Leoš
Svárovský:
Kompromisy hledám jen v
osobním životě
Začněme tedy v dětství - jak
jste tehdy vnímal svět klasické hudby?
Moje maminka je klavíristka, tatínek působil jako fagotista v Národním
divadle, takže - zcela samozřejmě, jsem někdy prožíval perná období. Třeba o
prázdninách v Jizerských horách si maminka půjčovala klíč od LŠU, tam jsem
čtyři hodiny pilně cvičil, pak maminka školu zavřela a teprve ve dvě
odpoledne pro mě začaly prázdniny. Až někdy kolem devíti desíti let mě hudba
začala strašně bavit!
A byla to stále jenom ta
"vážná"?
Když jsem začal hrát na flétnu a potřeboval si při studiu přivydělat,
vypomáhal jsem v Tanečním orchestru Zdeňka Bartáka. Byl to jiný žánr, ale já
takové výlety vítám. Ostatně později jsem dirigoval velké turné slavné
francouzské šansoniérky Véronique Sanson, natočil jsem hudbu k filmům Kolja,
Kytice, k seriálu O ztracené lásce. Každý z žánrů, do kterých člověk
pronikne, se později hodí. Vždyť i ve vážné hudbě je spousta taneční muziky.
Došlo někdy na společné
muzicírování s rodiči?
No to byl kámen úrazu! Pozvali nás na festival Tannvaldské hudební jaro,
který založil obávaný pražský kritik Vladimír Šolín. Na závěr programu jsme
měli hrát Beethovenovo trio pro flétnu, fagot a klavír. Sešli jsme se doma
na první zkoušku - a problém nastal hned u tempa úvodní věty. Zkrátím to -
koncert se nikdy nekonal.
Nakolik je pro vás názor
rodičů důležitý dnes?
Velmi. Myslím, že tato historka je spíš pro zasmání, ale vím, že rodiče to
se mnou vždy mysleli dobře. Taky se už dnes, třeba při výuce na AMU, dokážu
vcítit do jejich postojů a brzdit vervní "prestissimo náladu" svých
studentů.
Vybavíte si moment, kdy jste
se rozhodl profesionálně věnovat hudbě?
Určitě s příchodem na pražskou konzervatoř. Dodnes si pamatuji, jak mi
profesor Petr Brock svěřil Mozartův koncert pro flétnu a orchestr č. 1 G
dur. Stále jsem pomrkával po slově "orchestr" - představa, že bych jednou
skutečně mohl vystoupit s orchestrem jako sólista mi připadala nesmírně
vzrušující. Dodnes mám k Mozartovu koncertu zcela mimořádný vztah, umím ho
dokonale.
Kdy jste stál na pódiu coby
flétnista naposledy?
Na turné v roce 1996, kdy jsem jako dirigent Sukova komorního orchestru
vyrazil do USA a zároveň tam hrál Vivaldiho koncert č. 4 G dur - to byla
moje labutí píseň.
Nakonec zvítězilo dirigování -
zasteskne se vám někdy po flétně?
To ani ne, ale když doprovázím flétnistu, přistihnu se, jak mi prsty běhají
po taktovce do flétnistických grifů.
Na počátku vaší dirigentské
kariéry byla studia u Václava Neumanna. Jak vám utkvěl ve vzpomínkách?
Jako osobnost neobyčejných kvalit, obrovského nadhledu, noblesy. Miloval
svůj orchestr i člověka jako lidskou bytost. Jednou jsem na něj čekal na
schodišti před Rudolfinem, přistoupil ke mně hlídač parkoviště a ptal se,
zda mám schůzku s panem dirigentem. Bylo mi to divné - do chvíle, než ten
hlídač říkal: Víte, já ho nechci minout, mám totiž nemocnou maminku a pan
dirigent mi pro ni přivezl z Německa léky.... Když jsem byl u závěrečných
zkoušek v prvním ročníku AMU dotazován na nějakou teoretickou záludnost
ohledně bicích, neznal jsem odpověď a tonul v rozpacích, Neumann se zvednul
odněkud z rohu a pronesl v přítomnosti celé komise: Nic si z toho nedělej,
já to taky nevím. Tehdy mě víceméně zachránil.
Vzpomínáte na něj při studiu
partitur?
Často, zejména nad partiturami, které jsme spolu dělali. Ať je to Brahms,
Beethoven, slyším nad nimi jeho hlas. Kromě Václava Neumanna mám tak
intenzivní vzpomínky ještě na dvě osobnosti - Zdeňka Košlera a Josefa
Veselku.
Který z nich byl nejpřísnější?
Jak kdy, jak kdo - někdy měli své milé otcovské dny, někdy ty přísné, ale za
každé situace z nich vyzařovalo fluidum.
Kdy jste vůbec poprvé
dirigoval orchestr - a je takový zážitek s něčím srovnatelný?
