číslo
43 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Válečné peklo zničí soucit i svědomí Zcela ojedinělá přehlídka Kubrickových filmů, zprostředkovaná Českou televizí, pokračuje válečným dramatem Olověná vesta (1987). Není to první režisérova výprava do tohoto žánru: již ve svých začátcích natočil Stezky slávy (kdysi je uvedla též ČT), snímek napadající bezohlednost vražednické mašinerie, ničící každého, kdo se proti ní postaví. Stezky slávy vycházely z jemně odstíněného psychologického vyprávění, nyní Kubrick vnáší všudypřítomnou expresi - pozornost věnuje výcvikovému drilu, během něhož se z vojáků stávají bezduché stroje na zabíjení.
Režisér sleduje především změněnou mentalitu, slepou poslušnost a podřízenost okamžitým vražedným reflexům, vypěstovaným náročným výcvikem a potvrzeným v bojích. Zaznějí slova, že není nejmenší místo na nějaký soucit či pochybovačné pocity: vše se řídí podle jednoduché rovnice: Nezastřelíš-li včas nepřítele, nepřítel zastřelí tebe. Přitom je zřejmé, že řada vojáků si uvědomuje absurditu celé války, z níž není úniku, vyskytují se však i takové postoje, podle nichž je v každém Vietnamci ukrytý Američan, který chce ven. Režisér neagituje, spoléhá se na výmluvnost scén, které názorně osvětlují fungování vymyté mysli. Narozdíl od mnohých "vietnamských" filmů zasazených do neprostupné džungle se tento snímek odehrává v prostředí ruin, které zůstaly po někdejším osídlení, vidíme pobořené zdi a rozstřílené části budov, průčelí se zbytky oken připomínající plástev, probodanou nesčetnými střelami, zborcené sutiny. Až na výjimky obránce nespatříme - jsou likvidováni jaksi z dálky, proti výkonným zbraním nemají valnou šanci. Ale přesto neustupují ani neumdlévají ve svém odporu. Teprve při setkání tváří v tvář s těžce zraněnou vietnamskou ostřelovačkou zůstává Vtipálek jakoby oněmělý, znehybněn její polohlasou modlitbou a poté prosbami o zastřelení... JAN JAROŠ
Srub u jezera
Režie Po-Chih Leong. Hrají Judd Nelson, Hedy Burress, Michael Weatherly, Susan Gibney, Bernie Coulson, Colleen Wheeler a další.
Přezůvky s sebou Cyklus pořadů Přezůvky s sebou vznikl v polovině devadesátých let minulého století jako stylizovaný záznam setkání písničkáře Jana Nedvěda a jeho bratra Františka s jejich kolegy a kamarády. Postupem času - a nezastírejme, že i působením vnějších vlivů - se tvář i obsah jednotlivých pořadů postupně měnily. Až na počátku tohoto století vznikl pod stejným názvem cyklus nový, ve kterém se v rolích hostitelů střídali Hana a Petr Ulrychovi, Jaroslav Hutka a Marián Labuda. Jedním z prvních pořadů z cyklu Přezůvky s sebou z tohoto období byl ten, který byl věnován především tzv. "etnické hudbě" a ve kterém byl hostem sourozenců Ulrychových a jejich kapely Javory bývalý člen Křesťanovy Druhé trávy Jiří Plocek.
Je chudý duchem skutečně blahoslavený? Saša Gedeon již v Indiánském létu osvědčil smysl pro jemně vykrouženou atmosféru přelétavých a snad ani plně neuvědomovaných citů mezi mladými hrdiny, zachycuje v kradmých pohledech zdánlivě bezobsažné rozmluvy, marně hledající vyjasnění stanovisek. Také ve svém druhém celovečerním filmu Návrat idiota vědomě navazuje na odkaz formanovské (či spíše passerovské) poetiky, napodobované hlavně podobně rozvíjenými dialogy, protkanými trapnými zámlkami či prázdným žvatláním, a částečně též motivem začleňování dosud osamoceného protagonisty do rodiny, která se musí vyrovnat s jeho přítomností.
Jenže dojemné trapasy, které prožívá i které nechtěně způsobuje jiným, neplynou z neznalosti života, ale z Františkova vnitřního uspořádání. On prostě takovým je a takovým by zůstal bez ohledu na jakékoli zkušenosti. Navíc se František trpitelsky nevzdává svých milostných citů, protože nemá žádné vybudovány, naopak se snaží zabránit rozpadu těch, které vidí kolem sebe. Je budován jako trpělivý pozorovatel dění kolem sebe, aniž by se odvážil cokoli sám pro sebe nárokovat. Síla příběhu vyvěrá z drobných, ale maximálně výmluvných epizod, které v nových a nových variacích přibližují jak Františka, tak ty, s nimiž se stýká. Převažuje modelace společensky konvenčních situací (rozmluvy na tancovačce, ale také při rodinných setkáních), v nichž František reaguje zpravidla odlišně, než by se čekalo. Jejich účastníci ovšem nepociťují, že by jejich počínání obepínala nějaká trapnost, vnímají svou existenci jako jedině autentickou, aniž cítí, že se nacházejí v zajetí naučených schémat - a že jedině František, s nímž zacházejí jako s nechápavým prosťáčkem, prezentuje skutečné hodnoty, protože jsou plně autentické. Pavel Liška si tu však vytvořil typovou příhrádku, jíž se dodnes nemůže zbavit. JAN JAROŠ
O evropských cestách českého Kinematografu V rámci pořadu Starty uvede Česká televize reportáž režiséra Petera Hirjaka nazvanou Kinematograf na cestách. Jde o pohled na velkolepé evropské turné Kinematografu bratří Čadíků, které přivezlo české filmy do západní Evropy, ale také třeba do Ruska a na Ukrajinu.
