číslo
42 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ GLOSÁŘ Zírá celá rodina "Jó, to za komunistů nebejvalo! Takovejch seriálů, pro starýho člověka úplnej ráj!" povídala nedávno naše osmdesátiletá tetička. "Přes den pěkně o lásce z tý Venezuely nebo Argentiny nebo čeho, a večer hezky česky. Zvlášť teď, co jde každej den nějakej ten náš seriálek s našima hercema..." "Jako by ti za komunistů bylo zle," povídá sousedka Hanušová, co na protest proti překabátěným komunistům hodila šéfovi místní organizace legitimaci pod nohy a stala se tím pádem komunistickou anarchistkou, "takovejch seriálů bylo - a ze života, né vylhanejch, jako dneska! Třeba to Náměstíčko - no co to je? Nemá to konce ani zvonce, nic se tam neděje, táhne se to jak starej sejra, no zkrátka hrůza - vem si to proti takový Ženě za pultem, Máňo!" Nechala jsem stařenky v přátelském škorpení, jímž si zkracovaly dlouhou chvíli mezi Milagros a Bůhvíčímještě, a odešla v klidu přemýšlet nad českým televizním seriálovým boomem. Už od dob, kdy naše nejexperimentálnější televize Prima zjistila, že divák se rád vrátí i k takovým zhůvěřilostem, jako byli třeba Chlapci a chlapi, se datují horečné snahy všech našich stanic o hezké české televizní nekonečno. Česká televize, jedoucí tak trochu na setrvačník, vnesla do souboje vražednou zbraň zvanou Náměstíčko. V plané meditace ponořené banální zápletky ze života na malém městě šperkují komentáře dvou průchozích figurek a la Neruda. Zatím poslední epizoda nazvaná příznačně Banální diagnóza odhalila autorskou i režijní bezradnost. Tvůrci přitom měli k dispozici herce více než dobré (v tomto případě Veroniku Freimanovou s Jiřím Langmajerem), kteří by za jiných okolností určitě uměli vytvořit iluzi erotického napětí, o něž tu šlo. Rodinná pouta na Primě nemá smysl rozebírat, neboť se otevřeně hlásí k odkazu jihoamerických telenovel. Nyní se do boje pustila i Nova, a to hned se dvěma seriály - Pojišťovnou štěstí a Redakcí. Vzhledem k tomu, že Redakce vlastně jen obkresluje zahraniční šablony, dá se za původní seriál považovat pouze Pojišťovna štěstí. Ta zatím prokázala vytříbený smysl autorky i dramaturgie pro přesnou charakterizaci postav, jasný nástin dalšího dramatického vývoje a typově dobré obsazení. Tvůrci s režisérem Jiřím Adamcem v čele nečekaně uspěli. Uvidíme, co se našim hádavým stařenkám nakonec bude líbit víc... JANA CIMBUROVÁ |