Úplně poprvé na Akademii, poté jsem přebral po dirigentech J. Bělohlávkovi,
V. Válkovi, T. Koutníkovi dívčí orchestr Puellarum Pragensis. Pro dirigenta
je velmi důležité mít svůj nástroj - stejně jako pianista nemůže cvičit na
nakreslené piano, nemůže se dirigent učit partitury jen do šuplíku. A pocit?
Úžasný, opojný, zároveň zastrašující. Co kdyby ten orchestr nezačal?
Co bylo na dirigentských
začátcích nejtěžší?
U mě to byl hlavně obrovský risk... Měl jsem za sebou klavírní a flétnovou
etapu, slušné úspěchy jako sólista a najednou jsem se zařadil opět na
začátek. Ovšem, když se pak podaří v dráze dirigenta uspět, je takové to
"vládnutí" droga. A když si člověk zvykne, že je svým způsobem pánem,
promítne se to i do osobního života. Když jsem ještě žil s rodiči, často
jsem slýchal od tatínka: víš co, už seš doma, už nediriguj. Člověk se musí
učit kompromisům - ale jen v životě osobním, v tom uměleckém je kompromis
velká negace.
Mířil jste jako dirigent spíš
na koncertní pódia nebo do opery?
Asi půl na půl. První velkou šanci mi dal ještě za studií Zdeněk Košler. V
roce 1983 jsem onemocněl obrnou lícního nervu, musel jsem odříct šňůru 53
koncertů v USA, totálně se mi zhroutil svět - a on mi tehdy nabídl post
asistenta dirigenta v ND při nastudování Kovařovicovy opery Psohlavci s
dirigentem Josefem Chaloupkou. Tak jsem začal v opeře. Zvláště šťastný byl
pro mě rok 1990, kdy jsem se coby devětadvacetiletý stal šéfem Státní
filharmonie Brno. Díky tomuto orchestru jsem se dostal na velká mezinárodní
pódia, k renomovaným agenturám, na dlouhý čas jsem se ocitl u symfonických
těles. Teď jsem se zase vrátil do opery. Myslím, že dělení na operní a
symfonické dirigenty není dobré. Buď člověk umí dělat Janáčka - a pak
zvládne Tarase, Káťu i Jenůfu, anebo prostě ne. Zásadní rozdíl cítím v tom,
že u symfonického tělesa jsem neomezeným pánem já, kdežto v opeře stále
diskutujeme - s režisérem, se scénografem, s kostymérem. Všechny složky
musejí vzájemně dokonale ladit.
Vloni jste byl jmenován
uměleckým šéfem Státní opery Praha, letos se váš status změnil na
šéfdirigenta. Proč?
Důvod je velmi prozaický. Při svém nástupu do funkce jsem si neuvědomil,
nakolik je umělecký šéf zatížen administrativou. Téměř mi nezbýval volný čas
na další, již dávno dohodnuté koncertní aktivity. Proto byla funkce
rozdvojena a mojí parketou jsou nyní výhradně umělecké záležitosti. Díky
tomu mám před sebou ve Státní opeře v sezoně 2004/05 hned tři premiéry,
Donizettiho Luciu di Lammermoor, Prokofjevův balet Popelka a Dvořákovu
Rusalku.
Které stránky operního světa
vás vždy znovu nadchnou, které zraní?
Miluji proces zrodu inscenací, momenty vzájemné inspirace. Rád se učím od
sólistů, kteří přicházejí s dobrými podněty. Je skvělé, když má premiéra
úspěch a další představení vysokou návštěvnost. Trápí mě ne zcela čisté, ne
zcela kolegiální vztahy, otázky rivality na hranici fair-play i dětské
nemoci některých hostujících inscenátorů. Ale to přináší život a do určité
míry je právě na vedení opery, aby tým vyburcovalo či naopak zklidnilo
vášně.
Zmíněná Lucia z Lammermooru
bude mít premiéru už 30. září - čekáte, že sám podlehnete vášním?
Určitě, ale to vůbec není od věci, takové popíchnutí, vyburcování. Sám sebe
řadím mezi spontánní, nikoli racionální typy dirigentů. A pokud se nejedná o
výbuchy necílené, ale "výbuchy pro dobrou věc", mají svůj význam.
Jak vlastně cvičí dirigent?
Existuje mnoho zkazek o hodinách před zrcadlem. Ale vážně, považuji za
štěstí, že si mohu vzít partituru k moři a mezi koupáním se v lehátku
oddávat studiu. Nejprve si ji projdu očima, od celku se propracuji k
detailům a hlavně se snažím být připraven tak, abych už před orchestrem v
žádném případě neimprovizoval. Také velmi rád diriguji zpaměti, protože se
tak oprostím od obracení stránek. Ze všeho nejraději se učím doma a když to
nemůže být tam, pak - je to zvláštní - ale v posteli. Lehnu si, uvolním
se... a usnu (úsměv). Nene!
