NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Czech
Highlights - slavné melodie českých mistrů
Josef Hrnčíř
(1921) začínal po studiích na pražské konzervatoři a Filosofické fakultě
Karlovy univerzity jako dirigent plzeňského rozhlasového orchestru a
rozhlasu zůstal věrný po celý aktivní hudební život. Z Plzně brzy přešel do
Prahy, od počátku padesátých let působil jako hlavní dirigent Symfonického
orchestru Československého rozhlasu, kde strávil 40 let. V archivu je na 700
rozhlasových nahrávek, které realizoval; koncertoval se SOČR i jako
hostující dirigent v mnoha evropských hudebních centrech: Římu, Štrasburku,
Madridu, Frankfurtu, Kodani, Norimberku atd. Skladby všech stylových období
od baroka až po současnou tvorbu, provedené pod vedením dirigenta Hrnčíře,
nám znějí z rozhlasových vln dodnes a v rámci mezinárodní výměnné sítě se s
nimi mohli seznámit také posluchači mnoha zemí světa. (O své plodné hudební
dráze vyprávěl Josef Hrnčíř před časem také na stránkách Týdeníku Rozhlas,
kde jeho poutavé autorské vzpomínky vycházely na pokračování.)
Pro profilové album byla
šťastně vybrána díla českých klasiků (nahraná v letech 1969 až 1985), k nimž
má dirigent trvalý vřelý vztah a vždy jim věnoval největší uměleckou péči:
Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Josef Suk, Zdeněk Fibich, Oskar Nedbal,
Leoš Janáček a Bohuslav Martinů. Dramaturgie desky se soustřeďuje na jasnou,
pohodovou a radostnou tvář jejich tvorby, vyjadřovanou často tanečním
rytmem. Ve znamenitém podání rozhlasových symfoniků pod vedením Josefa
Hrnčíře zní např. půvabná Smetanova Jiřinková či Bettina polka, Fibichova
Koncertní polonéza, části z Nedbalovy suity Z pohádky do pohádky, Janáčkovy
Lašské tance, Selanka Bohuslava Martinů či Dvořákovy Pražské valčíky,
Polonéza a Furiant. K připomenutí dirigentského mistrovství Josefa Hrnčíře
je to reprezentativní i lahodný výběr.
(ap)
Květy: Jablko jejího peří
(Indies Records)
Brněnské
trio Květy, jeden z objevů festivalu Alternativa, vydává po třech demoalbech
první oficiální cédéčko, jehož název trefně vystihuje surrealistickou
poetiku textů zpěváka a kytaristy Martina E. Kyšperského. Kapela rozvíjí
postupy české nové vlny i brněnské alternativní scény 80. a 90. let, ale
její všemožnými styly zabarvená hudba je zcela originální, ať už se jedná o
neposednou strukturu písní či zmíněné texty ("v jedné zvláštní chvilce /
povídá půllitr sklínce / moc se mi líbíte / jak se třpytíte" - Půllitr a
sklínka). Členové formace (vedle Kyšperského ještě cellista Martin Růžička a
Aleš Pilgr, zvládající bicí, perkuse, balafon, mandolínu či foukací
harmoniku) nenatáčeli sami, ve studiu pobyla řada hostů, včetně členky Tara
Fuki Doroty Barové, houslistky Dorothey Kellerové či kompletního smyčcového
kvarteta. Také proto je nahrávka až nečekaně suverénní, což ostatně platí
také o obalu a bukletu alba, kde linoryty Pavly Šrámkové a Idy Herrmanové
dotvářejí nejednoznačný obsah písní. Květy se svým debutem zařadily mezi
špičku domácí hudební alternativy.
(miš) |