číslo
47 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ GLOSÁŘ Klonovaný lev Filmový Český lev je už léta konstantní součástí tuzemského show businessu - slavnostní udílecí večer je vyhledávanou estrádou a přidělené ceny zvyšují věhlas a prestiž vyznamenaných tvůrců a děl. Vezmeme-li v úvahu podnikatelského ducha vynálezce a organizátora celé akce Petra Vachlera, je skoro s podivem, jak dlouho trvalo, než se na obrazovku propracoval televizní klon filmového Lva. Letos jsme se dočkali. Jmenuje se Elsa a svého "staršího bratra" kopíruje do posledního detailu. Včetně pochybností nad logikou a pravidly podobné akce. Kdo? V jakých kategoriích? Podle jakých měřítek? A hlavně proč vůbec? To jsou základní otázky každého pokusu odhlasovat vítěze v kterékoliv z objektivně neměřitelných lidských činností. Jednoznačně odpovědět lze v případě televizní Elsy jen na některé z nich. Stejně jako v případě Českého lva vítěze určí hlasování profesních odborníků - členů České filmové a televizní akademie. O logice "odbornosti" výsledku, kdy např. o nejlepším scénáři spolurozhoduje kostýmní návrhářka, je sice možné pochybovat, přesto je v daném kontextu možná jedinou jistotou. Odpovědí na ostatní otázky je jen souvislá řada dalších otázek. Pochybnosti, zda např. Na plovárně Marka Ebena je opravdu "diskusním pořadem" nebo zda Mistři animovaného filmu patří do stejné kategorie jako Kinobox, přitom patří k těm méně závažným. Podstatnější je zjevná nejistota, co se vlastně cení? Je kýženou metou sušší akademická veřejnoprávnost Vernerova scénáře I ve smrti sami, nebo bulvární atraktivita Vachlerova Kinoboxu? Pokud je možné ocenit jedním dechem oba tyto protiklady, pak by se slušelo vyhlašovat dva vítěze v každé kategorii - jednoho veřejnoprávního a jednoho komerčního. Společný vítěz pro dva televizní světy, které se principiálně liší svým zadáním, neexistuje. Proto nezbývá, než se ptát po smyslu podobného rozdávání sošek. Na jedné straně spektra existují už desetiletí Trilobity, jimiž pozoruhodné umělecké televizní počiny oceňuje Filmový a televizní svaz. Na straně druhé se zabydlely každoročně vyhlašované výsledky divácké popularity v podobě nováckého ANNO a TÝTÝ spoluprodukovaného Českou televizí. Kam v této společnosti patří televizní Elsa? JAN SVAČINA |
|