číslo 24
vychází 31. 5. 2004

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Vladimír Svoboda - temperamentní malíř a vášnivý diskutér nevelkého vzrůstuVladimír Svoboda:
Tvůrčí nadšení musí být provázeno skepsí

Proč jste zvolil celoživotní mlčení u malířského stojanu, když jste při své výřečnosti mohl uspět v politice? Představte si, jak snadno byste "trhal" svého protivníka!
Nabídky tohoto typu přišly, ale odolal jsem. Politika potřebuje chladnou hlavu a já bych neuměl postupovat jako diplomat. Jsem "pruďas".

Obdivuji také váš vypravěčský talent. Po kom asi je?
Určitě po mém dědečkovi. Byl to prostý člověk, ale popisoval mi svoje vojančení na Balkáně za první světové války tak plasticky, že jsem znal celý jeho pluk včetně majora Klečky, tak se mi ta jména vryla do paměti. Dovedl jsem si představit i scenérie, v nichž se tehdejší události odehrávaly. Když jsem po letech jel se svým synkem jedním údolím v Rumunsku, měl jsem utkvělý pocit, že jsem tam už někdy byl. "Mirečku," ptám se, "jak se jmenuje tohle údolí?" Kluk vzal mapu a slabikoval: "tur-nu-ro-su..." - "Turnu Rosu? Tak to je průsmyk Červené věže! Tady sloužil tvůj pradědeček a já vím, kde se cesta rozdvojuje a kde to končí." Tak přesně se ta scenérie kryla s dědečkovým vyprávěním! On se díval na svět jako umělec, jenže se to nikdy neprojevilo.

Jak to? Čekalo to přece na vás! Geny se prý dědí přes jednu generaci.
Se mnou je to složitější. Táta si pro potěchu maloval a já od malička čichal vůni terpentýnu. Po mých omylech při studiu na veterině jsem vklouzl zpět do rodných bot a stal se ze mne malíř.

Psycholog by měl pro vaše malování ještě jedno vysvětlení. Kdo rád mluví, musí se naučit mlčet... Říká se tomu "protiúkol".
Možné to je. Věřte však, i když to tak nevypadá, že jsem rád celé dny úplně sám a umím být sám - běda, když mě někdo vyruší! A ty moje úterky? To abych neztratil komunikaci s lidmi. Zajímám se o věci veřejné a informací je dnes tolik, že to jeden nepřehlédne.

Svobodův Sokolník. Obraz útoku nebo plachosti? Záleží na tom, co chceme vidět...Jak jsem si přečetla z programu k vaší poslední výstavě, netvoříte na plátnech, ale zvolil jste středověké dřevěné desky, na nichž pomocí rašple děláte plastický reliéf z olejů a plavené křídy. Na to pak přijde jemnější rastr. Přesně tak pracovali gotičtí mistři. Jenže na vašich obrazech, pokud to není zrovna křížová cesta, nejsou svatí, ale fantaskní zvířata, pojednaná spíš kubisticky: rozčepýřené kohoutí ocasy, sem tam tykadlo nebo zobák, objekt je zobrazen ze všech stran a divák si musí ty rozptýlené plochy poskládat v celek, což na něj klade určité nároky. Na druhé straně je to napínavé a divák jakoby se stal spolutvůrcem takového obrazu...
Gotika je pro mne jakési východisko, technický postup, který mi do jisté míry vede ruku. V gotice ale nevěděli, že bude následovat renesance, baroko a další slohy, které mne nějakým způsobem poznamenaly. Jako dítě jsem s dospělými často navštěvoval barokní kostely a to na mne zapůsobilo víc než gotika. Osobně si myslím, že až na nějaké excesy konstruktivistů žijeme stále v postbarokní době, alespoň já se cítím jako barokní člověk a tak ani moje křížová cesta v kostele v Josefově Dole není gotická a místní farníci si na ni museli zvykat. Mimochodem, namalovat ten dramatický příběh zajetí a ukřižování Krista, to byl jeden z nejobtížnějších úkolů mého života. Připadal jsem si asi jako herec, když dostane roli Hamleta. Místo čtrnácti zastavení jsem namaloval pětatřicet obrazů, z nichž se vybíralo. Uznáte, že během té doby se všelicos změní, vyvíjí se malíř i jeho malba. Zachovat jednotu toho "příběhu", který jsem ve vší pokornosti sledoval, bylo nesmírně obtížné.

