Jiří Menzel:
Komedie je
nevděčná, ale lidi ji potřebují
Bylo těžké
vás pro četbu získat?
Ne, podobné projekty mají mé sympatie, moc se mi líbily i povídky Petra Šabacha,
které v Radioservisu vyšly.
Bohumil Hrabal
vás provází skoro celý život, natočil jste
podle něj své snad nejúspěšnější filmy. Jak
jste se k tomu dostal?
Na začátku jsem měl štěstí: mí
starší kolegové, Jaromil Jireš, Honza Němec, Věra Chytilová a Evald Schorm se
rozhodli, že budou natáčet film podle Hrabalových povídek. Jednomu z nich, už ani
nevím komu, jsem se zmínil, že bych to chtěl dělat s nimi, protože jsem Hrabala
miloval. A oni to oznámili ve skupině Šmída - Fikar, která film připravovala, a
přimluvili se za mě. A tak, aniž bych musel absolvovat povinná léta asistování,
mohl jsem dělat jednu z povídek do celovečerního filmu Perličky na dně. Podobně se
to tehdy povedlo i Ivanu Passerovi, naši spolužáci, mladí, ale v té době už i
úspěšní režiséři, nás vzali do party. Moje povídka dopadla dobře, potom mi ve
skupině nabídli dalšího Hrabala, Ostře sledované vlaky, a pak už to jelo.
S Hrabalem jste se
i osobně spřátelil.
Během příprav na Ostře sledované vlaky jsme se hodně stýkali a spolu film
připravovali. Později, během normalizace, nás sblížilo, že on i já jsme byli
zakázaní. Často jsem za ním jezdil do Kerska a trávili jsme spolu spoustu času.
Jako byste
si s Hrabalem byli souzeni i tragikomickou tóninou
jeho příběhů - tuhle polohu přece máte
rád i vy. Ale přesto jste se dost
lišili, nebo ne?
Ono by to ani nešlo, abychom byli
úplně stejní. Každý z nás byl jiný. To ostatně platí i pro všechny režiséry,
kteří se Hrabalem zabývali. Když se podíváte na "Perličky", vidíte, že
všichni účastníci toho záslužného projektu udělali sice hrabalovský film, ale
každý na úplně jiný způsob. Člověk se nemůže zapřít, být pouze a jen ve
službách autora. Někteří hrabalofilové tvrdí, že mé filmy nejsou tím
"pravým" Hrabalem. Ale "pravého" Hrabala by mohl udělat jen pan
Hrabal sám. Každý jiný filmař nutně musí Hrabala v něčem ochudit. Žádná
literatura se nedá přepsat do filmu bez určitých úprav, někdy třeba i ztrát.
Který ze svých
filmů podle Hrabala máte nejraději?
Nemám mezi nimi žádného favorita, svoje filmy nijak nehodnotím. Jsem rád, že jsem
je mohl udělat, ale k žádnému z nich nemám zvláštní vztah.
Ale k některé z
jeho knížek snad máte přece jen nejblíž?
Mám rád hlavně jeho první povídky, možná proto, že jsem se s nimi setkal nejdřív
- Perličku na dně, Pábitele. První setkání s Hrabalem bylo nejintenzivnější. Ale
největší literární hodnotu má podle mě Příliš hlučná samota. Řekl bych, že
je to nejen nejlepší Hrabalova knížka, ale jeden z vrcholů české literatury vůbec.
Vzbuzuje ve
vás causa "ukradeného" filmu Obsluhoval jsem
anglického krále ještě negativní emoce?
Nemá cenu se k tomu vracet. Je to za
mnou. Přeju každému, kdo se do toho pustí a budu mu jen držet palce, aby to
nezpackal.
Stýkal jste se
s Bohumilem Hrabalem i v posledním období jeho
života?
Moc intenzivně ne, já se ho někdy dokonce i bál. V posledním období reagoval na
všechny lidi, kteří ho oslovili, na každého kolem sebe, podrážděně. Fyzická
bolest, kterou musel snášet, a jeho napjaté nervy způsobily, že byl na lidi často
hrubý. To jsem těžko snášel. Potom se třeba uklidnil a omluvil
a dokázal být i hodný a laskavý. Ale stejně bylo pro mě dost těžké za ním
přijít a nechat si pro nic za nic vynadat. Obdivuju jeho blízké přátele, pány
Mazala, Kotta, Vodičku, Poetu a další, kteří ho měli natolik rádi, že s ním
dokázali zůstat i když měl špatnou náladu. Já na to byl
trošku citlivej. A vzhledem k tomu, že jsme spolu prožili mnoho hezkých chvil, radši
jsem si je nekazil. Věděl jsem, proč se tak chová, ale neuměl jsem to překousnout. I
když na mě uměl být i v těch posledních měsících někdy
laskavý, pochválil mou knížku, kterou jsem mu dal přečíst, dokonce mi pochválil i
obě verze scénáře na film Obsluhoval jsem anglického krále. Nevím, jestli to bylo
proto, že mi chtěl říct něco milého, ale tvrdil mi, že to četl a líbilo se mu to.
