číslo
40 |
|
Televize |
|
FILM Pink Floyd září i ve filmu Z deseti ročníků Projektu 100 bylo opětovně vytaženo několik filmů, aby se s nimi mohli seznámit i diváci, jimž unikly. Vesměs se jedná o díla mistrovská (Spalovač mrtvol, Nebe nad Berlínem, Brazil, Unaveni sluncem, Zvětšenina, Život Briana...), ale bohužel se nemůžeme všem věnovat, jak by si zasloužila - vážnější zájemce odkazuji na první číslo nového časopisu Filmové listy.
Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách - jednak v hotelovém pokoji, kde hudebník Pink (v introvertním podání Boba Geldofa) dospívá po výbuších ničivého vzteku k apatii a bezvědomí, odmítaje kohokoli vpustit, jednak v blíže neupřesněné válečné minulosti, z níž si Pink odnesl těžká traumata, která jej nyní ničí: představuje si utrpení zákopových bojů, kde položil život jeho otec. Jako malý chlapec těžce snášel dril školní výchovy, citově strádal a sebe i prostředí, v němž žil, vnímal jako figury, které mají spoutaná ústa, slepé oči a na obličejích nasazené masky. Šiky strojově poslušných dětí s nasazenými maskami, padajících do obludného "masomlejna", asociují bezpodmínečnou poslušnost a davovou tupost - a na stejnou hrozbu upozorňují uniformovaní hudebníci, kteří propagují a později sami na ulici šíří násilnosti. Motiv titulové zdi, která rychle vyrůstá a šíří se, rozbíjejíc vše, co se jí ocitne v cestě, se stává zosobněním bariéry, kterou je třeba rozbít, aby se člověk osvobodil. Závěrečná scéna zpomaleného výbuchu zdi a rozmetání kamenů tvoří výraznou tečku. Vzpomínky na školský dril se uzavírají představou o sundání masek a ničivém povstání žáků (ve zjevné odezvě na filmy jako Trojka z mravů nebo Kdyby). Kameraman Peter Biziou zdařile pracuje se šerosvitnými kompozicemi, často je záběr uvozen velkým detailem této kompozice a postupným odjezdem od něho (s komplikovanou jízdou a vnitrozáběrovými změnami akcentu) až k velkému celku. Toto se uplatňuje jak v exteriérových scénách (bojiště), tak v interiéru (zdevastovaný hotelový pokoj). Písně se věnují prožitkům strachu a bezmoci a ať pramení z dětských pocitů či současné hrozby "nového pořádku", vždy se týkají hledání jistoty, záchytného bodu a pojednávají o bezpečí hledaném u matky. Slova nabývají rozměru komentáře, úvah i výzev. Hudba dramaticky souzní s vizuální složkou, nepřehlušuje ji ani dravostí, ani tvrdostí. Melodie jsou spíše měkké a poddajné. Ve filmu zazní 23 písní skupiny Pink Floyd, jejíž duší byl Roger Waters, který měl na starosti hudební dramaturgii. Zdeno Kubina v již zmíněných Filmových listech uzavírá své zamyšlení nad filmem slovy, že "nejde tu o decibely, ale o to, že přes všechnu patetickou exaltovanost každý moment filmu vyvěrá z bolestné a upřímné potřeby výpovědi, která má obecnější platnost a jež díky tomu stále rezonuje." JAN JAROŠ |