Baroko přinutilo hmotu, aby se rozvlnila. Názvy vašich obrazů inspirovaných přírodou však prozrazují, že vám jde o jiný pohyb. Třeba Zámotek, to je podle slovníku přechodná forma mezi housenkou a motýlem, a vy jste se zřejmě snažil tu tajuplnou přeměnu zachytit.
Tajemství tvorby, to je ono. Vždycky mě fascinovalo, jak co v přírodě vzniká. Už jako malý kluk jsem rád chodil za humna a v místě, kde ústila strouha do potoka, jsem klacíčkem šťáral v bahně tak dlouho, až jsem objevil velkou larvu, takový váleček zakončený ocáskem - tady v koutě na zdi, to je on... Svoje objevy jsem dával do lahve a doma pak zkoumal, co to je. Jako jiní hledají poklad, já hledal larvy a brouky, o nichž budu vědět jenom já. Dělám to vlastně dodnes. Loni jsem mohl strávit tři měsíce ve Francii, ale měl jsem v té době namířeno do Rumunska a tak jsem odmítl. Jezdím tam s kamarády už pětatřicet let - divíte se? Nedivte, hledám tam svoje dětství a vyprávění dědečka. Jsou tam rozbité silnice, koňské potahy, babky tam chodí v šátku, teplé mléko a tvaroh, všechno, co jsem znal z nejútlejšího dětství. A mizí to mílovými kroky... Já než někdy usnu, představuji si třeba cestu až na Farcau, slézám Transylvánské Alpy, nebo dělám pozorování v dunajské deltě. Rosnička u nás vymizela už v době mých gymnazijních studií, tam vesele leze po porostech a dělá přitom směšné kroky, takže připomíná spíš hmyz. Támhle jsem si ji namaloval. Vedlejšímu obrazu jsem dal legrační název Prasečí tanec. Víte, proč jsou pro mne názvy důležité? Drží mě pěkně při zemi (třeba těmi paznehty), abych neuletěl. Když mám téma, uzemní mne to a vypustím všechno, co je módní. Jedině tak mám naději, že udělám něco nadčasového. Není to snadné, když je kolem tolik různých vlivů. Vznikají tisíce obrazů, jeden malíř na nich vystrkuje pozadí, druhý popředí a myslí si, jak jsou originální! Neříkám ale, že mají malovat jako já. Už dávno mě přešlo, abych svou cestu považoval za jedině možnou. Dneska, když se mám vyjádřit k nějakému obrazu, tak mě hlavně zajímá, jestli je dobře nebo špatně řemeslně udělán a jestli se mi líbí nebo ne. Každý umělec je natolik zaujatý sám sebou, že co dělá on, to je výborné a druhý dělá všechno špatně! To je také důvod, proč s kolegy nechodím na pivo. Nebaví mě poslouchat monology, které každý kumštýř o sobě vede. Na mé "úterky" chodí jeden evangelický teolog, profesorka matematiky, architekt a tak dále, ale žádný kolega z branže.

Neboli hlásáte jakousi profesní pokoru?
Samozřejmě. Umění je jen určitý druh komunikace mezi lidmi a z toho vyplývá, že každý malíř by měl být poněkud střízlivější a své nadšení by měl korigovat skepsí. Hlavně ti, co za svůj život stačili změnit už třikrát svůj politický i umělecký názor. A ti mladí, co opouštějí nadšeně umělecké školy by se neměli domnívat, že svět bude celý vedle, když nás oblaží svým uměním, a že za to by je společnost měla odměnit, nejlépe celoživotním důchodem. Jediné, co o nás rozhoduje, je trh. Ten má podle mne přímo etický rozměr. Nikde nefunguje tak dobře, jako v umění. Proto žádná skupina obyvatel není na trh tak naštvaná jako umělci.

Asi podvědomě cítí, že v konkurenci tisíců jiných neobstojí. Třeba ale docela často vystavují a prodávají...
Protože dneska existuje něco jako diktát vkusu. Lidé se bojí říct, že tohleto není žádné umění, aby nevypadali jako hlupáci, kteří nic nechápou. Rozhodne až čas. Čas není nic abstraktního, je zaplněn lidmi a lidé se krátkodobě mohou mýlit, ale dlouhodobě ne. To je staletími bezpečně vyzkoušeno.

Malíř prý maluje celý život jeden obraz. Souhlasíte? Na zdech vašeho bytu - galerie je to nejlépe vidět: jedno přírodní téma pojednané mnoha způsoby. Převládá zelená barva. Měl jste někdy jiné, třeba modré období?
S barvami je to často věc náhody. Zbyde vám modrá a tak s ní malujete, až se vám zalíbí a kupujete ji. Zelenou jsem měl kdysi úplně mimo paletu, teď k ní sahám nejčastěji. Nedovedu to racionalizovat a ani se o to nepokouším. Když začne velký kritik psát povídky, tak to je většinou průšvih a když malíř teoretizuje, může to být blábol.

