číslo 30 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Čelisti
Režie Steven Spielberg. Hrají Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton a další.
Divoké dítě
Jak se strojily hostiny za Ludvíka XIV. Francois Vatel nebyl žádným urozencem, ale na šlechtickém dvoře prince de Condé byl nepostradatelný - jedině on dokázal uspořádat ohromující gastronomické hody, které si podmanily i samotného panovníka. A tím nebyl nikdo jiný než pověstný "král slunce" Ludvík XIV. Vatel byl všestranně nadaný organizátor, jenž stihl dohlížet na složité zákulisí honosných slavností, rozdával rady i lidskou něhu všude, kudy procházel - v kontrastu k nadutému, sobeckému panstvu i pasivnímu, bojácnému služebnictvu. Možná patřil mezi první workoholiky a navíc perfekcionisty v dějinách, takže nebylo divu, že každé zaškobrtnutí, ať ji za ně mohl či nikoli, vnímal jako osudovou pohromu. Režisér Roland Joffé (má značné zkušenosti s výpravnými historickými velkofilmy, připomínám aspoň Misii) věnoval pečlivou pozornost vzhledu svého díla nazvaného jednoduše Vatel, rekonstruoval tehdejší mravy, ponořil se do malicherných intrik, které spřádali mocní tehdejšího světa, aniž je zajímalo, jak tragicky mohou postihnout každého, kdo se do nich nevědomky zamotá. Avšak s tímto důrazem na dílčí jednotlivosti souvisí i potlačená dramatická linie, vyprávění ztrácí přitažlivost i dramatické vyklenutí. Kritička Tereza Brdečková dokonce prohlásila, že "Joffé se chytil do vlastní pasti: jeho film oslní barokní nádherou kostýmů, pokrmů a divadelních scén, ale zůstává přitom těžkopádný, němý a jeho poselství se ztrácí v penězích: v těch, které utrácí Ludvík XIV., i v těch, které zahrnoval rozpočet filmu."
Filmu vévodí robustní výkon Gérarda Depardieua, jenž splynul se svým hrdinou. Dokázal postřehnout nejjemnější plošky niterných hnutí mysli, milostné okouzlení směřující k tíživému zmaru, vývojový oblouk od pocitu jisté nepostradatelnosti až k okamžiku, kdy Vatel začíná ztrácet víru ve své počínání. Skrze propast několika staletí tak film odkazuje k problémům aktuálním i dnes. Vyžaduje vnímavějšího diváka, který neočekává toliko šermířské souboje a honičky na koních. JAN JAROŠ
Normální ústav
Zprávy z Letní filmové školy Letní filmová škola v Uherském Hradišti se s jistotou a sebevědomě propracovala k pozici jedné z nejvýznamnějších filmových akcí v naší zemi. Lví podíl na tom má nadšenec Jiří Králík (mimo jiné i duchovní otec Projektu 100), který kolem sebe dokázal shromáždit tým zapálených a schopných lidí. Do Uherského Hradiště se každoročně sjíždějí všichni ti, kteří mají zájem o kvalitní filmová díla, semináře a rozbory, zkrátka ti, kteří se chtějí něco dozvědět. Že se skutečně dozvědí, to dokazují už jenom tím, že se na Moravu zas a znovu rádi vracejí. Samozřejmě - ne všichni se do Uherského Hradiště dostanou. Pokud ovšem chtějí vědět, co se tam děje, kdo přijel a co se promítá, mají možnost. Na Letní filmovou školu totiž vyráží i televizní štáb Pavla Anděla, aby v deseti reportážích přiblížil to nejzajímavější. Vedle karlovarského, plzeňského a zlínského má tedy i uherskohradišťský "festival" své pravidelné zpravodajství. Je to dobře - Letní filmová škola si to rozhodně zaslouží. I letos totiž nabídne přehršle filmů, doprovodných akcí a hostů.
Jak on tak jeho spolupracovníci už se těší na všechny, se kterými se v rámci Letní filmové školy setkají. Věří přitom, že "frekventanti" Školy prožijí na jižní Moravě celý festival nebo alespoň jeho větší část. "Z toho důvodu neprodáváme letos akreditace na jeden nebo dva dny. Chceme tím omezit počet "festivalových turistů", kteří pouze projíždí, ani se nerozkoukají a jedou pryč. Kromě toho bude víc ubytovacích kapacit pro ty, kteří by rádi přijeli na delší dobu," vysvětluje Jiří Králík, jedním dechem ovšem dodává: "Rozhodně to ale neznamená, že by k nám někdo nemohl přijet jenom na den; bude si ale muset zaplatit tři dny." TOMÁŠ PILÁT
Svérázný dárek způsobí nejen rozpaky Je záslužné, že úspěšní režiséři pomáhají svým začínajícím kolegům, aby mohli nastoupit samostatnou dráhu. Přinejmenším zužitkují své početné známosti. Mezi takové osvícené osobnosti patří rovněž Martin Scorsese, tvůrce takových filmů jako Taxikář nebo Zuřící býk: ujal se produkce filmu Johna McNaughtona Vzteklej pes a Glorie. Navíc přesvědčil hvězdu svých filmů Roberta De Nira, aby vystoupil i zde. Tah se mu vydařil. Vznikl napínavý thriller, v němž nechybějí ani dojemné, ani humorně nadnesené okamžiky. Titulový Vzteklej pes samozřejmě není nakažený čtvernožec, nýbrž policejní fotograf, navzdory své výhrůžné přezdívce nepříliš mužný. Žije neuspořádaným, osamělým životem, svými osudy jako by spadal do kategorie věčných smolařů, jednou směšných, jindy dojemných, vždy však sympatických. Ale i Vzteklej pes jednoho dne vykoná statečný čin - víceméně náhodou zachrání lidský život. To ještě netuší, že oním zachráněným je gangster, jehož posléze přepadnou záchvaty vděčnosti. Rozhodne se mu na týden zapůjčit pohlednou děvu, která mu má splnit vše, co mu na očích uvidí.
Režisér vážně míněné okamžiky vzápětí prolíná komickou stylizací, rád se opírá o projevy trapnosti, vztažené zejména ke Vzteklýmu psu. Robert De Niro ho hraje jako vždy spolehlivě a výstižně, vyhmátl jeho zábrany v přitažlivé směsi rozpaků i odhodlání. Věrohodně zpodobnil postupné zmužnění, přijetí zodpovědnosti - a neobratnost takového počínání jen umocňuje strhující ztvárnění jednoho zdánlivě obyčejného lidského charakteru. Vlezlého gangsteříka ztělesňuje Bill Murray coby změkčilého, fintivého a vůbec ne hrozivého zlosyna, jako zapůjčenou Glorii, která je zcela nesvá z nastálé situace, poznáváme Umu Thurmanovou, jež vrhá hlavně nesmělé pohledy. Nemusím snad dodávat, že De Nirovi, pohrávajícímu si s mnoha výrazovými plošky v mluvě i mimice, se ani jeden z nich rovnat nemůže. Jedna z recenzí tohoto filmu ostatně končila postřehem, že De Niro by fascinoval, i kdyby nehnutě předčítal telefonní seznam... JAN JAROŠ
Brouk v hlavě
|