POEZIE V
ROZHLASE
Mercijské
hymny
ČRo 3 - Vltava, 12. prosince,
9.30
Oblasti z hlediska tradičního
kulturního povědomí okrajové dávaly v šedesátých a v sedmdesátých letech
dvacátého století Britským ostrovům nejosobitější básníky. Města, v nichž
viktoriánská éra fyzicky doslova vyvanula, se často stala živnou půdou
poezie. V jejich dialektech se jakoby v archeologických sondách prodral do
poezie donedávna přehlížený genius loci: Seamus Heaney ze severoirského
venkova, Charles Tomlinson z waleského pomezí, Tony Harrison z Yorkshiru. A
rovněž nejstarší z nich, Geoffrey Hill, jehož poezie se sice ubírala
odlišnými cestami, ale přitom se podivuhodně setkávala s tímto pocitovým
světem současníků.
Hill
se narodil v roce 1932 v Bromsgrove v hrabství Worcestershire, kde jeho otec
sloužil jako policejní strážník. Po studiích v oxfordské Keble College
působil postupně na univerzitě v Leedsu a v Cambridgi, a od roku 1988 je
profesorem literatury a náboženství na Bostonské universitě ve státě
Massachussetts v USA. V semdesátých letech dvacátého století se Hillovi
dostávalo všeobecného uznání. Jeho křesťanské postoje nedemonstrovaly, ale -
podobné kořenům - prorůstaly k nejstarším kulturním vrstvám půdy, po níž
dnešní lidé často bezmyšlenkovitě šlapou. Autor se zabývá odvěkými paradoxy
v člověku. Do básní mu prosvítají podzemní obzory krajiny i historické
horizonty v nitru lidí, básník je přitahován dějinnými proměnami lidské
tragikomedie. Ústřední místo v Hillově tvorbě má sbírka Mercijské hymny.
Cyklus třiceti básní v próze z roku 1971. Tato sbírka je originální i v
kontextu celé poezie psané na Britských ostrovech v rozpětí posledních
třiceti let.
"Mercia",
jíž v letech 757-796 vládl polomytický král Offa, zhruba odpovídá dnešnímu
Midlandsu, krajině, kterou jako první na Zemi pohltil průmysl a která se jej
opět stačila zbavit, aniž jej nahradila něčím jiným kromě univerzit. Na
mnoha místech se mezitím stačila rozložit v jakési fyzické i duchovní
archeologické naleziště. Offův duch v ní podle Hillova pojetí dosud obchází
a vládne. Stará legenda je však demytizována a konfrontován s dneškem.
Kontury krajiny, lidských děl i jednotlivých epoch zprůsvitňují; je jimi
vidět do podzemních hlubin a na kostru, do přítomnosti vyhřezávají její
zapomenuté kořeny, dnešek vře zdánlivě dávno vykrvácenými a zpráchnivělými
vášněmi. Na neuvěřitelně úsporně vyměřené ploše Hillových hymnů nám před
očima proběhne všechno podstatné z dějin - vnějších i duchovních. Tyto
lapidární, ale formulačně a rytmicky rafinované básně v próze patří k dílům,
v nichž si moderní poezie osvojila mnohé z pracovních postupů filmu. Básník
v roli scenáristy a režiséra natočil tisíciletý týdeník autentické člověčiny
i krvavě vážného humanismu. "Mercijský" Souzvuk pro stanici ČRo 3 - Vltava
připravil Zdeněk Hron.
(zh) |