TIP
TÝDNE
Kainarovské
album Karla Plíhala
Písničky z druhého břehu, ČRo
2 - Praha, 6. listopadu, 21.04
Vedle
Jaromíra Nohavici asi nejosobitější český písničkář Karel Plíhal nepatří
věru k autorům, trpícím nadprodukcí. Na každé jeho nové album posluchači
dlouhá léta čekají, aby se nakonec ujistili v názoru, že na tak dobré
skladby se čekat vyplatí. Nejinak je tomu v případě nové Plíhalovy desky, o
které se mluvilo už v době, kdy samorostlý kytarista a půvabně "neohrabaný"
zpěvák, mezitím značně zpopularizovaný rolí v Zelenkově Roku ďábla, vydával
svou zřejmě nejlepší nahrávku Králíci, ptáci a hvězdy, tedy před přibližně
osmi lety. Plíhalova novinka Nebe počká, obsahující písně z pozůstalosti
českého básníka, leč rovněž skvělého muzikanta a textaře Josefa Kainara, se
na trhu objevilo zničehonic, bez velké reklamy - jako by se vlastně vůbec
nic zvláštního nestalo. Opak je pravdou.
Josef
Kainar (1917-1971) je v historii české populární hudby poněkud paradoxně
zapsán hlavně jako spolupracovník rockových skupin Framus Five a Flamengo,
jejichž alba Město Er respektive Kuře v hodinkách na samém sklonku svého
života coby textař zásadně ovlivnil. Jenže spoluautor Mišíkovu hitu Stříhali
dohola malého chlapečka měl k hudbě blízko od svých studentských let:
textoval již za okupace, po válce psal písničky k divadelním hrám a v 60.
letech se sblížil se šansoniérským kroužkem kolem Rudolfa Pellara a
Jaroslava Jakoubka. Z Kainarova bohatého hudebního odkazu Plíhala zajímala
především jeho raná tvorba, texty na předválečné evergreeny typu Miss Otis
Regrets, Deep Purple, Diga, Diga do, Dinnah nebo Pennies from Heaven, ale i
první skladatelské pokusy sotva dvacetiletého mladíka, jehož zjevný básnický
talent se v českých verzích zahraničních standardek přece
jen
nemohl projevit naplno. Nad aranžemi Plíhal příliš nebádal, vystačil si
pouze s kytarou (ovšem mnohem vynalézavější, než na jeho starších deskách) a
ponechal písním jejich původní náladu. Porozuměla jim i hostující Zuzana
Navarová, která na CD nazpívala hned pět skladeb včetně Černé káry, která v
jejím podání za slavnou verzí Evy Olmerové nikterak nezaostává.
Řada hudebníků má ve své
diskografii desku, obsahující výhradně převzatý materiál - jakousi uctivou
poklonu svému kolegovi či předchůdci. Ty desky většinou nestojí za mnoho.
Album Nebe počká je jiného druhu, většina Kainarových či Kainarem
otextovaných písní tu zcela souzní s Plíhalovým autorským rukopisem, až má
posluchač pocit, že se v nahrávacím studiu sešli oba dva. A z takového
"setkání" přirozeně nemůže vzejít špatné dílo.
MILAN ŠEFL
(Karel Plíhal: Nebe počká. CD,
56 minut. Vyd. EMI, 2004.)
Písně Josefa Kainara v podání
Karla Plíhala si můžete poslechnout v sobotu 6. listopadu po 21. hodině na
ČRo 2 - Praha. |