číslo 45
vychází 25. 10. 2004

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Neděle 7. 11. 2004 Český rozhlas 2 - PRAHA - 8.04
Repríza 11. listopadu v 14.30

TOULKY ČESKOU MINULOSTÍ - 489

Malleus maleficarum

Jedna z nejostudnějších knih světa byla vydána roku 1487 ve Štrasburku, a do roku 1520 ji stihli vydat ve třinácti vydáních. V průběhu další stovky let následovalo dalších 16 vydání. Název toho bestselleru? Malleus maleficarum. Totéž v češtině: Kladivo na čarodějnice. Autoři? Jindřich Institoris a Jakub Sprenger. Převor dominikánského konventu v dolním Alsasku Jindřich Institoris, narozený kolem roku 1430, byl doktor teologie, ale hlavně: nelítostný inkvizitor. Zapojil se i do potírání husitů a českých bratří u nás. Přitom sám čisté ruce zrovna neměl. Zpronevěřil odpustkové peníze a prostředky, určené na válku proti Turkům. Jeho řádový druh a spoluautor Kladiva Jakub Sprenger byl obdařen přece jenom poněkud lepšími mravními kvalitami. Pocházel ze švýcarské Basileje, kde ještě jako chlapec vstoupil do dominikánského řádu. Na univerzitě v Kolíně nad Rýnem získal doktorát teologie a stal se profesorem teologické fakulty. Působil i jako inkvizitor, přičemž s kolegou Institorisem narazili na překážky. Důrazně si na ně postěžovali papeži Inocenci VIII., čímž přispěli k vydání buly, namířené především proti čarodějnicím a čarodějníkům. Oba se pak pustili do sepisování Kladiva na čarodějnice (Sprenger přitom sloužil spíš jako zástěrka, aby kolínská univerzita Kladivo doporučila jak odborníkům, tak široké veřejnosti).

Jedna z nejostudnějších knih světa byla poprvé vydána roku 1487 ve ŠtrasburkuMalleus maleficarum. Malleus je kladivo (ale také sekyra), slůvkem maleficarum se myslí spíš kouzla a čárování než čarodějnice. Knihu tvoří tři díly. První dva shrnují oficiální názory na zločinný charakter čarodějnictví. V prvním svazku se lze dočíst o tom, kdo všechno má účast na čarování, druhý svazek se zabývá rozličnými druhy a projevy čarování, dále tělesným obcováním s ďáblem, schopností proměňovat se ve zvířata a tak podobně. Autoři dokazují, že pomocí čarodějných kousků lze u lidí vyvolávat lásku stejně jako nenávist. Pomocí kouzel je možné mařit plodivou sílu tím, že je očarován mužský pohlavní úd. Pravým původcem je ovšem ďábel (nepřítel lidského pokolení), ten veškeré své nepravosti provozuje cum permissu Dei. Což je česky: Z božího dopuštění. Všechno je dopodrobna rozvedeno ve druhém díle. Tam se dočteme, jak se ďábel uplatňuje v erotické oblasti. Popisuje se zde, jak démon dokáže pronikat do lidského těla a co tam zlého umí napáchat, jaké nemoci může způsobit lidem a zvířatům, a nezapomíná se ani na to, jak lze pomocí kouzel vyvolávat nepřirozená krupobití a bouře s ničivými účinky pro lidi, úrodu a pro zvířata. Ke konci druhého dílu Kladiva jsou vypočítány prostředky, jimiž se lze bránit proti účinkům očarování. K nim patří i obřad vymítání ďábla, takzvaný exorcismus. Třetí díl Kladiva je v podstatě kriminální kodex. Prakticky je to podrobný návod k přípravě, zahájení a k vedení inkvizičního procesu. Členové inkvizičních tribunálů zde byli v 25 otázkách instruováni k tvrdému a nelítostnému postupu vůči osobám podezřelým ze zločinu čarodějnictví, přičemž odůvodněnost obvinění měla být pomocí tortury celkem snadno a rychle prokázána.

JOSEF VESELÝ