číslo
42 |
|
Televize |
|
FILM Jaké je zákulisí Bushovy administrativy? Postoj k nejnovějšímu Mooreovu dokumentu Fahrenheit 9/11, pamfleticky zacílenému proti americkému prezidentu Bushovi, často určovalo jen přesvědčení pisatele. Pokud s režisérovými názory souhlasil, pěl ódy, pokud měl výhrady, stavěl se odmítavě. Málokdy byl brán do úvahy profesní zdar či nezdar snímku samého. V něm totiž nacházím překvapující rozkolísanost, protože vedle vtipných, výstižně a nesmlouvavě zformulovaných postřehů, vytěžených z převzatých, často unikátních materiálů, Moore zařazuje i bezmála kýčařské, slzopudně dojímavé vsuvky (sám si je natočil), které ztrácejí jak vypravěčskou obratnost, tak sdělnost - mám na mysli jak idylu předválečného Iráku, tak vlekoucí se téma ženy, která v irácké válce ztratila syna.
Moore se soustředí především na osudný teroristický čin z 11. září a jedno po druhém rozebírá chabá Bushova opatření. Vesměs zjišťuje znepokojivé mlžení vládních míst: ať již je to rychlé (bez jakéhokoli vyšetřování) odsunutí desítek členů bin Ládinovy rodiny ze Spojených států nebo zjevné vyvolávání atmosféry strachu. Upozorňuje, že útoky na Afghánistán a zejména Irák měly nejspíš odvést pozornost jiným směrem, ostatně i válčení provází důležitý aspekt - lze na něm vydělávat, zvláště když ve zbrojních firmách má Bush důležitý podíl. Musím zmínit i další důležitou okolnost: ve Státech posedlých soudními procesy zatím nikdo žalobou nezpochybnil zveřejněné informace ani nakládání s nimi. Už to mnohé napovídá. JAN JAROŠ |