Položil jste si někdy otázku, jakou energii do svých obrazů vkládáte, že je lidé kupují, i když právě "letí" jiná móda?
Na to jsem se sám sebe ptal mnohokrát. Myslím, že jako každý tvůrce projektuji do svého díla sebe sama a to, co na sebe prozrazuji, že na diváky působí. My, lidé, jsme si ve svých pocitech a problémech mnohem blíž, než jsme si ještě donedávna uměli představit. Podám-li tedy o sobě pravdivou výpověď, divák si to tam najde. Nedá se ale říct, proč se díváme na obraz, čteme knížku nebo posloucháme muziku a říkáme si: To je ono! To jsem přece já! Neboli proč se s tím ztotožníme? Asi kvůli té vnitřní pravdě. Pokud ji tam umělec nedostane, není to umění. No a jestliže já maluji hezkou řádku let obrazy a třetí generace návštěvníků výstav je ochotna si je věšet na zeď, tak tam snad trochu té pravdy je - a snad i něco nadčasového.

Určitě. Je to ale hodně zašifrované. Třeba váš obraz Sokolníka: Přízračné oči nahoře, pod nimi hromada rozčepýřených ptačích per, zahnutý zobák zvířete míří bojovně tam, kam hledí ona lidská maska - to všechno na mne působí jako výkřik energie, útok na někoho, kdo vchází do místnosti s nedobrými úmysly. Tečka. Ale moje přítelkyně soudí, že ten hlavatý "rytíř" si nasadil masku, aby zakryl svou plachost, která se tam objevuje v podobě několika růžových skvrn... Co to tedy je: útok, nebo obrana?
Už jsme mluvili o tom, že umělecká tvorba je postavena na sebeprojekci. Totéž lze říct o tom, jak umění vnímáme. Každá tam vidíte to, co tam chcete vidět. Mne nejednoznačnost vašeho výkladu může docela těšit. Dobrý umělec usiluje o univerzalitu, dílo má být všezahrnující, schopné reflektovat všechny lidské pocity. Tím se lišil Leoš Janáček od jiných autorů své doby, po nichž dneska nikdo ani nevzdechne, protože dělali módní věci...

U malířského stojanu se tedy zbavujete přetlaku a zároveň se tím uklidňujete?
Když pracuji, vždycky se uklidním, ostatně tak jako u každé jiné soustředěné práce.

Kolik obrázků jste už namaloval?
Nepředstavitelně moc. Sedám ke svému stojanu vlastně každý den a tvořím poměrně lehce, protože potíže technického rázu jsem snad už překonal. Každý obraz je pro mne uzavřený proces a začínám naprosto racionálně, podle Leonarda da Vinci (s nímž se nechci nikterak srovnávat). Ten říkal něco v tom smyslu jako: "Šetřte síly, nebo v průběhu tvorby shoříte a zůstane po vás jen popel." Udělám si tedy síťku a na ní naznačím všechny hlavní linie, které pak přenesu na připravenou desku. Některou věc dělám tři měsíce, někdy jsem hotový za pár dnů. Múza? Nevím, co to je, ale někdy cítím, co mám v příští chvíli udělat, a představa je rychlejší než práce sama. Támhle ty Tři grácie mi šly tak rychle. Snad je ta radost z tvorby na nich vidět. Dokud je to čerstvé, nepoznáte ovšem kvalitu díla, až po čase. Nechci být neskromný, ale někdy uvidím starší obraz a žasnu: Je to možné, že jsem tohle namaloval já?

Udělení ceny za celoživotní tvorbu není jistě tečkou za vaší prací. Kam teď míříte?
Momentálně se chystám do Norska. Budu tam vystavovat se sochařem Jaroslavem Gargulákem, který pracuje metodou ztraceného vosku. Je to jedna z nejstarších liteckých metod, z níž vznikají pouze originály. Gargulákovy plastiky a moje obrazy jsou si kupodivu výtvarně docela podobné, i když jeden od druhého "neopisujeme". Ta spolupráce mě těší tím víc, že mladý sochař patří ke generaci mých dětí.

A tak se obloukem se vracíme k vašemu dědečkovi a nezdolné rodové energii, která vás už tolik let provází.

KVĚTA PROCHÁZKOVÁ

Foto RUDOLF PROCHÁZKA