číslo
41 |
|
Tipy ČRo |
|
Úterý 5. 10. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00 hodin S klavírem za operou Operní árie a různé operní úryvky patří k vděčným číslům koncertního repertoáru. Ač se pěvci na koncertním pódiu často věnují písním, velmi často své recitály završují operními áriemi. Úspěch dřívějších oper byl nejednou podmiňován invencí jejich árií, dvojzpěvů a sborů. Dnes si je můžeme hojně dopřávat díky obrovskému množství zvukových nosičů, které se navzájem předhánějí výběry slavných evergreenů. O odvěké oblibě operních melodií dobře věděl už Ferenc Liszt a rozhodl se této popularity využít i ve svých legendárních klavírních vystoupeních. Vybral několik témat a zpracoval je mistrovským způsobem jako parafráze, variace či pouhé transkripce. Skvěle využil možností klavíru, takže máme mnohdy dojem, že nasloucháme původní skladbě pro tento nástroj. Dnes už uplatnění slavných operních témat nevítáme tak bouřlivě jako naši předchůdci, nýbrž na ně nahlížíme jako na svébytná umělecká díla. Je jich požehnané množství, málokdy se však s nimi setkáváme ve speciálních souborech. Vynikající francouzský klavírista Michel Dalberto pro svůj recitál sestavený z těchto zpracování zvolil adaptace Ference Liszta (výjimkou je v případě předehry k Tristanovi a Isoldě pouze maďarský pianista Zoltan Kocsis) a zaměřil se pouze na hudbu z oper Giuseppa Verdiho a Richarda Wagnera. O tom, jak se mu zdařilo náročné propojení strhující virtuozity, svádějící k okázalosti, a vlastního hudebního vyjádření, vyžadujícího mnohem hlubší ponor do partitury než při běžném hraní, se přesvědčíme v Rondu na stanici Český rozhlas 3 - Vltava. BOHUSLAV VÍTEK |