číslo
45 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE Czech Highlights - slavné melodie českých mistrů Josef Hrnčíř (1921) začínal po studiích na pražské konzervatoři a Filosofické fakultě Karlovy univerzity jako dirigent plzeňského rozhlasového orchestru a rozhlasu zůstal věrný po celý aktivní hudební život. Z Plzně brzy přešel do Prahy, od počátku padesátých let působil jako hlavní dirigent Symfonického orchestru Československého rozhlasu, kde strávil 40 let. V archivu je na 700 rozhlasových nahrávek, které realizoval; koncertoval se SOČR i jako hostující dirigent v mnoha evropských hudebních centrech: Římu, Štrasburku, Madridu, Frankfurtu, Kodani, Norimberku atd. Skladby všech stylových období od baroka až po současnou tvorbu, provedené pod vedením dirigenta Hrnčíře, nám znějí z rozhlasových vln dodnes a v rámci mezinárodní výměnné sítě se s nimi mohli seznámit také posluchači mnoha zemí světa. (O své plodné hudební dráze vyprávěl Josef Hrnčíř před časem také na stránkách Týdeníku Rozhlas, kde jeho poutavé autorské vzpomínky vycházely na pokračování.) Pro profilové album byla šťastně vybrána díla českých klasiků (nahraná v letech 1969 až 1985), k nimž má dirigent trvalý vřelý vztah a vždy jim věnoval největší uměleckou péči: Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Josef Suk, Zdeněk Fibich, Oskar Nedbal, Leoš Janáček a Bohuslav Martinů. Dramaturgie desky se soustřeďuje na jasnou, pohodovou a radostnou tvář jejich tvorby, vyjadřovanou často tanečním rytmem. Ve znamenitém podání rozhlasových symfoniků pod vedením Josefa Hrnčíře zní např. půvabná Smetanova Jiřinková či Bettina polka, Fibichova Koncertní polonéza, části z Nedbalovy suity Z pohádky do pohádky, Janáčkovy Lašské tance, Selanka Bohuslava Martinů či Dvořákovy Pražské valčíky, Polonéza a Furiant. K připomenutí dirigentského mistrovství Josefa Hrnčíře je to reprezentativní i lahodný výběr. (ap)
Květy: Jablko jejího peří Brněnské trio Květy, jeden z objevů festivalu Alternativa, vydává po třech demoalbech první oficiální cédéčko, jehož název trefně vystihuje surrealistickou poetiku textů zpěváka a kytaristy Martina E. Kyšperského. Kapela rozvíjí postupy české nové vlny i brněnské alternativní scény 80. a 90. let, ale její všemožnými styly zabarvená hudba je zcela originální, ať už se jedná o neposednou strukturu písní či zmíněné texty ("v jedné zvláštní chvilce / povídá půllitr sklínce / moc se mi líbíte / jak se třpytíte" - Půllitr a sklínka). Členové formace (vedle Kyšperského ještě cellista Martin Růžička a Aleš Pilgr, zvládající bicí, perkuse, balafon, mandolínu či foukací harmoniku) nenatáčeli sami, ve studiu pobyla řada hostů, včetně členky Tara Fuki Doroty Barové, houslistky Dorothey Kellerové či kompletního smyčcového kvarteta. Také proto je nahrávka až nečekaně suverénní, což ostatně platí také o obalu a bukletu alba, kde linoryty Pavly Šrámkové a Idy Herrmanové dotvářejí nejednoznačný obsah písní. Květy se svým debutem zařadily mezi špičku domácí hudební alternativy. (miš) |
|