Juraj Jakubisko:
Vždycky budu dělat
filmy
jako Jakubisko!
Umíte navodit
kontakt s mladými lidmi, jak jste tu dovednost
získal?
Víte, když jsem byl ještě kluk,
říkával mi otec, že naše generace brzy zahyne, protože máme špatnou morálku;
nenarovnáme hřebík, prožíváme hříšné lásky. Neměl zkrátka v mladé lidi
důvěru. A vidíte, naše generace nezahynula, poradila si v životě i v práci,
posunula pokrok o kousek dál. Nechci se dopustit stejného omylu jako otec. Věřím, že
ani současná mladá generace se neztratí, i když na ní lze najít spoustu chyb. Že
bude mít nakonec pravdu. Proto s ní mluvím jako s těmi, kdo ponese dál naši
pochodeň. Zajímá mě, kam směřuje a co hodlá dělat s budoucností.
V šedesátých letech
minulého století jste ve filmu startoval jako
autor existenciálních a antimilitaristických témat.
Zajímají vás pořád?
Můj zájem se vždycky dotýkal života a smrti, lásky a nenávisti, nejrůznějších
lidských vášní. A to ve mně stále zůstává. Příběhy se samozřejmě
obměňují, vyvíjí se i moje estetika a způsob vyjadřování. Bohužel, mnozí mají
poněkud jinou, vlastní představu, jak bych měl dělat své filmy. Ale já točím jako
Jakubisko, tak, jak cítím a chci! Jako Picasso měl své modré a růžové a jiné
období, a ať se to líbilo nebo ne, stejně to byl vždycky
Picasso. I já jsem a vždycky budu svůj.
Jaké období máte
teď?
Znovu jsem se vrátil na křižovatku svého mládí a obrátil jsem se k mládí vůbec.
Snad i kvůli svému synovi. Možná se ode mě čeká, že budu ve svých filmech
moralizovat, ale já si řekl, ne! Naopak, budu experimentátorem. Získal jsem tolik poct
a cen, bylo kolem mě i tolik pochybností, že si zas mohu dovolit natočit
experimentální film jako kdysi. Tenkrát bylo kolem mých filmů také mnoho diskusí.
Měly a zároveň neměly příběh, používaly nezvyklé postupy.
Podobné to bylo v tomto případě a já věřím, že můj nový film ovlivní i
mladší generaci filmařů. Jako se to stávalo dříve.
To mluvíte
o filmu Post coitum?
Ano. Rozhodl jsem se že udělám
úplně jiný film, takový, jaký chci, možná jaký jsem chtěl i v minulosti. A že to
bude film s humorem - mrazivá "city komedie". Diváci to zřejmě pochopili, na
mnoha místech se smějí. Myslím, že humor je účinnější než moralizování.
Ostatně jsem tu použil obdobnou metodu, jako u Zběhů a poutníků: Chtěl jsem udělat
film proti násilí - točil jsem tedy o násilí a válce. Post coitum pojednává o
promiskuitě a je proti promiskuitě. Je to film o neviditelné hranici lásky a sexu.
Zběhové byli filmem o hledání Boha, Post coitum je o hledání člověka, jenž se mi
ztrácí.
Na začátku
byla vaše díla většinou autorská, pak jste
častěji sahal ke spolupráci se scenáristy. Proč
už neztvárňujete vlastní látky?
Někdy objevím téma, které je
větší, než kdybych ho vymyslel já. Takový námět pro mě znamená i vnitřní
poučení, pomůže mi odrazit se k něčemu dalšímu. Proto se občas rozhoduji pro
převzatou látku. Ale tyto "cizí" náměty si nakonec stejně přisvojím,
vezmu je za své, přepíšu k svému obrazu. Jinak to ani neumím.
Mnozí dodnes
považují za vrchol vaší tvorby trilogii Ptáčkové,
sirotci a blázni, Sedím na větvi a je
mi dobře a Je lepší být bohatý a
zdravý než chudý a nemocný. Souhlasíte s
tím?
Do určité míry ano. Stále je
považuji za dobré filmy, mají i něco společného Podobně, jako když malíř maluje
zátiší a opakovaně umisťuje na plátno tentýž předmět pokaždé v jiné
konstelaci. V těch filmech jde vždy o příběh dvou mužů a jedné ženy, nebo naopak.
