číslo
37 |
|
Televize |
|
FILM Touha po domovu a životních jistotách Dobrá pověst i hodnotná ocenění provázejí americký film Dům z písku a mlhy právem: je to působivé psychologické drama výmluvně vypovídající o úskalích a nástrahách "amerického snu", aniž by zvedalo mravokárný prst. Prostě jen vypravuje smutný příběh o ztroskotání dvou rodin. Úpadek té první, v jejímž čele stojí silná osobnost plukovníka Behraniho, původem Íránce, začal ve chvíli, kdy musela uprchnout z vlasti po svržení šáha Rézy Pahlavího. Život mladé ženy Kathy, ze druhé rodiny, dostal trhliny, když ji opustil manžel a osamělá Kathy propadla alkoholu. Z opuštěnosti, ze zoufalství a pocitu bezvýchodnosti se zabarikádovala ve svém rodinném domě a nevybírala ani poštu. Což se jí stalo osudným - nepovšimnuty se tu totiž vrší četné upomínky kvůli jakémusi banálnímu dluhu, vzniklému navíc omylem. Hrozí jí vystěhování. Jenže Kathy nemá kam jít, a na domě lpí jako na jediné jistotě i poté, kdy byl městskými úřady prodán Behranimu. Ten v novém domově vidí jistotu pro rodinu a definitivní potvrzení své "americké" identity. Režisér Vadim Perelman zvolil pro film úspěšnou literární předlohu Andre Dubuse III (román House of Sand and Fog se stal bestsellerem a byl finalistou prestižní National Book Award), patrně mu však byla i osobně blízká - sám je totiž imigrantem z Ukrajiny. Sevřel příběh do střetu dvou silných, zprvu neústupných charakterů, z nichž každý má svou pravdu, tedy svým způsobem i morální právo na dům. Zatímco impulzivní Kathy jedná s emocionální zkratkovitostí, Behrani se snaží i v nejzoufalejších okamžicích zachovávat svou lidskou a "plukovnickou" důstojnost, posílenou vědomím práv vyplývajících z amerického občanství. Konflikt samozřejmě nemá smírné řešení. Přesto je jeho gradace ve filmu snad přece jen příliš drsná a poněkud vnější (sama logika příběhu plyne se značnou jistotou k debaklu, takže bylo možná poněkud zbytečné mu napomáhat náhodným výstřelem). Také postava zamilovaného sympatizujícího policisty působí poněkud nadbytečně. Nicméně ústřední drama odehrávající se mezi Kathy a Behranim má sílu a přesvědčivost - také díky výtečným hereckým výkonům Bena Kingsleye jako Behraniho (známe ho například z filmů Gándhí či Schindlerův seznam) a Jennifer Connellyové jako Kathy (držitelka Oscara za roli v Čisté duši). Posmutnělou atmosféru filmu podporuje i kamera Rogera Deakinse a Davida Stocktona, která působivě pracuje s šerosvitem, mlhou nad vodami a vůbec s temně barevnými tóny. Dům z písku a mlhy byl s úspěchem uveden i na letošním karlovarském filmovém festivalu. AGÁTA PILÁTOVÁ |