Vyhovuje vám - při vašem
dobrém zdraví a kondici - být tak dlouhou
dobu "jen" filmovým klasikem a skoro nic
netočit?
Už jsem si zvykl, jsem "klasikem" větší polovinu svého života. A jako
klasik pociťuji taky hodně nevraživosti.
K image
"klasika" hodně přispívá i spousta vašich
cen a vyznamenání. Za Ostře sledované vlaky jste
si přivezl Oscara a postupně další pocty,
například z filmového festivalu v San Francisku cenu
za celoživotní dílo. Byl jste prvním Čechem,
který ji dostal, teprve letos na jaře přibyl
Miloš Forman. Potěšilo vás to tehdy?
Asi ano, byla to moje první cena za
celoživotní dílo, od té doby jsem jich dostal asi deset v různých zemích, při
různých příležitostech. Tenkrát v San Francisku to bylo pro mne trochu legrační,
ukázali mi galerii portrétů lidí, kteří tu cenu dostali přede mnou - samí starci
nad hrobem. Připadal jsem si mezi nimi nepatřičně mladý. A to mi bylo už padesát.
Uložil jste
si některou cenu na zvlášť čestné místo?
Ke svým cenám nemám sakrální
vztah. Spíš se za ně trochu stydím. Pro mě má daleko větší cenu, když se na mne
někdo na ulici usměje a řekne: Dobrý den, pane Menzele, máme rádi, co jste udělal,
kdy zas něco natočíte? To mi dělá větší radost. Možná je ode mě nevděčné to
říkat, ale ceny se často dávají z různých důvodů. Bývá v tom i určitá
politika: Musíme udělit cenu, komu ji letos asi dáme? Kdo ji ještě nedostal? Kdo
ještě neumřel? Spontánní oslovení od cizího člověka vnímám jako
upřímnější.
A co
cena, kterou jste si nedávno přivezl z
Maďarska? Mohla být pro vás příjemná, vždyť
tu zemi máte rád.
To není cena, ale řád, jmenuje se
Řád středního kříže s hvězdou, velmi prestižní vyznamenání, z cizinců to
pokud vím dostal jen málokdo. Víc mne ale hřeje, že mne v Maďarsku mají rádi, že
se tam promítají moje filmy, vydávají moje knížky. Dokonce na DVD vydali filmy,
které u nás nevyšly.
Vzhledem k
vašim dlouholetým blízkým vztahům s Maďarskem jste
si ten řád určitě zasloužil. Spolupracujete
přece s Maďary už hodně dlouho.
Především mají rádi Hrabala.
Snad proto mě tam opakovaně zvou, režíruju tam divadlo a hrál jsem v několika
maďarských filmech, i hlavní role. Mám tam hodně přátel. Ale ty mám taky třeba v
Chorvatsku, Bulharsku a jinde.
Právě tyhle země
jsou u nás dost přehlíženy, aspoň pokud
jde o výměnu kultury a informací.
U nás panuje takový hloupý snobismus, že když něco není z Německa,
Francie, ze západní Evropy nebo z Ameriky, ohrne se nad tím nos.
Když se
vás ptají, proč nenatáčíte filmy, zpravidla
odpovídáte, že neumíte pro své projekty shánět
peníze. Kdyby vám teď nabídl někdo například
sto milionů korun, po jakém námětu byste
nejraději sáhl?
Po žádném, protože kdyby mi
někdo dával takové peníze, musel by taky říct, co za ně chce. Nedokázal bych
vyhazovat cizí peníze pro své vlastní potěšení. Už se stalo, že jsem měl
najednou v ruce mnoho milionů. Ale látka, kterou mi k tomu nabízeli, se mi nezdála k
těm penězům úměrná.
Vrátíte se
k filmu?
Věřím, že ano. Pořád mě to
docela baví. Udělal jsem třeba deset minut filmu do jednoho mezinárodního projektu a
byla to moc příjemná práce, která se povedla. Nechtěl bych udělat zbytečný film
jen proto, abych nějaký udělal. I tak vzniká na světě mnoho zbytečných filmů.
Jak si
rozumíte se současnými českými filmy?
Neznám jich mnoho, ale ty, které
jsem viděl, mne příjemně překvapily. Měl jsem taky možnost vidět filmy mladých
tvůrců z jiných zemí, ze Západu i z Východu a zdá se mi, že v nich bývá, obecně
řečeno, příliš mnoho krve a zloby. Cítím z nich určitou nelásku, vztek na svět.
A mnoho sebestřednosti. Zatímco české filmy, třeba ty, které dělá Alice Nellis,
Jan Hřebejk nebo Honza Svěrák, mají v sobě pozitivní náboj. To se nedá říct o
mnoha filmech mladých tvůrců z jiných zemí. Mladý člověk je přirozeně
ctižádostivý, a tak cílem jeho filmu zůstává často jen to, že chce na sebe
upozornit. Možná to bude znít nemoderně, ale vyrostl jsem v době, kdy se soudilo, že
to, co děláme, má mít smysl, má lidem něco říkat, má je povzbudit. Ať vezmete
Chytilovou, Schorma nebo Formana - my všichni jsme tyto tendence měli. A jsem rád, že
současní mladí čeští režiséři to po nás svým způsobem podědili.
