číslo 28 |
||
Titulní rozhovor |
||
Dagmar Andrtová: Rebelující dáma české hudbyRodiče z vás chtěli mít učitelku. Na pedagogické fakultě v Hradci Králové jste však vydržela jen dva roky. Souviselo to s dobou, tedy s nástupem normalizace? V létě roku 1968, tedy těsně před obsazením Československa, jsem byla na prázdninách v přírodě, někde v horách. Pamatuji se na jeden nádherný západ slunce, úchvatnou scenerii, která ve mně něco zlomila a já najednou zjistila, že vůbec nemám zájem dělat to, co mi rodiče předurčili. A taky jsem zatoužila stát se malířkou. Když jsem se pak vrátila do Hradce a zjistila, že nás okupují Sověti, nemohla jsem tomu uvěřit. To byl druhý impuls k tomu, abych ve svém životě všechno přehodnotila a vzala osud do svých rukou. A tak jsem si sbalila kufr a aniž bych rodičům něco řekla, odjela jsem do Krkonoš. Věděla jste přesně,
co tam budete dělat? Zato jste se tenkrát
definitivně rozhodla pro muziku, začala jste skládat
písničky a hrát na kytaru. Nabízí se
romantická interpretace: za okny ponuro, mrzne až
praští a dívka z dlouhé chvíle sáhne do
strun... Přibližně v té době
jste složila své první písničky, z nichž Pastýřka
zvítězila v celostátní soutěži folkových písní
a otevřela vám dveře klubů. O pár let později
jste už patřila mezi českou folkovou elitu
a stala se součástí písničkářského sdružení Šafrán.
Jenže přišla Charta 77, Šafrán se rozpadl
a normalizace utužila. Jak se to promítlo
do vašeho života? V těch nejhorších dobách ano, ale nakonec jsem si vždycky řekla, že se to pokusím vydržet. Ale nevím, jestli to bylo správné rozhodnutí. Čím jste se
tehdy živila? Po roce 1977 jsem občas koncertovala v klubu v Nerudovce a v Baráčnické Rychtě. Pak jsem měla asi dvouletou přestávku, nehrála jsem vůbec. Až v roce 1981 mě zavolal Jiří Tichota ze Spirituál kvintetu, že mi domluvil společný koncert se Zuzanou Homolovou, vynikající slovenskou zpěvačkou lidových balad, v Martinickém paláci - v rámci cyklu FOK. To byl dost překvapivý okamžik, dlouho jsem nevystupovala, pro režim jsem byla nepohodlná a najednou jsem měla hrát skoro na Hradě! Na tom koncertu došlo ke zvláštnímu rozdvojení publika: lidé z oficiálních kulturních kruhů zhnuseně odešli s příslibem dohry, další, jako třeba Jiří Stivín nebo básník Pavel Šrut, mi po vystoupení gratulovali. Koncert v Martinickém paláci byl takovým světlejším momentem, ale na mé tehdejší situaci nic nezměnil. Lepší to začalo být až ve druhé polovině osmdesátých let, kdy jsem potkala svého druhého muže Miroslava Andrta. Jeho zásluhou, ale také přičiněním dalších slušných lidí, jakými jsou a byli Jiří Černý nebo pan Tichota, mi v roce 1986 vyšlo první album. Dokázali mě prosadit, aniž bych musela ztratit svou tvář. Ale taky už se psala gorbačovovská doba, to je nutno vzít v potaz. Na zmíněném koncertě v Martinickém paláci jste prvně představila svou neobyčejnou techniku hry na kytaru, o níž se už mnohé napsalo. Po hmatníku pohybujete pravou i levou rukou, bušíte do kytary pěstí, škrábete do strun, hrajete i smyčcem. Dá se popsat okamžik, v němž se tento styl zrodil?Ta technika je odrazem mé vnitřní izolace v začátku osmdesátých let. Jednoho dne jsem měla v hlavě následující informaci: Hrej takhle, takhle hrej! Příklepů na kytarové struny jsem začala používat jako jazyku kytary. Přibližně v téže době něco podobného v Americe zkoušel Stanley Jordan. Já o něm nevěděla, on o mně nevěděl. Myslím si, že existují určitá informační pole a že v tom poli musel být ten nápad obsažen. Ještě před pádem
režimu jste začala koncertovat v zahraničí, dostala
jste se na prestižní folkové festivaly ve
Vídni, Skagenu nebo Roskilde. V Roskilde jste hrála
pro 180 tisíc lidí. Přemýšlela jste někdy
o tom, že byste texty svých písní, vždy
dost důležité, překládala těm, kteří jim
nemohou rozumět? Právě na festivalu ve Skagenu jsem hrála před písničkářem Rasmusenem Liberthem, který je z Grónska. Taky nepotřeboval nic vysvětlovat, jen poslouchal. A líbilo se mu to. Své první album jste mohla natočit až v roce 1986, druhé krátce před listopadem 1989. Obě nyní vyšla na dvojalbu, poprvé na kompaktních discích. Jaký z nich máte s odstupem let pocit? To víte, že dnes bych leccos udělala jinak. Ta alba jsou přesným obrazem doby, v níž vznikala, také času, který jsem na ně měla, schopností mých i spolupracovníků. Pamatuji, že když jsem točila tu první desku, byla jsem nachlazená, taky jsem měla struny, které moc nehrály a jiné se nedaly sehnat. Ani druhému albu jsem nemohla věnovat tolik péče, kolik bych chtěla, nahrála jsem ho skoro mechanicky, protože v době natáčení těžce onemocněl můj muž a to bylo zlé. Ale přesto si myslím, že nic z toho na těch deskách není poznat. Po letech strávených v Praze jste se koncem 80. let opět přestěhovala mimo centrum. Zdá se, že k venkovu tíhnete. Proč - vadí vám velkoměsto? Já mám ráda velkoměsto, ale jen tak na výlet, na chvíli. Nikdy jsem nechtěla v Praze bydlet. Byla bych nejraději zůstala na horách, ale to nešlo. Možná i proto jsem nakonec zvolila kompromis. Žiju v Posázaví, což je pro mě taková malá Šumava, a do Prahy to mám třicet kilometrů. Půlhodinku vlakem. Jako by odrazem vašeho
venkovanství byly i jemné folklorní inspirace, jež jsou cítit z části vaší
tvorby. Byla jste k folkloru vedena rodiči nebo jste k němu nalezla cestu sama? Jinak jsou Chotěborky známé hlavně tím, že je tu rodný dům českého skladatele Františka Xavera Duška, majitele vily na pražské Bertramce, kam jezdíval na návštěvy Mozart. V posledních letech jste se z
českých koncertních pódií poněkud stáhla. Jako by pro vás v tom období hudba
nebyla prvořadou věcí... Psát jste ale, tuším,
nepřestala. Začátkem 90. let jste
rozšířila svůj záběr o scénickou hudbu. Pro Národní divadlo v Praze jste napsala
hudbu ke dvojici her v režii Miroslava Krobota, mj. k úspěšnému Roku na vsi. Jaká to
byla zkušenost? Album Milí moji jste
slavnostně uvedla v pražské Městské knihovně v rámci koncertního cyklu
Rebelující dámy české hudby a křtem desky jste nepověřila "celebrity"
(jak bývá zvykem), ale dvojici bezdomovců. To bylo vskutku rebelské gesto. MILAN ŠEFL Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |
||
|