Na počátku je přátelství, ale taky láska, a tím vzniká napětí. Přátelství jde
stranou, protože v lásce jsme vždycky sobečtí. Na tomto půdorysu lze vyjádřit
různé příběhy i duševní pochody od vášně po nenávist.
Potíže s režimem vám
začaly tuším u filmu Ptáčkové, sirotci a
blázni.
Ano, protože hrdina filmu se dostává ve své šílenosti tak daleko, že zabije svou
lásku i sebe a to dokonce několikanásobně - upálí se, oběsí a utopí. A když se
film dostal do kin, zrovna se upálil Jan Palach, tak vznikl skandál. Straničtí
funkcionáři mě obvinili, že jsem mu dal návod. Marně jsem namítal, že je to
nesmysl, vždyť ani časová posloupnost neodpovídala - Palach ten film nemohl vidět.
Tehdy, v devětašedesátém, se prvně začalo říkat, že bych už neměl točit.
Ještě ale vzniklo Na shledanou v pekle, přátelé! - a vzápětí přišel totalitní
dištanc, který trval málem deset let.
Měl jste
opravdu dlouhý půst. Nezatrpknul jste?
Ani ne. Vždyť i to, že nějakou
dobu netočíte, může přinést nějaká pozitiva. Začnete jinak přemýšlet. Jen
jedné věci je mi stále líto - že to bylo desetiletí mé největší fyzické
zdatnosti, tehdy jsem byl v plné síle, což je pro režiséra důležité, protože tato
práce je i fyzicky náročná. Těch deset let, to byla objektivně krutá doba, nejen
pro mě. Můj přítel režisér Havetta spáchal sebevraždu, protože pochopil, že ho
už nepustí k práci, myslel jsem si to i já. Ale pod tlakem politických událostí
udělalo studio Koliba gesto - nabídli mi jedno podřadné, zato politicky silně
angažované téma. Ale já si řekl, že ani kdybych neměl na slanou vodu, tohle dělat
nebudu.
Jak jste
se z toho vykroutil?
Vlastně nevykroutil, spíš
vybruslil. Jednou jsem potkal Věru Chytilovou, která se mě zeptala, jestli mi už dali
film. Říkala: "V Rusku se uvolňuje atmosféra, a co ty?" - "Ano, dali mi
nějakou blbost, ale tu nemohu dělat!" Chytilová mi temperamentně vynadala, prý
jsem se zbláznil, ten námět mi přece dali proto, abych ho odmítl. A oni pak řeknou,
že mi nabídli film, ale já ho nechtěl. Přece každý námět jde udělat po svém.
Tak jsem ji poslechl. Příběh jsem přepsal k nepoznání a vznikl film Postav dům,
zasaď strom. Vyšel jsem z principu, že u nás vládne morálka "kdo nekrade,
okrádá rodinu" a hlavního hrdinu - podvodníka, jsem udělal jako sympaťáka. No
nepřejte si zažít to tornádo útoků! Až v jakési diskusi o socialistickém
filmovém hrdinovi kdosi řekl: "Kterému zloději ten film vlastně vadí?!" A
útoky utichly.
Vaše témata bývala
"nadnárodní" a více či méně nadčasová,
poněkud zvláštní místo zaujímá jen Tisícročná
včela. Vykreslil jste v ní obraz Slovenska. Co
mu Slováci říkali?
Tisícročná včela na první pohled líčila slovenské dějiny, ale zas tak docela
slovenská nebyla. Podobenství lidských osudů i poslání mělo obecné vyznění. A
právě to vyznění dost popuzovalo. Už zas se ozývaly výzvy - Jakubisko by neměl
točit! Kdyby film nedostal Zlatého Fénixe na festivalu v Benátkách, byli by ho
rozcupovali. Ale i tak byl ostře napadán. Například mi
neodpustili, že hlavní postavu, liptovského Slováka, tu hrál subtilní Króner:
"Vždyť liptovští muži přece jsou odjakživa urostlí chlapi!" Vyčítali
mi "karikaturu Slováka", prý jsem "zneuctil Slováky ve světě!"