Soudobí filmaři, které
jsme jmenoval, jako by opravdu měli tak trochu
po vás laskavé vidění světa.Radši moc
nepoužívejte slovo "laskavý"! Má dnes pejorativní význam. Mně se na
mladých filmařích líbí, že jsou věcní, nesentimentální, střízliví, přitom
chápající. Kritičtí i láskyplní.
Od počátků
své profesionální kariéry jste stále jednou
nohou v divadle. Je to náhoda nebo nutnost?
Ani jedno, ani druhé. Divadlo jsem
měl rád vždycky, rád bych ho byl studoval, ale nevzali mě na DAMU. Chtěl jsem tedy
aspoň dělat televizi, ta se vyučovala na FAMU, a tam mne přijali. Otakar Vávra, do
jehož ročníku jsem se dostal, ze mě udělal filmového režiséra. Stejně jsem ale
během studia docházel na DAMU a získal tam kamarády, kteří věděli, že mám rád
divadlo. Když se zakládal Činoherní klub, pozvali mě, abych pracoval s nimi a já
přijal. Hned potom jsem dostal první nabídky pro práci v zahraničí. Živilo mne to i
v dobách, kdy jsem s obtížemi dostával práci doma. Vždycky jsem chtěl dělat
taková představení, aby divák, který je uvidí, měl chuť se do divadla vrátit.
Jako student jsem zažil několik večerů v divadlech, kde z jeviště vyzařovala
zvláštní radost. Radokův Nestroy, Strehlerův Goldoni, Semafor. Představení, ze
kterých jsem odcházel s nadšením a chutí žít. Žádná režisérská exhibice. To
byl můj vzor, můj cíl, za kterým pořád jdu. A jsem rád, když se mi to občas
podaří.
Tahle motivace je
zřejmě i v základech vašeho zájmu o komedii,
které se soustavně věnujete.
Ano, podle mě je komedie nejužitečnější. Vážné věci bývají často povrchní,
někdy i pokrytecké. Myslím, že dělat komedii je sice nevděčnější, ale
užitečnější. Je snadné nad ní ohrnovat nos, ale lidi ji potřebují, a kvůli tomu
to dělám.
Kdybyste nebyl doma
tady, ve které zemi byste mohl docela dobře
žít?
Každá země má své přednosti i obtíže, těžko bych si vybíral. Ale rád jsem
vždycky dělal na severu Evropy, ve Finsku, Norsku, Švédsku. Líbí se mi jejich
obyvatelé, jejich čistota, určitá řádnost, která má svůj smysl v životě i v
divadle. Pokud jde o divadlo, většinou jsem měl štěstí pracovat se souborem, se
kterým jsem se okamžitě mohl sbratřit. Mám radost, že se na mnohá místa mohu
vracet znovu a znovu mě tam zvou. S některými kolegy se stále stýkám, zůstaly nám
přátelské vztahy, i když už tam nepracuji. Herci vycítí, že
nejsem z těch režisérů, kteří si chtějí na jejich zádech postavit svou slávu,
že pracuju pro ně.
Co připravujete?
Teď mám chvilku volno, řekl jsem si, že si dám pauzu a budu se flákat.
Dlouho to asi
nevydržíte.
Ale jo. Celý život jsem se na to těšil. Mohl jsem teď přijmout nabídky řady
divadel, ale všechno odsouvám. Celý život jsem byl líný. A teď si konečně mohu
dovolit si zalenošit, dokud jsem při síle a při smyslech. Pro příští sezonu mám
před sebou nějaké práce v divadle i ve filmu, ale to je zatím
naštěstí daleko.
A herecké
nabídky?
O těch zatím nevím, ale beru je.
Hrát je lepší než režírovat. Je to velmi pohodlné. Autor vám vymyslí, co máte
říkat, režisér řekne, co máte dělat. Vy jen posloucháte a nemáte za nic
odpovědnost. To je pro mne úlevné. Ještě hezčí je nedělat vůbec nic, být doma a
vyhánět z hlavy myšlenky.
!!!foto č., popisek: "První
setkání s Hrabalem bylo nejintenzivnější," říká Jiří Menzel (1938),
režisér, který podle Hrabalových knih natočil čtyři celovečerní filmy - Ostře
sledované vlaky, Skřivánky na niti, Postřižiny a Slavnosti sněženek - a podílel se
také na CD Perličky Bohumila Hrabala. Vedle filmové tvorby se Menzel vždy věnoval
také divadlu - jeho režie Mandragory v Činoherním klubu se hrála 11 let, velký
úspěch sklidily i další režie, např. Tři v tom. Jako herec se uplatňuje ve filmu
(Rozmarné léto, Kdyby tisíc klarinetů, Hra o jablko), v divadle (Penzion pro svobodné
pány) i v televizi (Povídky malostranské, seriál Hospoda) |