číslo 43
vychází 11. 10. 2004

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Panoptikum na pokračování

Divácká obliba českých seriálů "ze současnosti" je zřejmě věčná. Po letech ji vzaly na vědomí i obě domácí komerční televize. Tuzemští seriáloví fanoušci tak mají dnes příležitost týden co týden asistovat hned u čtyř nových českých příběhů na pokračování.

O nejrozsáhlejším původním seriálovém projektu s názvem Rodinná pouta, byla na tomto místě řeč už na jaře. I po půlroce a půl stovce odvysílaných dílů stále platí, že se jedná o opus mimo dosah standardní kritické reflexe. Rodinná pouta jsou věrnou domácí variací nadnárodního telenovelního primitivismu, v němž jednorozměrnou povrchnost scénáře vzorně ilustruje lacině odbytá, horkou jehlou látaná realizace. Jedinou zaznamenání hodnou změnou je, že původní směšnou hru na vyšší ambice své červené knihovny vzdala i samotná Prima.

Právě pokrytectví v podobě předstírání hlubšího smyslu a - ne-li uměleckých, pak alespoň řemeslných - kvalit je nejnápadnějším rozdílem mezi Rodinnými pouty a dvěma souběžně vysílanými pokusy České televize a Novy. Jak Náměstíčko (ČT), tak Pojišťovnu štěstí (NOVA) paradoxně usvědčuje právě zjevný nesoulad vážně (a zjevně podstatně dráž) pojaté realizace a zoufalé plytkosti předlohy. Přes vnější odlišnost odvozenou od umírněné všednosti České televize, resp. barnumského velikášství Novy, jsou si oboje hrané scénky ze života našich současníků povážlivě podobné v tom, jak mechanicky oživují ohraná seriálová schémata typizovaných postav v typizovaných zápletkách. Sice bez dramatického řemesla či dokonce tvůrčí invence, ale o to sentimentálněji, podlézavěji a kýčovitěji. Zejména veřejnoprávní "maloměstské humoresky Jana Míky" jsou navíc téměř parodickou inventurou plakátových moralizujících banalit, jimiž otravovala své diváky už před čtvrt stoletím tehdejší Československá televize.

Jediným novým titulem, který vybočuje z praxe prostoduchého opisování ze světa a historie, je překvapivě titul, který se k zahraniční inspiraci hlásí. Ani novácká Redakce sice není žádným zjevením, které by otvíralo novou kapitolu v dějinách českého seriálu, přesto dává chvílemi ochutnat leccos - od scenáristických nápadů, přes režijní cit pro spád a pointu, až po výkony, při nichž se divák nemusí za herce stydět. Vše sice spíš v podobě příslibu než průběžné kvality, ale i to je v dnešním tuzemském seriálovém panoptiku dost.

JAN SVAČINA