Neděle 7. 11. 2004 Český
rozhlas 2 - PRAHA - 8.04
Repríza 11. listopadu v 14.30
TOULKY ČESKOU MINULOSTÍ - 489
Malleus maleficarum
Jedna z nejostudnějších knih
světa byla vydána roku 1487 ve Štrasburku, a do roku 1520 ji stihli vydat ve
třinácti vydáních. V průběhu další stovky let následovalo dalších 16 vydání.
Název toho bestselleru? Malleus maleficarum. Totéž v češtině: Kladivo na
čarodějnice. Autoři? Jindřich Institoris a Jakub Sprenger. Převor
dominikánského konventu v dolním Alsasku Jindřich Institoris, narozený kolem
roku 1430, byl doktor teologie, ale hlavně: nelítostný inkvizitor. Zapojil
se i do potírání husitů a českých bratří u nás. Přitom sám čisté ruce zrovna
neměl. Zpronevěřil odpustkové peníze a prostředky, určené na válku proti
Turkům. Jeho řádový druh a spoluautor Kladiva Jakub Sprenger byl obdařen
přece jenom poněkud lepšími mravními kvalitami. Pocházel ze švýcarské
Basileje, kde ještě jako chlapec vstoupil do dominikánského řádu. Na
univerzitě v Kolíně nad Rýnem získal doktorát teologie a stal se profesorem
teologické fakulty. Působil i jako inkvizitor, přičemž s kolegou
Institorisem narazili na překážky. Důrazně si na ně postěžovali papeži
Inocenci VIII., čímž přispěli k vydání buly, namířené především proti
čarodějnicím a čarodějníkům. Oba se pak pustili do sepisování Kladiva na
čarodějnice (Sprenger přitom sloužil spíš jako zástěrka, aby kolínská
univerzita Kladivo doporučila jak odborníkům, tak široké veřejnosti).
Malleus
maleficarum. Malleus je kladivo (ale také sekyra), slůvkem maleficarum se
myslí spíš kouzla a čárování než čarodějnice. Knihu tvoří tři díly. První
dva shrnují oficiální názory na zločinný charakter čarodějnictví. V prvním
svazku se lze dočíst o tom, kdo všechno má účast na čarování, druhý svazek
se zabývá rozličnými druhy a projevy čarování, dále tělesným obcováním s
ďáblem, schopností proměňovat se ve zvířata a tak podobně. Autoři dokazují,
že pomocí čarodějných kousků lze u lidí vyvolávat lásku stejně jako
nenávist. Pomocí kouzel je možné mařit plodivou sílu tím, že je očarován
mužský pohlavní úd. Pravým původcem je ovšem ďábel (nepřítel lidského
pokolení), ten veškeré své nepravosti provozuje cum permissu Dei. Což je
česky: Z božího dopuštění. Všechno je dopodrobna rozvedeno ve druhém díle.
Tam se dočteme, jak se ďábel uplatňuje v erotické oblasti. Popisuje se zde,
jak démon dokáže pronikat do lidského těla a co tam zlého umí napáchat, jaké
nemoci může způsobit lidem a zvířatům, a nezapomíná se ani na to, jak lze
pomocí kouzel vyvolávat nepřirozená krupobití a bouře s ničivými účinky pro
lidi, úrodu a pro zvířata. Ke konci druhého dílu Kladiva jsou vypočítány
prostředky, jimiž se lze bránit proti účinkům očarování. K nim patří i obřad
vymítání ďábla, takzvaný exorcismus. Třetí díl Kladiva je v podstatě
kriminální kodex. Prakticky je to podrobný návod k přípravě, zahájení a k
vedení inkvizičního procesu. Členové inkvizičních tribunálů zde byli v 25
otázkách instruováni k tvrdému a nelítostnému postupu vůči osobám podezřelým
ze zločinu čarodějnictví, přičemž odůvodněnost obvinění měla být pomocí
tortury celkem snadno a rychle prokázána.
JOSEF VESELÝ |