číslo 36
vychází 23. 8. 2004

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Sobota 4. 9. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00 hodin

Antonín Dvořák: Jakobín

S velkými nadějemi i obavami očekáváme, jak se rozběhne letošní školní rok. Zda naše ratolesti se více přimknou ke studiu a jak se postupně rozšíří jejich znalosti. Proto aby rákoska brzy nezapráskala a rodiče měli jen samé radosti ze svých dětí, rozhodla se dramaturgie ČRo 3 Vltava pro sobotní večer 4. září zařadit operu ze školního prostředí. V rámci souborného provedení hudebně dramatického díla Antonína Dvořáka sáhla po Jakobínovi, zkomponovaném na libreto Marie Červinkové-Riegrové, se znamenitým brněnským sólistickým obsazením (A. Kratochvílová, G. Abrahámová, V. Přibyl, R. Novák, R. Tuček) z poloviny sedmdesátých let minulého století a s Františkem Jílkem za dirigentským pultem.

Dílo, které Dvořák zkomponoval "ke své radosti a k vlastnímu potěšení", se původně mělo jmenovat Matčina píseň nebo Příjezd panstva, teprve později se autorská dvojice dohodla na společném názvu, nesoucím označení francouzských radikálních revolucionářů. Do kolektivní práce přispěl též staročeský politik František Ladislav Rieger, otec libretistky, který napsal verše Terinčiny árie "Na podzim v ořeší". Premiéra první verze Jakobína se uskutečnila roku 1889 v pražském Národním divadle (druhé od devět let později) pod taktovkou Adolfa Čecha a v režii Josefa Šmahy.

Děj je postaven na drobných figurkách českého maloměsta. Snad nejzdařilejší z nich je učitel a regenschori Benda, který sám zkomponuje pro školní sbor a orchestr serenádu k oslavě nového majitele panství. Tato epizoda je připomínkou odvěké hudebnosti našeho národa, zejména v 18. století, kdy Čechy byly nazývány konzervatoří Evropy. A ještě je tu jeden moment, který vystihuje historickou podmíněnost české povahy. Nejlépe to vyjádřil český skladatel Iša Krejčí: "Dvořákovým dílem jakoby se neustále vinula vzpomínka na doby roboty, na pány France a na poníženou služebnost českého člověka, který pak musil hledat útěchu v pohádce a ve světě lidových bajek". Na Dvořákově opeře je však patrné, že český národ v této tvrdé zkoušce obstál dobře a zachoval si smysl pro spravedlnost a čest.

IVAN RUML