Kdyby na film nepřispěli Němci, dopadl bych špatně. Ale
západními valutami komunisté nikdy nepohrdli, ideologie neideologie, potřebovali
prachy.
Zahraniční
finance vám pomohly i později, ne?
Za německé peníze jsem pak
natočil Perinbabu i dětský seriál o Frankensteinovi. Díky tomu jsem se vyhnul
socialisticko-realistickým námětům, například k filmu o Gottwaldovi. A v pohádkách
jsem mohl uplatnit fantazii a přitom zůstat svůj.
Měl jste
kdysi příležitost setkat se a spřátelit s
Federikem Fellinim.
Sblížila nás vlastně média:
když se v Itálii hráli Zběhové a poutníci, jeden italský kritik napsal, že
každý, kdo má nohy, by se měl běžet podívat na Jakubiskův film, že je blízký
Fellinimu, jako by mi půjčil svůj pověstný kouzelný kufřík. Fellini si to
přečetl, byl na mě zvědavý a kontaktoval mě. Pak jsme se setkávali častěji a
sblížili se. Federico mi připomínal mého otce, měl podobný způsob humoru, dokonce
se mu trochu podobal. Naše přátelství se ještě utužilo, když jsem obsadil jeho
ženu Giuliettu Masinu do svého filmu. Ta spolupráce jí vlastně přinesla štěstí:
od filmu Giulietta a duchové už totiž nehrála v žádném Federikově filmu, i když
po tom strašně toužila. A po naší společné Perinbabě s ním ještě natočila film
Ginger a Fred. Byla to její poslední filmová role.
Mimochodem, co to
bylo, ten Felliniho "kouzelný kufřík"?
Vždycky se smál, že nic takového nemá, ale měl ho. A co to bylo? Přece studio
Cinecita! Dokázal odtud vydolovat všechno, co potřeboval: jednou moře, jindy obrovské
město, zasněžené nebo zamlžené... Cinecita měla úžasné dílny, její
řemeslníci uměli vytvořit cokoliv. Nebyl na světě materiál, který by tam
nedokázali zpracovat - dřevo, železo, sklo, zlato nebo stříbro, nebylo kostýmu,
který by neuměli vyrobit.
Byl jste
se tam podívat?
Když jsem pracoval na filmu Na
shledanou v pekle, přátelé! mohl jsem tyto dílny dokonce sám využít a mohu
potvrdit, že byly nesmírně kvalitní.
Také Barrandov měl kdysi velmi
kvalitní dílny, které pro české tvůrce dokázaly vyrobit spoustu skvělých
dekorací či kostýmů. Jejich dovednost si moc pochvalovali i zahraniční režiséři,
například Rusové, jejichž technika zdaleka nebyla na takové úrovni jako
barrandovská a kteří tam jezdili natáčet. Škoda, že dílny už prakticky
neexistují. Z Barrandova zůstaly jen obrovské haly, jejichž vlastníci stále čekají
na bohaté Američany, kteří jim přinesou peníze. Přitom by se tam daly vytvořit
skvělé podmínky pro domácí tvůrce. Kdyby se znovu vybudovaly určité profese, a
nebyl by to pouhý pronájem holých stěn a mrtvého inventáře, pomohlo by to i studiu,
zvýšilo jeho životaschopnost a atraktivnost.
Proč jste se po
revoluci rozhodl zůstat v Čechách?
Cítil jsem se tu stejně doma jako v Bratislavě - a nejen kvůli svým studiím na FAMU.
Když jsem se narodil, moje vlast sahala od Aše po Michalovce, a pro mě to stále trvá.
Nikdy jsem neměl tendenci považovat svůj pobyt v Čechách za emigraci. Konkrétní
podnět k přesídlení ale vznikl vlastně náhodou. Na počátku 90. let jsem měl
natáčet film se švýcarským finančním podílem, a v té době ještě na Slovensku
nefungovaly dost pružně mechanismy převodu peněz, řekli mi, ať
jedu do Prahy, tam to umí. Tak jsem jel, založili jsme v Praze firmu a už tu zůstali.
Jsem tu spokojen, vždyť Praha je křižovatkou evropské kultury. A pro mě dobrým
místem pro život i práci.
Jak funguje pracovní
symbióza mezi manželi - režisérem a producentkou?
Snaží se paní Deana víc, když získává
peníze pro vás, než pro jiné tvůrce?
Moje žena rozhodně neprojevuje při získávání prostředků pro mé filmy víc
aktivity než pro jiné, jejichž produkci zabezpečuje. Ostatně peníze vůbec
neznamenají všechno, důležité jsou jiné věci, například zajištění kvalitních
profesionálů, kteří budou na filmu pracovat. Už jsem se zmínil, že po rozpadu
Barrandova jsou s tím problémy, rozpadly se štáby, mnozí z kdysi výtečných
filmových techniků a řemeslníků pochopili, že je
výnosnější vyrábět zmrzlinu než pracovat ve filmařském týmu, který nezná
volné víkendy a osmihodinový pracovní den. A přitom vyškolení kvalitního maskéra
trvá až osm let!
Na Slovensko
se teď vracíte svým příštím filmem o
Čachtické paní.
Možná to vypadá, že Čachtická
paní je návratem na Slovensko, budiž, ale jde o hlubší návrat - o návrat do Uher,
na území celého velkého Uherska, jak tenkrát v 16. století vypadalo. Je to doba
vzniku a konstituování evropských států v moderním smyslu. Uhry se rozkládaly na
obrovském teritoriu a sahaly k moři. Komárno nebo Nové Zámky byly důležitými
baštami křesťanství, jež chránily západní Evropu před drancováním Turků. Byly
známější než Vídeň. Hranice se totiž tvořily tam, kde se bojovalo proti Turkům.
Pro tehdejší střední Evropu bylo důležité, aby se nedostali dál. Chci o této
době vyprávět. Neměl by to být film podle vzoru kdysi populární Nižňanského
lidové četby o Čachtické paní, ale příběh vzdělané renesanční ženy na pozadí
doby, která byla tak krutá, že si to ani nedovedeme představit.
Tedy historická
freska?
Dá se to tak říct, ale také
psychologický thriller s akčními prvky. Chtěl bych natočit velkou historickou fresku,
jak ji o této části Evropy ještě nikdo neudělal, protože si myslím, že pro
chápání současné Evropy je dobré znát evropské dějiny. Proto tvrdím, že
nepřipravuji slovenský film, ale spíš v širším, historickém slova smyslu uherský.
Co byste chtěl
tímto filmem vzkázat divákům?
Bude aktuální v tom, že už čtyři století platí tytéž principy: když někdo
vládne politickou či vojenskou mocí a má motiv proč někoho zničit, tak se mu to
podaří. To je i případ Čachtické paní.
Zabýváte se
teď národy ve střední Evropě, sám jste
příslušník malé národností menšiny - Rusín.
Myslíte, že tak malé národy mají šanci
na přežití? A mají vůbec malé národy
pro budoucnost význam?
Já věřím, že mají, i když
nevím, jaká budoucnost čeká Čechy a Slováky ve spojené Evropě, až zmizí hranice.
Co bude určovat českou národnost? Kroje? Lidové písničky, klasická hudba? Památky?
Jistě, to taky, ale ještě něco: talent! Podle mě je určující. Myslím, že jen
tvořivá síla, která v něm je, dokáže národ zachovat a udržet.
Poslední dobou
jste několikrát vyjádřil nespokojenost s postoji české
kritiky, konkrétně k vašim filmům. Co vám vadí?
Netýká se to jen mě, ale i
jiných. Kritici občas naznačí, že by ten či onen tvůrce toho už měl nechat, že
je starý. Například Jiří Menzel už po Čonkinovi nenatočil nový film. Čonkin byl
skvělý, kritika ho ale odsoudila a navíc naznačila, že už toho natočil dost.
Možná, že je to důsledek generačního boje. Ale proč by tvůrci různých generací
nemohli tvořit vedle sebe? Vzpomeňte, kolik toho ve stáří dokázal třeba Janáček,
kterého do jeho padesáti let znal jen málokdo. To je podle mě důvod k zamyšlení.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JAKUB LUDVÍK |