Za jakých okolností
přistupujete k úpravám v partituře?
Jako mladší jsem byl daleko otevřenější různým škrtům, změnám v dynamice a
agogice - dnes už se jich téměř nedopouštím. Skladatelé byli tak velcí a
dokonalí, že své hudební představy vyjádřili přesně. Není důvod je
nerealizovat.
Už jste byl v hudbě lecčím -
myslíte, že někdy začnete skládat?
Jak se říká, devatero řemesel, desátá bída! Ne, určitě ne. Mezi současnými
skladateli mám spoustu přátel, velmi mě těší premiérovat jejich díla. Tyto
novinky se rodí z konfrontace názorů, v dialogu, který skladbě vždy pomůže.
Velkou úctu chovám třeba k Silvii Bodorové, Juraji Filasovi, Zdeňku
Lukášovi, Jiřímu Gemrotovi, Janu Jiráskovi, Jindřichu Feldovi a mnoha
dalším.
Jako dirigent dnes zastáváte
dva šéfovské posty najednou - a není to poprvé. Neprožíváte tak určitou
schizofrenii, neupřednostňujete jedno těleso před druhým?
Svého času jsem byl takzvaný velký moravský šéf, tedy šéf filharmonií v Brně
a Ostravě. Dařilo se mi to skloubit pouze půl roku. Ale do Ostravy se stále
rád vracím, jsem tam hlavním hostujícím dirigentem, v Brně jsem dnes hlavním
hostem sezóny, na podzim s nimi dělám velké asijské turné s koncerty v
Singapuru, na Filipínách, Tchaj-wanu, v Hongkongu, Vietnamu a Jižní Koreji.
S brněnskou filharmonií žiji v jakémsi manželství, zatímco se Státní operou
prožíváme teprve zásnuby. Kromě ní stále působím v Komorní filharmonii
Pardubice. Ta tělesa jsou si strukturou i repertoárem tak vzdálená, že
rizika, která jste zmínila, prostě nehrozí. Rozmanitost aktivit mě nesmírně
obohacuje.
Zažíváte při koncertech
atmosféru, kterou byste označil jako zázračnou?
Ano, takové chvíle patří k těm nejslastnějším v životě dirigenta. Vše, co
jsme nastudovali při zkouškách, se najednou vzácně spojí, vystupňuje,
vzniknou nové nádherné souzvuky, barvy. Orchestr se mi rozehraje pod rukama,
interpretace vyústí ve fantastický zážitek. Připomínám, že je to možné jenom
u skutečně špičkových těles. Není jich moc, není jich ani málo.
Působíte i jako pedagog na
AMU, jak jsme na tom s mladými talenty?
Řekl bych, že katedra dirigování patří k tomu nejlepšímu, co v současnosti
na AMU je. Posluchači sbírají úspěchy v soutěžích a také mají štěstí, že se
dostávají k profesionálním vyspělým orchestrům. Trošku se mi zdá, že je
situace lepší na poli symfonickém, v oblasti operní dorost poněkud chybí.
Co jste se o sobě dozvěděl při
pedagogické práci?
Především jsem v těch chvílích spojen duševním mostem s pány Neumannem a
Košlerem, představuji si, jak by reagovali... A dále se studenty hodně
diskutuji a ptám se - dobrá, ale proč právě takhle? Přičemž neakceptuji
odpověď - víte, já to tak cítím. Tak to může cítit v úterý, ve středu jinak
a na čtvrtečním koncertu zase jinak, což nejde! I v dirigování máme
objektivní fakta - dech, odsazení, otázku temp, srozumitelnosti, tahu...
Některé postřehy studentů jsou rozhodně velmi užitečné.
Zbývá vám čas na koníčky?
No ano! Plavu, mojí slabostí je lyžování, dobré víno, taky auta - poněkud
drahý koníček, a zahrada. Zahradničím, pěkně v teplákách, s motyčkou. Baví
mě to, vyčistím si hlavu.
Na čem jste v životě závislý?
Na hudbě! Musím sám sebe označit za workholika. Když mě potkaly zdravotní
trable, úplně jsem se klepal na okamžik, kdy vezmu taktovku a otevřu
partituru. Práce mi trošku zasahuje i do osobního života, kvůli ní stále
ještě nemám rodinu, ale to chci také změnit.
Měla by mít vaše životní
partnerka hudební vzdělání či aspoň povědomí o hudbě?
Povědomí a hlavně pochopení. Muzikanti jsou takoví zvláštní živočichové,
kteří potřebují chápající partnerky.
Pane dirigente, které období
svého života považujete za nejšťastnější?
Celý svůj život.
JARMILA BRODSKÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |