Neděle 18. 7. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 21.20
hodin
Legenda Václav Smetáček
Jeho jméno bylo
dlouhá léta spojováno se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, v jehož čele stál
plných třicet let. Z malého tělesa, určeného původně k populárním koncertům
vybudoval dr. Václav Smetáček orchestr evropské úrovně, schopný plnit i
nejnáročnější interpretační úkoly. Jeho impozantní postavu s působivým
dirigentským gestem však bylo možné pravidelně spatřovat i za pultem České
filharmonie a dalších předních těles. Zcela zvláštní kapitolu tvoří jeho
zahraniční činnosti. Václav Smetáček dirigoval ve všech světadílech s výjimkou
Antarktidy! Je dobře, že se často objevoval i v nahrávacích studiích. Podobně jako
Václav Talich, Rafael Kubelík, Karel Ančerl či Václav Neumann i Václav Smetáček
má své "zlaté" nahrávky, které vstoupily do historie a těžko budou
překonány. Jde zvláště o velké vokální žánry - Dvořákova Svatá Ludmila
a Stabat Mater, Orffova Carmina burana a další díla. Pro
smetáčkovský večer v cyklu České dirigentské legendy jsme
zvolily dva zajímavé snímky, které se rovněž objevily na CD. Jsou to záznamy dvou
koncertů, které zazněly na pražských pódiích. Na Pražském jaru 1966
byl Václav Smetáček se svým Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK partnerem
Svjatoslavu Richterovi při jeho nezapomenutelném provedení Dvořákova Klavírního
koncertu. Nahrávka je velmi cenná i faktem, že tento přední světový klavírista
přísně dodržel původní Dvořákův originál. Vedle Dvořáka uslyšíme také
pozoruhodné dílo vokální z novější doby. Brittenova Cantata misericordium op. 69
pro tenor, baryton, sbor a orchestr na latinský text Patricka Wiliksona vznikla v roce
1963 jako adaptace podobenství milosrdného samaritána. Jde o jedno z vynikajících
děl světového mistra vokální tvorby. Při jeho provedení v Praze v roce 1974 měl
Václav Smetáček vedle sólistů k dispozici obě filharmonická tělesa - Pražský
filharmonický sbor a Českou filharmonii.
BOHUSLAV VÍTEK |