Reportáž České televize přibližuje podstatné okamžiky loňské cesty. Turné českého pojízdného kina přitom určitě stálo za to - na východě Kinematograf zavítal do Maďarska, Ruska, Běloruska a na Ukrajinu, cesta do západní Evropy vedla přes Německo do Francie, po ní následovala Belgie a pak Holandsko. V souhrnu Kinematograf bratří Čadíků promítal české filmy osmaosmdesátkrát, a to v devětadvaceti městech. Na projekce přišlo asi 30 tisíc zahraničních diváků. Biograf při tomto filmovém putování ujel na vlastních kolech přes 14 tisíc kilometrů. Dost dlouhá cesta na to, aby byl čas na spoustu zážitků, zajímavých momentů, příjemných i méně příjemných situací. "Publikum v cizině při promítání reagovalo opravdu živě," vzpomíná vedoucí výpravy Tomáš Baran a dodává: "Zajímavé bylo, že se tak občas dělo při scénách, kde jsme to nečekali." A ty méně příjemné vzpomínky? "Třeba při přechodu ukrajinsko-ruských hranic. Rusové potřebují mít všechno důkladně zúřadováno. Kino tu nejezdí přes hranice každý den, takže to pro ně byl trochu problém. Než se vyřešil, trvalo to čtyři dny," vypráví dnes už s úsměvem člen "čadíkovského" týmu Tomáš Baran. TOMÁŠ PILÁT
Tělo na tělo
Režie Wych Kaosayananda. Hrají Antonio Banderas, Lucy Liu, Gregg Henry, Ray Park, Talisa Soto, Miguel Sandoval, Terry Chen, Roger R. Cross, a další.
Čas her a lásek nevinných Název nového filmu Juraje Nvoty Kruté radosti poněkud mate: radosti jsou to spíše trochu nostalgické, někdy snad rozpačité, vždy však vlídně, ba s jakýmsi romantickým oparem opětovaných i neopětovaných lásek nahlížené. Reálie slovenského maloměsta 30. let jsou zaplněny více či méně bizarními postavičkami, před našima ožívají v národnostní pospolitosti představitelé tehdejší "volnomyšlenkářské elity" (lékař, advokát, učitel atd.) i vnadné ženy nejrozličnějšího stavu, které rovněž netrpí přemrštěnými zábranami. Aktéry účastnící se milostných propletenců, občas provázaných majetkovými tahanicemi i vzájemnou nevraživostí, netíží mravní, tím méně náboženské předsudky - a není náhodné, že motiv kněze, potažmo víry, je odsunut do pozadí. Ústřední dějovou linii tohoto slovensko-českého filmu tvoří téměř andektotická zápletka: otec (Ondřej Vetchý svému českému advokátovi vtiskl sympatickou prostopášnost, jakousi zemitost provázenou ostychem) již dospělé dcery (Tatiana Pauhofová), kterou nikdy neviděl, se za svého potomka v podstatě stydí, protože se obává, aby tak nebyla dotčena jeho "dobrá pověst". Když se jí má po matčině smrti ujmout, přesvědčí svého kamaráda, aby děvče vydával za svou neteř. Kolem této základní dějové osy, znenadání vnášející změnu do dosavadního řádu, pak rotují další motivy, které dívčin příjezd předcházely (a budou též následovat), avšak žádný z nich nedosáhne její katarzní závažnosti. Vznikne tak řetězec nedorozumění a omylů, dosud poklidně dřímající podezíravost i jankovitá vznětlivost zauzlí vztahy a málem přispěje k rozvratu dosavadní idyly. Záměrně píšu idyly, protože jinak toto jemně dovádivé vyprávění se špetkou smyslnosti nelze ani označit. Příběh rezignuje na jakékoli přiblížení dobových sociálních podmínek, přihlížíme líbivému obrázku, který ze všeho nejvíc odkazuje k laskavé milostnosti pamětihodných Sladkých her minulého léta Juraje Herze, kombinovaných s Menzelovým Rozmarným létem. Režisér Juraj Nvota - byť jsou Kruté radosti jeho označovány za debut, načerpal mnohé zkušenosti při režírování televizních snímků - chce okouzlovat jak pastelově zbarvenou kresbou příběhu a jeho protagonistů (a to doslova ve výtvarném pojetí, které je dílem kameramana Jana Malíře, i přeneseně ve vypravěčské struktuře), tak duchaplnými replikami, vkládanými do úst jednotlivým postavám. Chtěl, aby příběh dýchal životem užívaným plnými hrstmi, aby sálal hravými, durdivými rozmíškami (byť přerostou v žárlivecký konflikt s bezmála tragickými následky) i moudřejícím odstupem. (jš) |
|