová elegantní, vyšší a širší řidítka a zvýšenou vzdálenost mezi řidítky, sedlem a stupačkami... O tři roky později si výrobce motocyklů JAWA objednal další reklamní gramodesku, tentokrát u firmy Ultraphon. Tuto nahrávku - pro změnu určenou tentokrát "přátelům motorismu" - uvádí dialog, v němž si jeden z dvojice mládenců stěžuje, že by jel na výlet, ale nemá čím. Jeho kamarád mu hbitě nabídne k vyzkoušení motocykl značky JAWA patřící jeho bratrovi a oba mládenci si pak společně s dívkou Marijkou vyjedou na výlet. Zaznívá burácení startovaných motocyklů a dívka se záhy zalyká štěstím: Hoši, jedem! Už jsme venku! Ten vzdoušek! A což teprve v lese - a tam jsme za chvilku! Poté se dá celá trojice do zpěvu a za doprovodu orchestru Karla Vlacha přednese optimistickou Píseň motorů začínající slovy Vesele vpřed a nahoru... Druhá strana této desky pak přibližuje přátelům motorismu historii výroby "lidových motocyklů JAWA světové třídy" a objasňuje, proč jsou tyto stroje tolik oblíbené - mezi různými důvody je uváděn například i následující velice racionální: Naše sportovně založené dívky mají rády hezké červené JAWY proto, že jim to na nich tolik sluší... A k tématu motorek v písničkách a kupletech uveďme na závěr ještě jednu zvlášť povedenou taškařici. Je známo, že do četných střetů s různými dopravními prostředky se dostával ve svých výstupech a gramofonových nahrávkách komik Ferenc Futurista. Na gramodesce značky Esta z roku 1934 původně považoval za příčinu jedné takové kolize dva motocykly - jak se ovšem záhy ukázalo, skutečnost byla trochu jiná. Ve scénce s názvem Pacient objasňuje Ferenc v dialogu s panem doktorem příčinu "silničního lišeje" ve svém obličeji následujícími (foneticky přepsanými) slovy: Tak copak vám vlastně schází? Vypadáte nějak polámán! - Ále, šel jsem po silnici a byla tma jak v pytli. - Někdo vás přepad? - No jo, přepad - motocykl. A kdyby jeden: voni dva. - No a? - No, kdyby ale voni byly jely ty motocykly za sebou! Ale voni jely vedle sebe - jedno světlo se ke mně blížilo po pravý straně silnice, druhý po levý. Tak sem si to přesně namířil mezi ty světla. - No a? - Von to byl autobus! (Pokračování příště)GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Obrazové materiály archiv autora |