TIP TÝDNE
Björk
na cestě k jádru
Písničky z druhého břehu, ČRo
2 - Praha, 23. října, 21.04
Islandská
zpěvačka a skladatelka Björk se narozdíl od jiných hudebníků, patřících mezi
špičku světové populární hudby, nespoléhá na již osvědčené postupy. Každé
její řadové album nese výrazný punc originality a podstatně se liší od
předchozího - počínaje Debutem (1993), který bývalou zpěvačku klubové party
Sugarcubes prvně představil "sólo", přes Post (1995) a Homogenic (1997), až
po Vespertine (2001), nahrávku, nazývanou některými kritiky "první deskou
21. století". A protože každé nové album někdejší islandské dětské hvězdičky
do jisté míry naznačuje, kam se progresivní část pop-music vydá v nejbližším
období, je docela dobře možné, že se v žánru písně brzy dočkáme převratných
změn - ať už ve fázi tvorby skladby nebo její interpretace.
Své páté album Medúlla totiž
Björk natočila se záměrem vyhnout se pro tentokrát doprovodu obvyklých
hudebních nástrojů. Je to přirozený vývoj, nastartovaný už albem Vespertine,
které však přece jen silně poznamenaly smyčce či harfa Zeeny Parkinsové.
Medúlla je v tomto ohledu radikálnější - jde o album s doprovodem lidských
hlasů, mnohdy všelijak elektronicky upravených a přetvořených. Osvětluje se
tak i název alba: medúlla je latinsky jádro nebo dřeň. A Björk se své
novince vskutku vydala k samotnému jádru písní: nahrávky ve studiu údajně
tak dlouho zbavovala již natočených partů jednotlivých nástrojů, až jí zbyly
jen hlasy, zpěv. A tak vznikla deska, kde se pouze zpívá, z hlasů se
vytvářejí rytmické smyčky, ale také se tu ústy napodobuje - trombon, ale i
celá bicí souprava. Patrně pouze neotřesitelná pozice Björk u příznivců na
celém světě a její nezávislost na hudebním showbyznysu způsobily, že tak
odvážný projekt dotáhla do konce.
Album
Medúlla přesto není samoúčelným experimentem. Zatímco na Vespertine Björk od
písňové struktury utíkala ke zvukovým plochám, jež zpřehledňovala linkami
zpěvu coby nositele melodie, nové písně jsou vesměs zase "jen" písněmi,
mnohdy s až překvapivě klasickým půdorysem. Nebyla by to ovšem Björk, pokud
by poslech neučinila poněkud dobrodružnějším: refrény skladeb, jako Who Is
It nebo Where Is The Line se z přediva zvuků a hlasů nevyklubají
nejjednodušší cestou, nemluvě o velmi netradičním duetu s legendárním
zpěvákem britské skupiny Soft Machine Robertem Wyattem v Submarine.
Příznivci osobitých vokálů si však na albu vůbec přijdou na své: vedle
Wyatta je zřejmě zaujme i Mike Patton z někdejších Faith No More, inuitská
hrdelní zpěvačka Tanya Tagaq (vystoupila loni v pražském klubu Roxy) či
třeba Gregory Purnhagen, jehož baryton znají také majitelé CD s Glassovou a
Ginsbergovou operou Hydrogen Jukebox. Ti všichni natočili - samozřejmě pod
taktovkou jedinečné Björk - jedno z nejpozoruhodnějších alb tohoto roku.
MILAN ŠEFL
(Björk: Medúlla. CD, 46 minut.
Vyd. Polydor/Universal Music, 2004.)
Písně z nového alba Björk (na
snímku) si můžete poslechnout v sobotu 23. října po 21. hodině na ČRo 2 -
Praha. |